Csaknem harmadára csökkent a vendégéjszakaszám szeptemberig

Az első őszi hónapban a belföldi vendégek a tavalyi évhez hasonló intenzitással utaztak, így továbbra is a magyarok tartották mozgásban a hazai szálláshelypiacot. Az MTÜ elemzései alapján a kilencedik hónapban már a négyévszakosan nyitva tartó szállodák teljesítettek a legjobban a Balaton térségben is, ahol a belföldi forgalomélénkítő kampány támogatásának is köszönhetően több mint 150 ezer vendégéjszakát töltöttek el.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2020. szeptember

Az MTÜ augusztus végén indított kampánysorozatának az volt a célja, hogy a hazai élmények bemutatásán keresztül ösztönözze a turisztikai szezon meghosszabbítását. A sorozat a Balaton őszi turisztikai kínálatának bemutatásával kezdődött, majd ezzel párhuzamosan indult el az egész Magyarországot népszerűsítő, felfedezésre ösztönző kampány. Az október közepéig tartó kampánysorozat Magyarország aktív turisztikai élménylehetőségeit és egyedi, természetközeli csodáit, valamint a városi programokat, az épített örökséget és a kulturális kincseket népszerűsítették.
A belföldi forgalomélénkítő kampányoknak is köszönhető, hogy 2020 szeptemberében 695 ezer vendég érkezett a magyarországi szálláshelyekre, közülük 640 ezer volt hazai. A szálláshelyek mindösszesen 1,8 millió vendégéjszakát regisztráltak, ebből 1,5 milliót belföldi utazók töltöttek el. A tavaly szeptemberi belföldi vendégéjszaka-szám 99%-át töltötték el idén szeptemberben. Az előző hónapban érkezett összes vendég 93%-a ismét vidéki szálláshelyekre utazott, és ott 1,6 millió vendégéjszakát töltött el. A vidéken megszálló vendégek 94%-a volt hazai, ők a vidéki vendégéjszakák 90%-át adták.

A szállodák voltak a legnépszerűbbek
A szálláshelyek szerinti megoszlásban lényeges különbség tapasztalható az augusztusi adatokhoz képest. Fontos tendencia, hogy szeptemberben a vidéki szálláshelyek közül már a szállodák voltak a legnépszerűbbek, az összes vendégéjszaka 46%-át töltötték el itt az utazók, további 33%-ot egyéb és magánszálláshelyeken, 9%-ot panziókban, 5%-ot pedig kempingekben.


A szállodák szeptemberi erősödő teljesítménye azzal is összefügg, hogy az egyéb és magánszálláshelyek, amelyek a balatoni szálláshelykínálat döntő többségét adják, szezonálisan tartanak csak nyitva. Szintén az őszi időszakra tehető, hogy az MTÜ és a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. által közösen meghirdetett Kisfaludy Szálláshelyfejlesztési Konstrukció – magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek fejlesztése pályázatán nyertes több mint 14 ezer szálláshely a szezonzárást követően kezdi meg a felújítási munkálatokat. A nyertes pályázók közül több mint 5,5 ezer a Balaton térségben található.

Országos áttekintés
A Balaton térség mellett, ahol az összes belföldi vendégéjszaka 25%-a valósult meg az elmúlt hónapban, a hazai vendégek körében a Mátra—Bükk (12%), valamint Budapest környéke (7%) és Debrecen és térsége (7%) turisztikai térségek voltak a legnépszerűek.
A külföldiek körében továbbra is Budapest volt a legkedveltebb célpont, az összes külföldi vendégéjszaka (84 ezer) 33%-a a fővárosban realizálódott. Ezt követően pedig a Balaton, valamint Debrecen és térsége voltak a leglátogatottabbak a külföldi vendégéjszaka-számok alapján. A TOP 5 küldőország vendégéjszaka-szám szerinti sorrendben: Németország, Lengyelország, Szlovákia, Csehország és Ausztria volt.
Szeptember 1,8 millió vendégéjszakájának 33%-a a leglátogatottabb 10 településen valósult meg. Az elmúlt hónap vendégéjszaka-számai alapján a fővárost Hajdúszoboszló követte, majd három balatoni település, Balatonfüred, Hévíz és Siófok. A TOP 10 településben ezek mellett helyet kapott még Gyula, Zalakaros, Eger, Miskolc és Debrecen. Az összes vizsgált városban a belföldi vendégéjszakák domináltak (átlagosan 80%), a legtöbb külföldi vendégéjszakát Budapestet követően Debrecenben, valamint Hévízen töltötték el.

