Nekünk jár az utazás!

A Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) 86. közgyűlésének délutáni témái voltak többek között a technológia fejlődés, a turisták száma Budapesten valamint az újonnan alakult Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány is. 

Bódis Gergely, a Tonic Reklámügynökség képviseletében prezentációt tartott a digitális fejlesztésekről, melyek elkerülhetetlenné váltak minden szektorban, köztük a turizmusban is. Előadásában fontos fogalmak kerültek tisztázásra, mint a chatbot (öntanuló rendszerek), melyek néhány év múlva lehetővé teszik, hogy ne kelljen személyes ügyfélszolgálat. Ezután szó volt a IoT-ról, melyet másnéven „dolgok internetének” is neveznek, ehhez a rendszerhez olyan eszközök tartoznak, melyek kétirányú kommunikációra is képesek, mint az okos hűtő, okostévé. Szintén említésre került az NFC, a rövid hatótávú kommunikációs szabvány, mint például a PayPass fizetési lehetőség.

A szakember szerint a turisztikai szektor számára a legnagyobb lehetőséget a VR, azaz a virtuális valóság és az AR, a kiterjesztett valóság kínálja. Ezekkel a technológiai rendszerekkel ugyanis az adott desztináció és hotel is a teljes valóságában meg tud mutatkozni az utasoknak. Az egyik kérdező kiemelte, hogy ha ezek a rendszerek ennyire közel hozzák a valóságot, akkor mi fogja rávenni az embereket, hogy felálljanak a kanapéjukról és valóban útnak induljanak? Bódis Gergely szerint ez a folyamat már lényegében el is indult, hiszen nagyon sokan beérik pusztán az illúzióval, ez ellen nem lehet mit tenni.

A reklámszakember kitért előadásában az egyre népszerűbb kriptovalutákra is, amelyek blockchain technológián alapulnak és mint egy virtuális devizát lehetne őket elképzelni. Az egyik legismertebb formája a bitcoin, melynek értéke jelenleg 15 és 17 ezer dollár között mozog. Ezeknek a valutáknak jelenleg nincs felügyeleti szerve, anonimok és kizárják a csalás lehetőségét.

A prezentációban szó esett a „big data” effektusról is, melynek a lényege az, hogy a digitális fejlődéssel azok fognak jól járni, akik minél több információ birtokában lesznek és ezeket képesek lesznek megfelelően kielemezni. Erre egy konkrét példát is hozott Bódis Gergely, aki a Skyscanner repülőjegy kereső oldalon és a Google rendszerében is rákeresett a londoni repülőjegyre és míg a Skyscanner 109 ajánlatot talált, addig a Google 215 lehetőséget ajánlott fel.

A szakember szerint a személyre szabott ajánlatokkal és kínálattal tudjuk felvenni a versenyt, mert a Google például erre még képtelen.

A jövő fejlesztéseiben benne van még, a digitális állam és az új üzleti modellek, mint amit az Utazómajom, a Holiday Pirates vagy az Eco-Luxus kínál.

A turizmusban egyre jobban előtérbe fognak kerülni a megosztáson alapuló szolgáltatások is, mint az Airbnb, a nálunk betiltott Uber vagy a Bubi.

A szakember szerint, aki nem fejleszt az végérvényesen lemarad a versenyben. A vállalkozásoknak állandó digitális fejlődéseken kell dolgozniuk, hogy mindig az ügyfelek előtt járjanak pár lépéssel.

Önálló és hosszútávú fejlesztésekre van szükség

Ezt követte Princzinger Péter, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgató-helyettesének előadása, aki hangsúlyozta, hogy az állam befektet a turizmusba, de a piaci szereplőknek olyan fejlesztésekben kell gondolkozniuk, amelyek nem kötődnek az állami illetve Európai Uniós támogatásokhoz.Ehhez igyekeznek minden segítséget megadni.

Prezentációjába bemutatta a nemrég megalakult Magyar Turisztikai Szövetség Alapítványt is, melynek 22 tagja van és jelenleg 3 új szervezet is jelezte a csatlakozási igényét. Az Alapítvány célja, hogy a turisztikai szektort érintő kérdésekben összehangolt megoldások és programok szülessenek. Ilyen fontos téma például a képzésfejlesztési – és vidékfejlesztései tervek. 

Mennyi az elég turista Budapesten?

A vezérigazgató-helyettes előadása után panelbeszélgetés kereti között Erdei Bálint (MUISZ) vezetésével Bán Teodóra (BFTK), Szalók Csilla (BGE), Darvas Judit (IBUSZ), Békefi Veronika (Neckermann) és Princzinger Péter (MTÜ) beszélgettek a fenntartható turizmus kérdéséről.

A beszélgetést Bán Teodóra nyitotta, aki szerint a turisták „oktatása” nagyon fontos, erre irányul a BFTK legutóbbi kampánya is. Azt az üzenetet szeretnék átadni, hogy az emberek szeretnek Budapesten élni, szeretik a turistákat, de az értékeinket óvnunk kell. Nem szabad hagyni, hogy a jövő generáció számára feléljük a javakat.

Princzinger Péter kiemelte a biztonság kérdését, melyet azontúl, hogy Magyarország biztonságos desztináció, kiterjesztette általánosságba is, hogy minden téren erre kell törekedni (pl. élelmiszerbiztonság). Ezentúl fontosnak tartja, hogy a magyar desztinációk ne legyenek túlterheltek.

Erdei Bálint felhozta az európai példákat is, hiszen Velence, Amszterdam és Barcelona folyamatosan küzd a nagy számú látogatósereggel. Szalók Csilla szerint ez a jelenség már Budapestet is elérte, például a VII. kerületet. Az oktató szerint nagyon fontos és erre törekszenek az egyetemi képzéseknél, hogy megtanítsák a fiataloknak a felelős turista személyét, de ezt már jóval hamarabb kellene elkezdeni, mint a felsőoktatás. Az utazás már nem kiváltság többé, hanem jár, természetessé vált, hogy nyaralunk és városlátogatásokra megyünk.

Felvetődött az a kérdéskör is, hogy Budapest lépjen ki az olcsó desztinációk köréből. A szakemberek szerint már így is nehéz találni pl. egy átlagos nyugdíjas csoportnak megfizethető szállást. A fiatalok pedig már az Airbnb-t választják. A magas költésű turisták esetében azonban felvetődött, hogy ők mennyire fogják ténylegesen felfedezni a várost és akkor mi lesz például a városi vendéglátósokkal? Egy üzleti és MICE turista idejének nagy részét a szállodájában tölti.

A panelbeszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy megfelelő kommunikáció szükséges a turisták, a szektor szereplői és Budapest lakossága között. Fontos lépés lenne, hogy a külföldi turisták ne csak Budapestre és azon belül is ne egy-két kerületre fókuszáljanak. Bővüljön a budapesti kép, amely a Grand Budapest városmárkának is a célja és a vidéki desztinációk is kerüljenek fel a külföldiek térképére.

A közgyűlést a Virtuózok koncertje zárta.


Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről

Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről 

Manapság sokféle étrendi sajátosság merül fel, és talán még több hóbortszerű divatdiétával találkozhatunk, amelyek olykor nagyon minimális kalóriabevitelre ösztönzik az embereket. Mielőtt bármibe belevágnánk, érdemes tisztázni szervezetünk igényeit.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?