hirdetés
hirdetés

Milyen volt 2012 a szállásportálokon?

Egyik oldalon többen, hosszabb időre, de olcsóbban foglaltak tavaly, más oldalon több vendégéjszakáért többet is költöttek. Van, ahol az apartmanok, van, ahol a szállodai szobák mentek jobban. Összességében azonban elmondható, hogy mindenhol javult a forgalom 2011-hez képest. Összeállításunkban az Indulhatunk.hu, az Útisúgó és a Szallas.hu tavalyi évéről olvashatnak. 

hirdetés

Több foglalás, emelkedő átlagos eladási ár és több éjszakás tartózkodás jellemezte határozott szezonalitási mutatókkal a 2012-es évet az Indulhatunk Cégcsoport statisztikai adatai alapján.

Magasabb áron, több vendégéjszaka

Tavaly Magyarország egyik legjelentősebb online utazásszervező cége, az Indulhatunk Cégcsoport összesített adatai szerint növekedett az átlagosan a szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, illetve ezzel összhangban az egy főre jutó foglalások száma is nőtt. A Cégcsoport tapasztalatai szerint az egyes foglalások átlagára is magasabb volt 2012-ben a 2011-es évben tapasztaltakhoz képest: az átlagos eladási ár több mint 16%-kal nőtt.

Az Indulhatunk Cégcsoportról
2006-ban alakult, mára a magyarországi turisztikai piac egyik legjelentősebb online szereplője. Partneri körét kizárólag válogatott szálláshelyek alkotják, ebben ügyfeleik is aktív szelekciós tényezőt képeznek: kb. 25 000 friss vendégértékelés segíti évente munkájukat. A Cégcsoport jelenleg a hozzá kapcsolódó vállalatokkal együtt több mint 3 000 000 egyéni felhasználót ér el, akik a legfizetőképesebb keresletet jelentik, és képviselik az összes potenciális célcsoportot. Az Indulhatunk Cégcsoport és a hozzá kapcsolódó online felületek látogatottsága havi szinten meghaladja a 900 000 egyedi látogatót, mely látogatók több mint 2% konverzió mellett generálnak forgalmat a Cégcsoport partnerei felé. Az Indulhatunk Cégcsoport egyik legjelentősebb üzletága, a Szállás Outlet, mely összes kapcsolódó és saját online felületével a magyarországi internetező közösség 90%-át lefedi, a 2013-as évben a Szállásrajongók.hu közösségi szállásfoglaló rendszerrel kívánja piaci jelenlétét még inkább megerősíteni.

Érdekes tendencia volt a magasabb árú és színvonalú szálláshelyeknél, hogy habár az átlagár emelkedése e szállodáknál is tapasztalható volt, ez nem járt a forgalom visszaesésével, sőt, az Indulhatunk Cégcsoport kifejezett növekedést tapasztalt ebben a kategóriában is.

Az Indulhatunknál 2011-ről 2012-re 170%-os volt a forgalomnövekedés. Az összesített adatok alapján az Üdülési Csekkel történő befizetések száma fokozatosan csökkent az év folyamán, majd decemberben egy utolsó nagy növekedési hullám volt tapasztalható, míg a SZÉP-kártyával történő befizetések száma határozott növekedésnek indult. A KSH adatait alapul véve náluk realizálódott a teljes SZÉP-kártya forgalom mintegy 4%-a, ez azt jelenti, hogy a teljes forgalom csaknem 23%-át ezzel fizették a vásárlók.

Szokásos téli és nyári csúcsidőszakok

A 2012-es évben sem volt nagy változás a szezonalitás tekintetében 2011-hez képest. A legtöbb megrendelés továbbra is június-július, illetve december- január hónapokban érkezik, az Indulhatunk forgalmának közel 60%-a realizálódik az év ezen szakaszaiban. Az Indulhatunknál azt az érdekes trendet figyelték meg, hogy míg a vásárlók jelentős része a nyári szezonban „last minute” jelleggel foglal, addig a téli időszakban sokan hosszú hónapokra előre terveznek foglalásaikkal.

A tavalyi hazai sláger desztinációk: 

A TOP 10 belföldi célpont a Szallas.hu-nál
  1. Siófok (2.)
  2. Hajdúszoboszló (1.)
  3. Budapest (3.)
  4. Eger (5.)
  5. Balatonfüred (4.)
  6. Gyula (7.)
  7. Balatonlelle (10.)
  8. Zalakaros (8.)
  9. Hévíz (9.)
  10. Sopron (6.)

(Zárójelben a 2011-es helyezések)

Az Indulhatunk Cégcsoportnál Észak-Magyarország volt a legnépszerűbb 2012-ben, a második helyen a Balaton és környéke, a harmadik helyen pedig a dél-dunántúli régió végzett.

