Integráció vezéráldozattal

A közelmúltban arról értesítette partnereit az Austrian Airlines, a Lufthansa és a Swiss, hogy 2010. január elsejétől még jobban összehangolják magyarországi értékesítési tevékenységüket. Miután sikeresen megtörtént az Austrian integrálása a Lufthansa Csoportba, a Swiss, a Lufthansa és az Austrian vezetősége közös, integrált értékesítési csapatot alakít ki Közép-Európa összes országában. Magyarországon januártól a három légitársaság értékesítési egységei a Lufthansa irányítása alá fognak tartozni. Megszűnik Robert Rieb, az Austrian magyarországi igazgatójának megbízatása, aki 22 év után az év végével a légitársaságot is elhagyja.

Miközben a Lufthansa, az Austrian Airlines és a Swiss márkák megmaradnak, a három légitársaság még jobban összehangolja menetrendjét, és igyekszik még kedvezőbb árakat és nagyobb rugalmasságot kínálni az egyéni és céges ügyfeleknek. A most kialakuló értékesítési egység a három társaságra vonatkozóan közös szerződéseket kínál majd az ügyfeleknek. A közös értékesítési stratégia fő célja, hogy az ügyfeleknek a lehető legelőnyösebb feltételeket tudják nyújtani.

Az osztrák légitársaság integrációja nem minden esetben jelenti azt, hogy az Austrian irodáját bezárják, és az alkalmazottakat vagy azok egy részét átveszi a Lufthansa. Prágában például az Austrian irodája veszi át az irányítást, és az eddigi Lufthansa-iroda dolgozóinak egy része kerül át oda. Magyarországon ezzel szemben – egyebek mellett azért is, mivel itt működik a Lufthansa közép- és délkeleteurópai regionális központja – januártól bezár az önálló Austrian-képviselet, amely közvetlen utasforgalmat már 2009 márciusa óta nem bonyolít, és a dolgozók a Lufthansa irodájába költöznek, ahol többen új szerepkört kapnak. Megszűnik viszont Robert Rieb, az Austrian magyarországi igazgatójának megbízatása, aki 22 év után az év végével az Austrian légitársaságot is elhagyja.

Roberttel, aki 2008 áprilisában érkezett Budapestre, előtte pedig Tiranában vezette az osztrák légitársaság irodáját, irodájukban beszélgettünk.

ttrend • Milyen érzés 22 év után távozni attól a cégtől, ahol egész pályafutását töltötte?

Nem könnyű, de igyekszem megbarátkozni a gondolattal, hogy új korszak kezdődik az életemben.

ttrend • Hol fogja folytatni?

Szeretném azt mondani, hogy a légi közlekedésben, de ez most Ausztriában is nehéz feladat, hiszen a társaság összesen 1500 dolgozójától válik meg az átszervezés következtében, és a többségük nyilván szeretne a szakmában maradni. Mindenesetre nyitottan várom a kihívásokat, de januártól egy ideig a tanulásra akarok összpontosítani, mivel elkezdtem egy MBA-programot.

ttrend • Mi történik a budapesti Austrianképviselet többi munkatársával?

A dolgok jelenlegi állása szerint a kollégákra számítanak a Lufthansánál. Az egyeztetések során igyekeztem felhívni a figyelmet arra, hogy a képviselet munkatársai komoly tapasztalatokkal és szakmai háttérrel rendelkező, kiváló szakemberek, és erényük, hogy nem csupán saját szakterületüket ismerik, hanem bármilyen témában „hadra foghatók”.

ttrend • Szükséges volt-e az összeolvadás?

Nagyon nehéz időket élünk a légi közlekedésben. Ilyen körülmények között az Austriannek mindenképpen szüksége volt egy komoly háttérrel rendelkező szakmai befektetőre. Keresgéltünk korábban másfelé is (tavaly szó volt egy szaúdi befektető bevonásáról, aki végül az utolsó pillanatban hátrált ki a megállapodásból – a szerk.), de végül a Lufthansa vállalta a befektetést. Sok szervezetépítési feladat van még hátra, nem könnyű eltérő vállalati kultúrákat integrálni.

Hogy hogy jutottunk idáig? Az Austriannél számos jó ötlet merült fel, de sokszor nem volt elég kitartásunk megvárni, hogy a befektetés meghozza gyümölcsét. Csak két példa: elindítottuk a Bécs–Pécs járatot, és éppen amikor jelentősen javultak a foglalási adatok – amikor megszokták a járatot –, akkor állítottuk le. Most sajnos ugyanígy fog járni a bő fél éve elindított rijádi és dzseddai járat.

ttrend • Mennyire viselte meg a válság az Austriant?

Magyarországon továbbra is erős a pozíciónk, ezért is örülök, hogy megmarad az Austrian márka önállósága. A piaci részesedésünk 4,5-5% körül van folyamatosan, miközben ma már több jegyet adunk el bécsi indulással, mint budapestivel. Az üzleti forgalmunkat ugyan megviselte a válság, de még így is az összforgalom 37%-át adja. Az összeolvadás előnyeit jól jellemzi az a tény, hogy a Lufthansa, Brussels Airlines, Swiss, Austrian csoport együttesen már 26-28%-os részesedést mondhat magáénak a magyar piacon.

ttrend • Mi a véleménye a magyar utazási szakmáról?

Az értékesítés 90%-át nálunk az utazási irodák végzik. Ugyanakkor nem tudtam megérteni, miért nem akarják a nyugaton már bevált módszert, a szolgáltatási díjak bevezetését alkalmazni itthon is az utazási irodák. Emiatt túl magas az egy kiállított jegyre eső költség. Az irodák tőlünk, légitársaságoktól várják, hogy jutalmazzuk őket, miközben az ügyfelektől kellene. Lehet, hogy először idegenkedik majd ettől az utas, de el kell neki magyarázni, hogy végső soron így juthat olcsóbb jegy birtokába.

ttrend • Köszönöm a beszélgetést, és sok szerencsét kívánok!

Család: két gyermeke van
Hobbi: sport, zene, olvasás
Jövő: decemberben visszaköltözik Ausztriába, és könnyes szemmel gondol vissza a Budapesten eltöltött szép időszakra.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.