Egy lépéssel a többiek előtt

Évente több mint száz csoportot indít, és országszerte hat utazási irodából álló hálózatot működtet a ProKo Travel, amelynek vezetője kézilabdaedzőként kezdte pályafutását.

Azt mesélik önről, régebben fehér ingben, nyakkendőben kiment még a hajnali négykor induló buszokhoz is, hogy a saját szemével lássa, minden rendben vane. Így tesz még ma is?

– Nem, most már nem megyek ki, de az idegenvezetőimnek előírtam, hogy legalább a határról küldjenek nekem egy SMS-t, hogy minden rendben van-e a csoporttal.

Az ön cége 1993-ban kezdett működni. A verseny talán akkor még nem volt olyan éles, mint most, de a multik már itt voltak. Hogyan tudta felvenni velük a versenyt egy olyan cég, amely jóformán a semmiből indult?

– Olyan szegmenst kerestem, amellyel a multik nem foglakoznak. Úgy gondoltam, ez a körutazások szegmense lesz, hiszen ezzel sokkal több a szervezési probléma, mint egy sima útnál. Ráadásul olyan irányba mentünk, ahova addig nem voltak utak, például Portugáliába. Amikor először fordultunk a portugál idegenforgalmi attaséhoz, azt mondta, szívesen segít, de szerinte nem lesz utasunk. Szerencsére nem lett igaza; az első évben öt csoportot indítottunk a meghirdetett kettő helyett.

Mi volt az, amivel önök ki tudtak tűnni a többiek közül?

– Minőségi idegenvezetéssel, különleges célterületekre szerveztünk autóbuszos és repülős körutazásokat. Mindig igyekeztünk valami újjal előrukkolni. Ráadásul addig ismeretlen desztinációkat kínáltunk, például Északi-fok (Norvégia), Baltikum...

Rendszerint ilyenkor másolják le más cégek azonnal, ami már bevált. Megtörtént ez önökkel is?

– Hát persze. Meg is kérdeztem egyszer az egyik ilyen cég vezetőjét, miért másolták le egy az egyben a mi utunkat, miért nem változtattak meg benne legalább egy várost. Az volt a válasz, hogy így is elkel az út, legfeljebb ötezer forinttal olcsóbban adják, és akkor már az övékét veszik.

Mi a megoldás?

– Minőséget kell nyújtani, gyorsan reagálni kell a változásokra, és állandóan a piac előtt kell járni. Négy éve például arra jöttünk rá, hogy érdemes kombinált, buszos- repülős utakat kínálni. Például elindítjuk az autóbuszos csoportot Magyarországról, ehhez lehet Koppenhágában csatlakozni, a közös skandináv program befejezése után pedig Stockholmból hazarepülni, míg a többiek autóbusszal jönnek haza.

Úgy hallottam, ön a cégét sem a megszokott módon irányítja.

– Így van, nálam például soha nem tervezünk hosszú távra; ha valaki így tesz, szerintem nagyon könnyen elfelejt gyorsan reagálni a változásokra. Az értékesítőim feje fölött sem lebeg egy szám, a terv, amelyet teljesíteniük kell. Azt várom az emberektől, hogy a lehető legjobban dolgozzanak. Értékelés persze van; ha visszaesik a teljesítményük, mondjuk az előző évihez képest, akkor megbeszéljük, mi lehetett az oka. Előfordulhat, hogy megválunk egymástól. A jobb eredményt pedig honorálom.

Mennyire nehéz Szegedről irányítani egy országos hálózatot? Soha nem akart Budapestre költözni?

– Soha. Nekem nagyon fontos, hogy a szülővárosomban sok ember ismer, és itt vannak a barátaink. Szerintem nem kell a fővárosban lakni ahhoz, hogy koordinálni lehessen az utakat, még úgy sem, hogy az utasaink jó része budapesti. A buszaink éppen ezért a fővárosból indulnak több alkalommal, de hogy a vidéki vendégeket se hagyjuk cserben, nekik ingyen transzfert biztosítunk a buszokhoz, általában Debrecenből, Miskolcról, Szegedről és Pécsről. A három útra annyian érkeznek vidékről, hogy általában a transzferbuszok is tele vannak.

Milyen útjaik vannak most?

– A fő útirányunk továbbra is Spanyolország és Portugália, utána következik Skandinávia, majd a Baltikum és Svájc, Ausztria és Olaszország. A partner utazási irodák útjait is értékesítjük – ahogyan ők is a mi útjainkat –, úgyhogy lényegében bárhová elutazhat, aki betér hozzánk. Keressük az új lehetőségeket – amint megszüntetik a vízumot, elkezdünk utakat szervezni az USA-ba.

Milyen jövőt jósol maguknak? A turizmus olyan ágazat, amely nagyon érzékenyen reagál a megszorító intézkedésekre...

– Ettől nem félek. A mi célközönségünk nem csak az a réteg, amelynek nagyon vissza kellene fognia a kiadásait a közeljövőben. Általában negyven év felettiek, igényesek, és van pénzük a minőségi körutazásokra. Amíg tudunk nekik olyan utat kínálni, amelyet érdekesnek találnak, és ahol jól érzik magukat, addig jönnek. Szerencsére egyre több touroperátor van a körutas irodák között, akikkel összedolgozva tovább lehet javítani az utazások színvonalát. Arra próbálok vigyázni, hogy a cég ne nőjön túl azon a méreten, amikor még kezelhető.

Született

1956. február 10.

Család

Felesége a ProKo Travelnél dolgozik idegenvezetőként, van egy 23 és egy 17 éves fiuk

Iskolák

• 1975–1979 Juhász Gyula Főiskola, földrajz–testnevelés szak
• 1983–1987 Testnevelési Főiskola, kézilabda-szakedző
• 1999 KIT, idegenforgalmi és vendéglátó-ipari szakmenedzser

Munkahelyek

• 1979–1984 Gárdonyi Géza Ált. Isk., tanár
• 1984–1989 Porcelán SK, majd Pick Szeged, főállású edző
• 1989–1993. december IBUSZ, irodavezető
• 1993. december ProKo Traveltulajdonos, ügyvezető igazgató

Nyelvismeret

• Angol, német középfok

Hobbi

• Kézilabda, tenisz

Egyéb

• Országos vizsgaelnöki bizottság tagja idegenforgalom és vendéglátás területén
• Országos Idegenforgalmi Szakértői Bizottság tagja

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?