Nőtt a borturizmus népszerűsítése
A nyár folyamán jelentősen megnőtt a belföldi turizmus, a hazai utazók itthon keresték az új élményeket, amelyek között a borvidéki rendezvények is szerepeltek. A tendencia az ősz első hónapjában is folytatódott, idén több turista kereste fel a borvidékeket, és rendkívül népszerűvé váltak a boros desztinációk.


A 22 hazai borvidék 14.000 szálláshelyén 314 ezer vendég 750 ezer vendégéjszakát töltött el, a vendégek 95%-a belföldi volt. A kilencedik hónap vendégéjszaka-számai alapján felállított rangsorban az első helyen a Balatonfüred—Csopaki borvidék áll, ezt követi az Egri, a Balaton-felvidéki, a Kunsági és a Bükki borvidék. Természetesen egy borvidékhez tartozó szálláshelyen sem kizárólag pincelátogatással töltik el az időt a vendégek, hiszen a terület földrajzi és kulturális adottságai legalább annyira fontosak egy szálláshely kiválasztásánál. Ezért nem meglepő, hogy a Balaton turisztikai térségben található a 3 legkeresettebb borvidék.
Az egyes borvidékekre látogató vendégek számát és az általuk ott eltöltött vendégéjszakák számát az is jelentősen befolyásolja, hogy hány és milyen típusú szálláshely található a borvidék településein, valamint azok szezonalitása is.


Balaton
Augusztus 24. és szeptember 30. között zajlott az MTÜ őszi belföldi kampánya, amelynek fókuszában a Balaton kimeríthetetlen élménylehetőségei álltak. A televízióban, valamint a közösségi médiacsatornákon futó intenzív kampány támogatásának is köszönhető, hogy még szeptemberben is a Balaton volt a legnépszerűbb turisztikai térség.
Az országban szeptemberben eltöltött összes vendégéjszaka 23%-a a Balaton térségben realizálódott. Tavaly szeptemberhez képest több belföldi vendég szállt meg a térség 11.700 szálláshelyén, amelyből 235 szálloda. 2020 szeptemberében a belföldi vendégszám 153 ezer volt, ami 17%-kal magasabb az előző évinél (131 ezer), a belföldi vendégéjszaka szám 378 ezer, ez 16%-kal magasabb volt, mint tavaly szeptemberben (325 ezer).A nyár végével közel sem ért végett a szezon a Balatonon, hiszen szeptemberben is a legtöbben a legnagyobb tavunkat választották úticélul. A Balaton térség szálláshelyeire 162 ezer vendég érkezett szeptemberben, akik 416 ezer vendégéjszakát töltöttek el. Míg augusztusban a vendégek több mint fele egyéb és magánszálláshelyen szállt meg, addig szeptemberben ez a trend egyértelműen megváltozott.


