Ami a tiéd, az az enyém is!

A közösségi gazdaság gőzerővel terjed Magyarországon. A szállásfoglalásban, a helyi és helyközi közlekedésben elképesztő tempóban nyernek maguknak piacot idehaza is ezek a vállalkozások, ugyanakkor komoly viták kísérik megjelenésüket, mivel a hagyományos turisztikai szolgáltatók és közvetítők – érthető módon – nem nézik jó szemmel a torta újraszeletelését.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Akanapészörfözés mellett az Airbnb és a Wimdu is kínál ma már hazai és külföldi szállásokat, magyar nyelvű foglalási oldalt. November elején – megle­hetős viharok között – elindult az Uber nevű taxihelyettesítő szolgáltatás is Budapesten, miközben vidékre sokan már nem vonattal vagy busszal mennek, hanem az Oszkar.com vagy az AutoHop.hu oldalán talált telekocsival. A közösségi gazdaság hazai terjedését, lehető­ségeit igyekszünk számba venni cikkünkben.

A MEGOSZTÁS KÜLÖNBÖZŐ MODELLJEI

Kerekasztal-beszélgetést szervezett a Magyar Telekom néhány hónapja a közösségi gazdaságról, a megosztás különbö­ző modelljeiről. Az ún. sharing economy témák közül csak az egyik fókuszált a sa­ját lakás kiadására, mégis ez kapta a leg- nagyobb figyelmet annak ellenére, hogy nem ült a kerekasztalnál sem szállás­adó, sem valamelyik hotel vagy szakmai szervezet képviselője. Szociálpszicholó­gus, startup vállalkozó, internetes tarta­lomfejlesztő, kommunikációs igazgató és online termékfejlesztő azonban elmondta a véleményét.

A HOZZÁFÉRÉS FONTOSABB, MINT A TULAJDONLÁS

A közösségi gazdaság mint fogalom már 2002-ben megjelent a szakirodalomban, 2010-től pedig cikkünk címadó kiadványa – az „Ami a tiéd, az az enyém is!” – még mé­lyebben körüljárva szolgált tanulmányokkal és kutatásokkal a témában. Érdemes áttekin­teni, mi vezetett ahhoz a folyamathoz, hogy ma már olyan jelenségekkel találkozhatunk, hogy a svédek a saját kertjüket adják ki kem­pingezőknek, a franciákhoz becsöngethetünk szennyesünkkel egy gyors mosatásra, és mi, magyarok is egyre gyakrabban teleautózunk. Az online világ ma már alkalmas arra, hogy könnyen hozzunk létre piactereket az élet minden területén, ráadásul hatalmas igény van arra is, hogy ezáltal személyek kapcso­lódhassanak egymáshoz, új élményeket és autentikus környezetet, gyors és olcsóbb megoldásokat kínálva egymásnak – fejtette ki bevezetőjében Berkovics Dalma, az együtt­működésen alapuló, nemzetközi nonprofit szervezet, a párizsi székhelyű QuiShare ma­gyarországi irodájának alapítója.

VISSZATÉRÜNK A GYÖKEREKHEZ?

Sokan a fapados légitársaságok megjelené­séhez hasonlítják az Airbnb-jelenséget, persze azért ennél jóval többről van szó – figyelmez­tette a hallgatóságot dr. Síklaki István, az ELTE szociálpszichológusa. Ez pedig a bizalom megjelenése. A rendszerváltásig minden okunk megvolt – nekünk Kelet-Közép-Európában talán még inkább –, hogy bizalmatlanok le­gyünk egymás és a rendszer iránt. Akkor vol­tunk elégedettek és boldogok, ha mindenből sajátot szerezhettünk, illetve a folyamatokat mi magunk kontrollálhattuk. A válság pszichésen is erősítette viszont a sharing economyt, újra megalapozva a bizalmi viszonyt a gazdasági szereplők között. Ugyanakkor ebben a rend­szerben is keletkezhetnek feszültségek, sőt ha csak az idegenforgalmat nézzük, a keres­kedelmi szálláshelyek méltán lehetnek felhá­borodva azért, mert ők kötelesek ifát fizetni, míg az Airbnb rendszerében lévők a legtöbb országban egyelőre mentesek alóla – bár Hol­landiában már bevezették a kiadott lakások után fizetendő idegenforgalmi adót.

TÚL SOK LEKVÁRT ESZIK REGGELIRE!

