Elkerülhetetlen a kerozin pótdíj

Kénytelenek bevezetni a kiutaztatók a nyári charter szezonra a kerozin pótdíjat az üzemanyag árának jelentős emelkedése miatt. Munkatársunktól

„Sajnálatos módon az üzemanyag világpiaci árának tartós és nagymértékű emelkedése miatt irodánk számára elkerülhetetlenné vált a kerozin pótdíj bevezetése” - közölte szerdán a Best Reisen a Turizmus Online-nal. Zám Tibor ügyvezető elmondta: az utóbbi 5 hónap alatt mintegy 50%-kal emelkedett a kerozin ára. „Ezzel nem lehetett kalkulálni, nem lehetett előrelátni a líbiai eseményeket sem” - tette hozzá. A Best Reisennél a pótdíj 7000 forint/fő lesz az iroda által kínált összes úti célra. Egyelőre, de a világpiaci árak további változásai miatt akár 9-10 ezer forint is lehet - adott hangot aggodalmának Zám. A díjat május elsejével vezetik be, visszamenőleg nem érvényes, aza csak a május 1-től beérkezett foglalásokra vonatkozik.

Hajnalova Katarina, az Aeolus budapesti irodájának vezetője tájékoztatott: be fogják vezetni ők is a pótdíjat. Az üzemanyag ilyen mértékű drágulását nem lehetett kivédeni, azt az irodák nem is tudják magukra vállalni, muszáj áthárítani az utasokra - mondta. Hajnalova tájékoztatott: Szlovákiában már be is vezették, ennek mértéke 20-30 euró között változik, desztinációtól függően. Nálunk 6 ezer forint körüli összegre számíthatnak az Aeolus utasai. Ez azonban változhat, tovább nőhet, amennyiben a kerozin árának emelkedése nem áll meg.

A Neckermann már februárban bejelentette: április elsejével üzemanyag-felárral kénytelen növelni csomagárait. Ennek megfelőlen a cég magyarországi képviselete is alkalmazza a pótdíjat. Hermányi Attila cégvezető tájékoztatott: a Neckermann jelenleg 9700 forintot számol fel utasonként.

A három példa közt kis híján 4 ezer forintos eltérés van. A pótdíjból adódó többletteher miatt egy négyfős családi nyaralás akár 38 200 forinttal is többe kerülhet.

Megértés és borúlátás

Az emberek azonban megértőek mondja Hermányi Attila. Belátják, hogy nem az utazásszervezők emelik önkényesen, hasraütésszerűen az árakat, hanem általuk nem befolyásolható gazdasági folyamatok miatt kell bevezetniük a pótdíjat. A foglalások egyelőre a szokásosnak megfelelő mértékben érkeznek, de ennél nagyobb mértékű emelés

Mindhárom megkérdezett kissé borúlátó a jövőt illetően. Jóllehet, bíznak abban, hogy jelenleginél többet nem kell az utasokra hárítani, szerintük azonban semmilyen jel sem utal arra, hogy a kerozin árának növekedése legalábbis megálljon. Hogy csökkenjen, az szinte elképzelhetetlen - teszik hozzá.

Egymásra vártak

A légitársaságok már 2011 elején fontolgatták a repülőjegyek árának emelését, de egy darabig vártak egymásra, ki teszi meg az első lépést. Az ágazatot ismerő elemzők szerint a vállalatok csak arra várnak, hogy valamelyik konkurensük elkezdje az áremelést, a legnagyobb cégek egyike sem akarja megtenni az első lépést.  Megtették. Az európai nagykártyák közül a Lufthansa január 25-től emelt, a Malév várt március elejéig. Sokba fog kerülni az üzemanyag a repülőre szállóknak. Az American Airlines tulajdonosa, az AMR Corp. vezérigazgatója, Gerard Arpey például az alkalmazottaknak írt levélben jelezte: idén egymilliárd dollárral többe kerülhet a cégnek a kerozin, mint 2010-ben.  

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) január végi adatai szerint hordónként 111,70 dollárt kellett fizetni a kerozinért, ami 4,5 százalékkal több a január elejinél, 7,1 százalékkal haladja meg a december közepit és 27,2 százalékkal van az egy évvel korábbi felett. A repülőgépek üzemanyagáért 2008. szeptember vége óta nem kellett annyit adni, mint most.


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?