A vendégek 52%-a szállodákban, míg 30%-a egyéb és magánszálláshelyeken, további 9%-a kempingekben, 5%-a panziókban szállt meg. A térségben az elmúlt hónapban is a belföldi vendégek domináltak, az összes vendégéjszaka 91%-át magyarok adták.
A belföldi vendégek legkedveltebb települései az eltöltött vendégéjszaka szám szerinti sorrendben Balatonfüred, Siófok, Zalakaros és Hévíz, Cserszegtomaj voltak. A TOP 5 küldőország a vendégéjszakák száma alapján Németország, Ausztria, Csehország, Lengyelország és Szlovákia volt.
A külföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje 4,3 nap, ami hosszabb volt, mint a belföldieké, ez 2,5 nap volt. A belföldi vendégek a leghosszabb időt a közösségi szálláshelyeken töltötték, átlagosan 5,5 napot, a hazai vendégek szállodai tartózkodási ideje 2,4 nap volt. Bár a legtöbb vendégéjszaka pénteken és szombaton realizálódott, az átlagos tartózkodási idő 2 napot meghaladó időtartama az utószezonban jó eredmény.

Budapest
Szeptemberben 51 ezer vendég érkezett a fővárosba, és 189 ezer vendégéjszaka adata került be az NTAK-ba, ezeknek 39%-a szállodákban valósult meg. További 39%-a budapesti egyéb és magánszálláshelyeken, 18%-a pedig közösségi szálláshelyen került eltöltésre.
A külföldieknek hagyományosan kitett Budapesten szeptemberben már kimutathatóan több volt a belföldi vendég, mint augusztusban. A fővárosban megszálló összes vendég 69%-a hazai volt, az eltöltött vendégéjszakák 55%-a szintén belföldiektől származott.
Augusztusban ezek az arányok még fordítottak voltak, az összes fővárosban megszálló vendég 62%-a külföldi volt és a budapesti vendégéjszakák 64%-át is a külföldiek adták.

SZÉP Kártya

A gazdaságvédelmi akcióterv keretében a kormány a belföldi turizmus motorjának számító SZÉP Kártyát tavasszal még kedvezményesebbé tette a béren kívüli juttatási formák között. Nemcsak a kártya összes adóterhe csökkent mintegy a felére (15%-ra), de az eddigi 450 ezer forint helyett évi 800 ezer (közszférában maximum 400 ezer) forint adható.
2020 első kilenc hónapjában a munkáltatói feltöltések összege 206 Mrd forint volt, amely 17%-os növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest.
A megemelt kereteket szívesen használták a hazai utazók, hiszen az év első kilenc hónapjában több mint 181 Mrd Ft-ot költöttek a felhasználók a SZÉP Kártyákról. Ez a szám közel 29%-os növekedést jelent 2019 azonos időszakához képest.
A feltöltésekhez hasonlóan a költések tekintetében is dinamikus emelkedés volt tapasztalható. Júniusban közel 27%-kal, júliusban 44%-kal, augusztusban 46%-kal, szeptemberben pedig 33%-kal haladta meg a költések összege a 2019-es értékeket. Szeptemberben összesen 19,5 Mrd forintot költöttek a kártyabirtokosok, ebből 15 Mrd forintot a vendéglátás, 3 Mrd forintot a szálláshely, és 1,5 Mrd forintot a szabadidő alszámlákról.

2020. január-szeptember
Az idei év első kilenc hónapjának összesített adatai alapján 7,1 millió vendég 19,9 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi szálláshelyeken, a vendégek 77%-a belföldi volt. A szállodák 3,4 millió vendéget és 8,2 millió vendégéjszakát regisztráltak. Az összesített adatok alapján szeptemberrel bezárólag a budapesti szálláshelyeken 1,1 millió vendég szállt meg, és 3,2 millió volt a vendégéjszakák száma. Az év első kilenc hónapjában a vidéki szálláshelyeken 6 millió vendég szállt meg, akik 16,7 millió vendégéjszakát töltöttek el. Míg a teljes időszakra vonatkozóan vidéken a belföldi vendégek voltak többségben, 86%-ban, addig Budapesten a külföldiek 73%-ban. A belföldi vendégek száma összehasonlítva az előző évivel az év első kilenc hónapjában a tavalyi érték 80%-át, a belföldi vendégéjszakák száma a tavalyi 84%-át érte el.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.