Ezt a megjegyzést vágták az Index tartalomfej­lesztési vezetője, Szabó Zoltán fejéhez nemrég, amikor ő is kipróbálta a hagyományostól eltérő szállásmegoldást. Egy faluban, ahol mindenki mindenkit ismer, nem csaphatjuk be a mási­kat, és itt sem, hiszen a rendszer a szállás­adót éppúgy értékeli, mint a szállást igénybe vevőt. Az online értékelő rendszerben bőven minősíthetik így a vendéget, ami nem fordulhat elő egy hotel esetében. Az Airbnb másképp is nyomást gyakorolhat a társadalomra. New Yorkban például, ahol a lakbérek igen magasak, sokan tudják mérsékelni annak terheit azzal, hogy saját szobájukat időről időre kiadják. A Rióban legutóbb megrendezett labdarúgó-világbajnokság idején mintegy 120 ezer embert tudott bevonni az új szállásadás-formula az idegenforgalomba, 38 millió eurós árbevételt generálva. Persze a multiplikátor hatás révén más szolgáltatók is jól jártak, igaz, közvetlenül szállásdíjból adóbevétel nem realizálódott.

NEM EGY SZÁLLODALÁNC VÁSÁROL LAKÁSOKAT

Török János, az ételfotók és ételek megosz­tásával foglalkozó, Budapestről indult, de im­már globálisnak nevezhető startup, a Piqniq alapítója úgy tapasztalta, hogy a szállodaipar is felfogta már, mi az, amit az emberek ke­resnek: más formát, közvetlenebb és ottho­nosabb stílust. Nem egy nagy szállodalánc maga is vásárolt már lakásokat, amelyeket az Airbnb-n keresztül tesz elérhetővé vendégei számára. Budapesten mintegy 18 000 lakás van már ebben a rendszerben, de a bevé­telek gyakran valahol máshol Európában vagy az Egyesült Államokban csapódnak le. A beszélgetés során többen úgy vélekedtek, hogy fontos lenne az élet több területén is a sharing economy modell, mi, magyarok azonban még nehézkesek vagyunk ezen a téren. Egy kicsit életszerűtlennek tűnik ma még, hogy napi tíz óra munka után ha­zaesve mondjuk egy portugált kerülgessünk a fürdőszobában – tette hozzá Rózsa Iván, a Magyar Telekom kommunikációs vezetője. A jelenség tehát egyfelől kívánatos, másfelől rengeteg ellentmondással terhelt. Egy biz­tos: nem lehet elmenni mellette, és bizony jogi és törvényalkotási feladatokat is felvet már most.

AZ UNIÓ SZABÁLYOZZA MAJD AZ E-KERESKEDELMET

Az amerikai Time magazin egyenesen úgy fogalmaz, hogy a közösségi gazdaság az egész világot meg fogja változtatni. Kis Ger­gely, az eNet ügyvezetője arról számolt be, hogy az Európai Unió 2015-től szeretné az egyes tagországokon belül tartani az áfát, és igyekszik törvényekkel is megakadályozni, hogy az offline felhasználó vagy vevő drá­gábban érjen el egy szolgáltatást, mint az, aki online foglal és vásárol. A sharing economy terjedésének egyes meglátások szerint igenis léteznek természetes társadalmi és emberi korlátai, van tehát plafonja, és nem lehet azt sem állítani, hogy ezzel eltűnik a rendszerből valami, mert az máshol viszont felbukkan. Bizonyos értelemben tehát egy kreatív je­lenségről beszélhetünk, olyan újdonságról, amely ma még nem igazán van hatással a makroszámokra, de az emberek szabad­idejét igénybe vevő vállalkozások a hasznos­ság érzetét is keltik.

COOL BEHOZNI A KOLLÉGÁKAT DOLGOZNI

Van egy nagyon trendi üzenete is a sharing economynak tehát, de nézzük meg azokat a számokat, amelyeket a Magyar Telekom egyik, nemrég végzett hazai felmérése mutat. A válaszadók mintegy 23 százaléka mondta azt, hogy nyitott a megosztásra, majdnem ugyanennyi, 22% viszont teljesen elzárkó­zik, és nem közösködik, nem osztozkodik semmiben. 16%-unk ma könyvtárba megy, és ott kölcsönöz könyvet, 10% hallott már online lehetőségekről, de csak 3% kölcsönzi olvasnivalóját valamelyik online könyvtárból. A Loffice Coworking közösségi pincéjében megrendezett, Lévai Balázs vezette beszél­getés minden bizonnyal nem az utolsó volt ebben a témában, hiszen, mint azt igyekez­tünk részleteiben is átadni, még számos tár­sadalmi, jogi és adózási kérdést vet fel az új, robbanásszerűen fejlődő gazdasági jelenség.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.