Novemberi Trendriport az MSZÉSZ-től

Így foglalja össze a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége a tavalyi év novemberének vendégforgalmi alakulását.

  • 2022-ben a járványügyi korlátozások feloldásával úgy a belföldi, mint a nemzetközi turizmus dinamikus növekedésnek indult, s ez megmutatkozik a hazai szállodák hónapról-hónapra javuló eredményeiben is. Ugyanakkor a II. féléves teljesítményekre negatív hatással lehet az orosz-ukrán háború, valamint az infláció erősödése Magyarországon és az Európai Unióban.
  • Novemberben a múlt évhez képest a vendégéjszakák száma országos szinten 10%-kal, Budapesten 1,6%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 15,9%-kal, a Balatoni régióban 16,5%-kal nőtt a tavalyihoz képest. Feltűnő, hogy novemberben a fővároson kívüli régiókban a kereslet növekedése – az előző hónapokhoz képest - messze meghaladta a Budapesten elért növekedést.
  • Ugyanakkor érdemes megnézni, hogyan alakult a 2022. novemberi vendégéjszakák száma a szállodákban a koronavírus járvány előtti év, 2019. novemberihez, valamint 2021-hez hasonlítva. Ezt az alábbi diagram szemlélteti:

 

  • Idén január és november között aszállodai vendégéjszakák száma 2021 hasonló időszakához képest országos szinten +67,3%-kal nőtt, de 2019-hez hasonlítva 16,5%-kal kevesebb lett.
  • A következő diagramon a hazai szállodákban regisztrált belföldi és külföldi vendégéjszakák november havi megoszlása és változása látható. Eszerint 2021-hez képest a belföldi vendégéjszakák száma 5,6%-kal nőtt, 2019-hez hasonlítva 16,3%-kal kevesebb lett. A külföldi vendégéjszakák száma 2021-hez képest 14,3%-kal nagyobb, 2019-hez hasonlítva 27,4%-kal kevesebb volt:

  • Idén novemberben az NTAK adatai alapján országos szinten összesen 834 szálloda üzemelt a 2021 novemberi 872, illetve a 2019 novemberi 957 hotellel szemben. Ez arra utal, hogy a múlt évhez hasonlítva országon szinten elért +10% vendégéjszakaszám növekedés ellenére – a drasztikusan emelkedő üzemeltetési és főleg energiaköltségek következtében, vagy egyéb okok miatt – számos szálloda felfüggesztette működését.
  • 2022 novemberében a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 36,69 milliárd Ft volt, ami 30,7%-kal nagyobb a tavalyinál, de 3,2%-kal kevesebb a 2019 novemberi bevételnél.
  • Budapesten a szállodák november havi összes árbevétele 15,12 milliárd Ft volt. Ez17,7%-kal meghaladja a tavalyit, de 20,5%-kal elmarad a 2019 évitől. A Balatoni régió szállodáinak tizenegyedik havi árbevétele 5,78 milliárd Ft volt, ami 43,8%-kal felülmúlta a múlt évit, illetve 35,7%-kal a 2019 novemberit. A fővároson kívüli szállodák összes árbevétele novemberben 21,56 milliárd Ft volt, ami 41,6%-kal több a múlt évinél, illetve 14,2%-kal a 2019 azonos hónapjában elértnél.
  • Az NTAK adatai szerint novemberben országos szinten a szállodák szobafoglaltsága 49,7%, bruttó átlag szobaára 25.621 Ft, bruttó REVPAR mutatója 13.068 Ft volt. A szobafoglaltság 6,1%ponttal nagyobb volt a tavalyinál, de 10,8%ponttal elmaradt a 2019 novemberitől. A bruttó átlag szobaár 14,1%-kal felülmúlta a 2021 novemberit, valamint 23,6%-kal a 2019 novemberit. A bruttó REVPAR 41,3%-kal meghaladta a tavaly novemberit, illetve 4,3%-kal a 2019 tizenegyedik havit.  
  • Novemberben Budapesten a szállodák szobafoglaltsága 61% volt, ami 8,1%ponttal nagyobb volt a tavalyinál, de 15,2%ponttal kisebb a 2019 novemberinél. A bruttó átlag szobaár 30.552 Ft lett, ami 9,3%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 16,6%-kal a 2019 novemberit. A bruttó REVPAR 21.042 Ft volt. Ez 42,8%-kal meghaladta a tavalyit, valamint 5,4%-kal a 2019 novemberit.
  • Novemberben a Balatoni régióban a szállodák szobafoglaltsága 42,3% volt, ami 4,8%ponttal magasabb a tavalyinál, de 6,9%ponttal elmarad a 2019 évi eredménytől. A bruttó átlag szobaár 21.539 Ft volt. Ez 26,7%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 43,1%-kal a 2019 novemberit. A bruttó REVPAR 8.329 Ft volt. Ez 58%-kal meghaladta a tavalyit és 12,4%-kal a 2019 novemberit.

