Az utóbbi idők legnagyobb sztrájkja kezdődött Nagy-Britanniában

Az utóbbi három évtized legnagyobb közalkalmazotti sztrájkja kezdődött szerdán, helyi idő szerint éjfélkor Nagy-Britanniában.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az egynapos munkabeszüntetést, amely az előrejelzések szerint várhatóan komoly fennakadásokat okoz egyebek mellett a nemzetközi repülőterek forgalmában, a közoktatásban, az egészségügyi ellátásban és szinte minden lakossági közszolgáltatási területen, a szakszervezetek a nyugdíjrendszer tervezett jelentős szigorítása miatt hirdették meg.

Az érdekképviseletek a konzervatív-liberális kormánykoalíció azon tervei ellen tiltakoznak, amelyek szerint az évtized végére jelentősen emelkedne a közalkalmazottak állami nyugdíjra jogosító korhatára.

A brit közalkalmazottak jelentős része jelenleg 60 éves korában teljes állami nyugdíjra jogosult, ám az általános állami nyugdíjkorhatár 2020-ra a tervek alapján egységesen 68 év lesz a közszolgálati és a versenyszférában egyaránt. A korhatár emelésével együtt növekedne a bérekből levont nyugdíj-hozzájárulás is, emellett a nyugdíjak összegét nem az utolsó ledolgozott év, hanem a közalkalmazotti munkaviszonyban eltöltött teljes időszak bérátlaga alapján számolnák ki.

George Osborne pénzügyminiszter mindemellett éppen a sztrájk előtti napon jelentette be, hogy az eredetileg tervezett 400 ezer helyett a kormány 710 ezer fős leépítést kíván végrehajtani a közszférában a 2015-ig tartó parlamenti ciklus végére.
Előzetes becslések szerint legalább kétmillióan csatlakoznak a szerdai sztrájkhoz. Ilyen méretű közalkalmazotti munkabeszüntetésre az 1970-es évek vége óta nem volt példa Nagy-Britanniában.

Az akcióban részt vesznek mások mellett a brit határrendészeti hatóság (UKBA) munkatársai is, ami azt jelenti, hogy a nagyobb nemzetközi repülőtereken jelentős fennakadás lehet az útlevélkezelésben.

2-3 órás várakozással kell számolni a reptereken

A BAA, a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető cég arra hívta fel a légitársaságok figyelmét, hogy jóllehet mindent elkövet a sztrájk okozta problémák csökkentésére, azonban előfordulhat, hogy az érkező utasoknak két-három órát is várniuk kell útlevelük ellenőrzésére.
A BAA a hét elején levélben kérte a brit repülőterekre járatokat közlekedtető légitársaságokat, hogy lehetőleg csökkentsék az utasok számát a Nagy-Britanniába induló repülőgépeken, és több légitársaság jelezte is, hogy ingyenesen lehetővé teszi a jegyek átfoglalását más indulási időpontokra.

A világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőtere, a londoni Heathrow és Budapest között a British Airways közlekedtet napi három járatot; a Malévnak naponta két járata van a második legnagyobb londoni repülőtérre, Gatwickre. Ez utóbbi légikikötő nem a BAA kezelésében van, de az előzetes felhívások szerint itt is várható fennakadás a határrendészet működésében.
Nagy-Britannia nem csatlakozott a schengeni egyezményhez, így a többi EU-tagállamból érkező utasoknak is kivétel nélkül útlevél-ellenőrzésen kell átesniük.

Az állami kórházakban több ezer műtétet későbbre ütemeztek át a sztrájk miatt, de az életmentő beavatkozásokat elvégzik, a sürgősségi ellátás nem áll le, és a daganatos és egyéb, folyamatos ellátást igénylő betegségben szenvedők kezelése sem szünetel.
A munkabeszüntetésben részt vesznek a közoktatási intézmények is, így az angliai iskolák 90 százaléka tanítási szünetet hirdetett szerdára. Meleg étel nélkül maradnak a parlamenti képviselők is, mivel a londoni alsóház éttermi személyzete szintén sztrájkol.

A Downing Street-i miniszterelnöki hivatal szóvivője közölte, hogy a sztrájkkal a szakszervezetek "semmit nem fognak elérni". A kormány felszólította az érdekképviseleteket a tárgyalások folytatására.

Hivatalos számítások szerint a sztrájk 500 millió font (180 milliárd forint) kiesést okoz a brit gazdaságban.

Forrás: MTI


Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.
Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között

Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között  

Elsősorban üzleti utasokra számítanak.
Figyelem! Útfelújítás a reptér felé vezető úton

Figyelem! Útfelújítás a reptér felé vezető úton 

A 3. ütem várhatóan április 15-én kezdődik és április 20-ig tart.
Egyre többen repülnek Svájcba

Egyre többen repülnek Svájcba 

Élen a Budapest-Bázel útvonal a Kiwi.com svájci foglalási listáján.
A világ legnépszerűbb repülős útvonalai

A világ legnépszerűbb repülős útvonalai 

2024-ben az előrejelzések szerint rekordszámú, 4,7 milliárd ember utazik légi úton.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.