Összefogással tovább nőhet a gasztroturizmus szerepe

Az Utazás kiállítás első napján tartott szakmai fórumon elsőként dr. Somogyi Zoltán, a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) főtitkár-helyettese trendriportjában ismertette a világ turizmusának alakulását.

2014-ben a UNWTO jelentése szerint 4,7 százalékkal nőtt a világ turizmusa. Európa részesedése ebből még mindig 52 százalék, és ezt az igen magas részarányt 3,9 százalékos növekedéssel megfejelte tavaly. Európán belül igazi motornak a dél-európai országok bizonyultak, de a stagnáló Kelet-Európából kiemelt teljesítményt nyújtott Magyarország a maga 13 százalékos növekményével. Ázsia-Óceánia részaránya a világturizmusból 23%, és várhatóan tovább növekszik. Nagyot nőtt Amerika is, 16 százalékos részarányához nagyban hozzájárult az USA megkönnyített vízumkiadási gyakorlata. Afrika részaránya 5%, a Közel-Keleté 4%.

A legnagyobb százalékos növekedést produkáló küldőországok sorrendje átrendeződött: Kína, India, Szaúdi-Arábia nőtt, Brazília stagnált, Oroszország pedig visszaesett. A bevételek növekedése a nemzetközi érkezések számát követi, de a recesszió miatt lassabb ütemben.

Előrejelzések

Idénre várható növekedési előrejelzések Európára +3 százalékot, Ázsiára és Amerikára +5-5 százalékot mutatnak, míg Afrika és a Közel-Kelet turizmusának növekedése a bizonytalan politikai helyzete miatt megjósolhatatlan. 2020-ra a vendégérkezések száma a világon valószínűleg eléri az 1,4 milliárd főt.

Fontos a gasztroturizmus

A nemzetközi turizmus alakításában a gasztronómia szerepe igen fontos: ez olvasható a UNWTO „Global Report on Food Tourism” című tanulmányában.

A felmérés kérdőívek összesítése alapján készült, ezért néha szubjektív megítéléseket is tartalmaz. A kérdőívet visszaküldők 88,2 százaléka egy ország turisztikai arculatának kialakításában a gasztronómiát meghatározó elemnek tartja. 67,6 százalékuk azt jelezte, hogy országuknak van saját gasztronómiai márkája. Ennek kiépítéséhez és fenntartásához sokféle eszközt bevetnek (rendezvények, kiállítások, főzőversenyek, gasztro- és borutak, főzőiskolák). A márkához „arcok” kellenek, a média szerepe és használta a sztárszakács ismertté tételében óriási. A gasztronómiából származó bevétel becslések szerint a turizmusénak mintegy 30 százalékát adja.

A gasztroturizmus regionális jelenség, természetesen ezen nagyobb területek értendők, mint a magyar megyék (például Katalónia). Nálunk a desztinációk összefogása lenne hatékony. A gasztroturizmus fejlődésének gátja, hogy a turizmus és gasztronómia együttműködésére nincs koordináló szervezet, és gyakran az összefogást a vetélkedés váltja fel. 


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.