 

  • A bruttó átlag szobaárak és REVPAR mutatók fentiek szerinti növekedésével kapcsolatban arra hívjuk fel a figyelmet, hogy ebben jelentős szerepe volt annak is, hogy 2022 novemberében, az MNB adatai alapján a 407,2 HUF/EUR átlag árfolyam 11,6%-kal gyengébb volt a 2021 novemberi 364,7 HUF/EUR árfolyamnál, illetve 22%-kal gyengébb volt a 2019 novemberi 333,9 Ft-nál.

A következő ábrán látható az elmúlt években a november havi bruttó átlag szobaár alakulása a hazai szállodákban:

  Idén november végéig szállodáinkban országos szinten 18.153 ezer vendégéjszaka realizálódott, köztük 9.671 ezer belföldi, 8.482 ezer külföldi. Az összes vendégéjszaka 67,3%-kal több volt a tavalyinál, de 16,5%-kal kevesebb a 2019 hasonló időszakában elértnél. A belföldi vendégéjszakák száma 2021-hez képest 30,8%-kal, a külföldiek 145,4%-kal nőttek, ugyanakkor a belföldi 2019-hez hasonlítva 2%-kal, a külföldi 28,6%-kal kevesebb lett.

  • Az első tizenegy hónapban a szállodák szobafoglaltsága 48,5%, bruttó átlag szobaára 26.833 Ft, bruttó REVPAR mutatója 13.744 Ft volt. A szobafoglaltság 17,5%ponttal meghaladta a 2021 évit, de 13,9%ponttal kisebb a 2019 évinél. A bruttó átlag szobaár 44,4%-kal nagyobb volt a tavalyinál, illetve 20,4%-kal a 2019 első tizenegy havinál, a bruttó REVPAR 84,1%-kal felülmúlta a múlt évit és 1,1%-kal kevesebb volt a 2019 évinél.
  • Szállodáink országos szinten idén január és november között 443,14 milliárd Ft árbevételt értek el. Ez 77,9%-kal több volt, mint a tavalyi, de 2,6%-kal elmaradt a 2019 hasonló időszakának forgalmától.
  • A budapesti szállodák árbevétele idén január és november között 169,89 milliárd Ft volt, ami 132,6%-kal nagyobb a tavalyinál, de 23% kisebb a 2019 évinél.
  • A fővároson kívüli szállodák összes árbevétele idén január és november között 273,23 milliárd Ft volt. Ez 55,2%-kal felülmúlta a tavalyit, de 10,4%-kal kisebb 2019 első tizenegyhavinál.
  • Országos szinten 2022. novemberében a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Csehország 74 ezer (b.index:165%), Egyesült Királyság 61 ezer (b.index:158%), Németország 58 ezer (b.index: 111%),  Ausztria 50 ezer (b.index:156%), Románia 47 ezer (b.index: 94%), Izrael 45 ezer (b.index: 117%), Olaszország 32 ezer (b.index: 98%), Szlovákia 29 ezer (b.index: 189%),  Amerikai Egyesült Államok 26 ezer (b.index: 130%), Ukrajna 22 ezer (b.index: 121%).    
  • Budapesten 2022. novemberében a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Egyesült Királyság 58 ezer (b.index: 162%), Izrael 42 ezer (b.index: 115%), Olaszország 26 ezer (b.index: 96%), Németország 25 ezer (b.index: 109%), Amerikai Egyesült Államok 23 ezer (b.index: 129%), Románia 22 ezer (b.index: 76%), Franciaország 17 ezer (b.index: 64%), Spanyolország 15 ezer (b.index: 95%),  Csehország 15 ezer (b.index: 154%), Ukrajna 13 ezer (b.index: 116%).  