Máshogy alakult a tavalyi toplista a Szallas.hu-nál, ahol a  legnépszerűbb célpontok éves összesítésében régóta két fürdőváros, Hajdúszoboszló és Siófok harcol a vezető helyért. 2011-ben az alföldi megyeszékhely volt a nyertes, és bár a tavalyi év utolsó hónapjában is ez a város bizonyult a legnépszerűbb úti célnak, éves összesítésben Siófok ragadta magához a vezetést. Budapest továbbra is a harmadik helyen áll, Egernek azonban sikerült megelőznie Balatonfüredet. A foglalási oldal TOP10-es listáján legnagyobbat Sopron lépett hátra, a 2011-es 6-ról a 10. helyre esett vissza, a legnagyobb előrelépést pedig Balatonlelle tette, amely a lista utolsó helyéről a hetedikre zárkózott fel.

Inkább az olcsóbb szállásokat keresték tavaly a Szallas.hu-nál

Többen utaztak együtt, hosszabb ideig pihentek, de olcsóbb szállásokat kerestek jellemzően tavaly a Szallas.hu-nál. 

A foglalási oldal összesítő statisztikája szerint 2012-ben átlagosan 3,14 főre szólt egy szállásfoglalás, ami csaknem 20 százalékos növekedést jelent az együtt utazók számában 2011-hez képest. Ezzel összhangban csökkent az érdeklődés a hotelek iránt, míg az apartmanok és vendégházak népszerűsége növekedett a tavalyi évben a portálnál. A Szallas.hu ügyvezetője, Szigetvári József szerint a jelenség mögött valószínűleg költséghatékonysági szempontok állnak. Szintén jellemző volt tavaly a portálnál, hogy bár a pihenni vágyók olcsóbb szálláshelyeket kerestek, ugyanakkor hosszabb időre foglaltak.

2012-ben a foglalások 56 százalékában 5000 forintnál alacsonyabb volt az egy főre és egy vendégéjszakára vetített szállásdíj, minden tizedik foglalásnál kerestek drágább, 10 000 forintnál többe kerülő szállásokat. A Szallas.hu statisztikái szerint átlagosan 2,6 éjszakát töltöttek otthonuktól távol az utasok, ami mintegy 4 százalékos növekedést jelent.

Népszerűbb az elő- és utószezon

A 2012-es belföldi foglalások többsége (mintegy 40 százaléka) továbbra is júliusra és augusztusra esett, de az éves eredményekből egyre nagyobb szeletet hasítottak ki az elő- és utószezon hónapjai. Az októberre eső foglalások százalékos aránya például 12 százalékkal, a januáriaké pedig 23 százalékkal növekedett.

Az üdülési csekk-et és a SZÉP-kártyát együttesen 18 százalékkal több esetben használták tavaly, mint 2011-ben, azonban míg az üdülési csekkel átlagosan 48 000 forintot fizettek, a SZÉP-kártyával átlagosan 52 300 forintot költöttek 2012-ben. 

Válság előtti szintet meghaladó forgalom az ÚtiSúgónál

Jó évet zárt a tavalyi évben az ÚtiSúgó.hu szállás és utazási portál, ahol a foglalások tavaly jócskán meghaladták a tavaly előtti, de a 2008-as szintet is. Az utasok egyre inkább a szállodákat részesítik előnybe és nagyobb összeget hajlandóak költeni egy szállodai szobáért a portál tapasztalata szerint.

Az elmúlt öt év adataiból érdekes görbe rajzolódik ki, 2009-ben a 2008-as foglalási számokhoz képest nagy megugrást tapasztaltak az ÚtiSúgónál, ami főként az Üdülési csekk-boomnak volt köszönhető, magyarázza Pozsonyi György, ügyvezető. Majd a válság miatt 2010- 2011-ben némileg visszaesett a foglalási szájt forgalma, de a 2011-es eredmények már csak mérsékelten alacsonyabbak a 2008-asnál, a tavalyi évben pedig már 8,68%-kal haladta meg a forgalom a 2008-as bázis évit.

A foglalások száma az ÚtiSúgón a 2008-as évet bázisnak tekintve
2012 2011 2010 2009 2008
108,68% 99,51% 95,18% 132,62% 100,00%

A tavalyi évben az ÚtiSúgónál is megjelent az a tendencia, hogy honfitársaink többen utaznak együtt belföldre, az átlagos fő/foglalás 2,99 volt 2012-ben, ami több a 2011-es 2,9-nél. Az utazni vágyók az ÚtiSúgónál egyre inkább a szállodákat keresik, míg 2011-ben az összes foglalás 59%-a irányult szállodákba, addig 2012-ben a szállodák részearánya 64% volt. Így tavaly a panzióknak, apartmanoknak kisebb szelet jutott az összes foglalásból. A portál statisztikái szerint a tavalyi évben átlagosan egy foglalás alkalmával 94 673 forintot költöttek az utasok. A szállodai szobák foglalásánál ez az összeg a tavalyi évben átlagosan 112 525 forint volt, ami meghaladja a 2011-es 112 101 forintos szintet. A foglalási hossz 2012-ben átlagosan 3,177 nap volt, ami hosszabb, mint az elmúlt öt évben bármikor. (2011-ben 3,017 volt, 2010-ben 3,042 volt, 2009-ben 3,094, 2008-ban pedig 3,005 volt.) Az ÚtiSúgónál évről évre egyre nagyobb arányban irányulnak a foglalások nyári csúcsszezonra, tavaly az összes foglalás 40 százaléka július-augusztusban valósult meg.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai