Felborult a papírforma

Magyarország turisztikai forgalma 2015-ben összességében a papírforma szerint alakult: amennyivel több volt a napsütéses órák száma, annyival nagyobb volt a forgalom a kereskedelmi szálláshelyeken. Az általános tendencia alól egyedül a leginkább napvezérelt turisztikai régió, a balatoni volt kivétel, ahol a forgalom növekedése jól láthatóan elmaradt az országos átlagtól.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) február közepén tette elérhetővé a kereskedelmi szálláshelyek 2015-ös forgalmi adatait. Egyes települések vendégéjszakaszámait legyűjtve megpróbáltuk kiszámolni a fontosabb változásokat. A települések teljesítményében egymáshoz és a korábbi év forgalmához képest jelentkező változások mellett megnéztük azt is, milyen elmozdulások voltak a gazdasági válság alapján az utolsó békeévnek tekinthető 2008-as esztendőhöz képest. Mint a három táblázatból kitűnik, az országos, a fővárosi és vidéki adatok mellett hangsúlyosan építettünk a KSH által top 50 néven kezelt 48, illetve már csak 47 település adataira.

Azt gondoljuk, hogy a számsorok mindent elmondanak, amit ilyen adatokból meg lehet tudni. Egyértelműen kiderül, hogy 2015-ben az ország egészében és a nagyobb térségek többségében határozottan fejlődést regisztrálhattak a korábbi évhez képest. Hat százalék feletti volt a vendégéjszakák számának növekedése nemcsak országosan, hanem külön Budapestet nézve, sőt vidéken is, ha a balatoni adatokat kivesszük az összehasonlításból.

A Balatonnál a régió egészét nézve, de a legkiemelkedőbb forgalmat bonyolító kilenc településen is egy százalék alatti volt a forgalom növekedése. De még akkor is csak kétszázalékos növekedésről beszélhetünk, ha nem számolunk az orosz turisták forgalmának radikális csökkenésével küszködő Hévízzel.

A balatoni adatokra nehéz magyarázatot találni, hisz a régiónak legalább ugyanazt a növekedést hoznia kellett volna, amelyet az ország más részei produkáltak. De a kínálata alapvető részét a vízparti turizmusra építő térségnek talán még az országosnál is nagyobb növekedést kellett volna mutatnia, mivel a tavalyinál strandbarátabb időjárást egy évtizedre visszamenőleg sem találunk.

Hasonló kép alakul ki akkor, ha a 2015-ös forgalmi eredményeket a 2008-assal összevetjük. Amíg országosan és a Balaton nélkül számolt vidéken 29 százalékos volt a növekedés, Budapesten pedig jóval meghaladta a 40 százalékost, addig a balatoni régióban csak 10 százalékról beszélhetünk. Ugyanilyen tendenciákat figyelhetünk meg akkor is, ha a külföldi vagy a belföldi vendégekre lebontva nézzük meg az adatokat. A balatoni régió általában elmaradt az ország más vidékeitől. Egyedül a belföldi vendégforgalom hosszabb távú fejlődésénél billen a mérleg a balatoni térség javára.

Az éves adatok alapján Budapesten továbbra is töretlennek látszik a fejlődés, bár a legnagyobb forgalmat bonyolító 5. kerület növekedése itt is elmarad a többi meghatározó kerületétől. A KSH top 50-es csoportjába tartozó 14 kerület között helycsere csak az utolsó három helyen volt. A 4. kerület két pozícióval hátrébb került, mert a korábban szorosan mögötte álló 10. és 12. kerület nagyobb javulást tudott realizálni.

A top 50-be tartozó 33 vidéki település sorrendjében is csak kisebb változások voltak. Az első öt helyen, akárcsak tavaly, Hévíz, Hajdúszoboszló, Siófok, Bük, Balatonfüred osztozik. Keszthely, Sopron három, Zánka kettő, Sárvár, Győr, Miskolc, Egerszalók, Tihany, Hegykő és Mosonmagyaróvár egy-egy helyet csúszott lejjebb. Miközben Debrecen három, Nyíregyháza, Székesfehérvár kettő-kettő, Zalakaros, Eger, Szeged, Balatonszemes, Harkány, Gyöngyös, Kecskemét, Mátraszentimre egy-egy helyet javított korábbi helyezésén.

Forrás: KSH


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.