  • 2022. novemberében a Balatoni régióban a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Csehország 16 ezer (b.index: 187%), Ausztria 16 ezer (b.index: 183%), Németország 10 ezer (b.index: 109%), Szlovákia 6 ezer (b.index: 239%), Szlovénia 1 ezer (b.index: 578%), Ukrajna 1 ezer (b.index: 81%), Olaszország 1 ezer (b.index: 99%), Románia 1 ezer (b.index: 92%), Oroszország 0,7 ezer (b.index: 9%), Svájc 0,6 ezer (b.index: 97%).    
  • Novemberben a hazai szállodákban 2,090 milliárd Ft értékű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Ez 11,4%-kal nagyobb a 2021 novemberinél, illetve 2%-kal a 2019 tizenegyedik havinál is. A szállodákban idén novemberben felhasznált SZÉP kártyák értéke a belföldi bruttó szállásdíjbevétel 25,4%-át tette ki.
  • Idén november végéig a hazai szállodákban összesen 27,759 milliárd Ft értékű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Ez 5,1%-kal kevesebb a tavalyinál, de 14,8%-kal több a 2019 hasonló időszakában felhasználtnál. Idén január és november között a szállodákban beváltott SZÉP kártyák értéke a belföldi bruttó szállásdíjbevétel 23,4%-át tette ki.
  • A nemzetközi STR riport szerint 2022 novemberében a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt a 2.  legmagasabb, 62,5€ (b.index: 135%). Magyarországot megelőzte Ausztria 76€ (b.index: 219,8%), követte Csehország 53,4€ (b.index: 185,5%), Szlovákia 50,9€ (b.index: 260,3%) és Lengyelország 49€ (b.index: 169,7%).
  • Az STR riport adatai alapján 2022 novemberében a vizsgált 27 európai ország között a magyarországi szállodák szobafoglaltságban 65,4%-kal a 9, nettó átlag szobaárban (95,6€) a 18. és nettó REVPAR-ban (62,5€) a 17. helyen végeztek.

Nettó REVPAR (EUR)

 

2021. november

2022. november

2022/2021

Budapest

48,6

66,0

135,8%

Pozsony

20,3

49,5

243,4%

Prága

30,4

57,3

188,5%

Bécs

35,3

82,3

233,2%

Varsó

32,9

66,4

201,5%

  • Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált öt közép-kelet-európai ország fővárosai között a budapesti hotelek november havi 66€ nettó REVPAR mutatója volt a harmadik legmagasabb.
  • Az STR riport adatai szerint 2022 novemberében a vizsgált 35 európai desztináció, főváros között Budapest szállodái szobafoglaltságban 65,8%-kal a 21., nettó átlag szobaárban 100,4€-val a 24., nettó REVPAR-ban 66,04€-val a 26. helyen végeztek.

Régiós előrejelzés

Az MSZÉSZ havonta végez országos felmérést a tagszállodák körében. 2022. december elején 148 adatszolgáltató tagszálloda töltötte ki a kérdőívet, mely alapján a szobafoglaltság előrejelzés a következő két hónapra az alábbiak szerint alakul.

MSZÉSZ régiók

előrejelzés

2022. decemberre

előrejelzés

2023. januárra

Balatoni régió

46 – 55%

37 – 46%

Budapesti régió

71 – 80%

49 – 58%

Dél-Alföldi régió

38 – 48%

34 – 43%

Dél-Dunántúli régió

44 – 53%

32 – 41%

Északi régió

51 – 60%

42 – 51%

Keleti régió

46 – 55%

39 – 48%

Nyugati régió

45 – 54%

36 – 45%

 

 

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?