hirdetés
hirdetés

Pénzzel előbb révbe érsz

Egyre több prioritást élvezhetnek azok, akik képesek megfizeni az árát; ez vajon méltányos, rendben van így?!

hirdetés

  Akik büszkék a szerpentinre

Az Egyesült Államokban egészen a közelmúltig a "szerpentin-sor" számított a követendő normának - és az érintett cégek büszkék is voltak azok megvalósítására.

 A New York-i Chemical Bank azt állítja, hogy a pénzintézet előterében elsőként ők alkalmazták ezt a terelőkorlátos módszert. A Wendy's ugyancsak magáénak követeli az elsőség büszke címét: ők a gyorséttermi kígyózó sor szabályozására alakították ki a megoldást - nyilatkozta Richard Larson, az Massachusettsi Műszaki Egyetemen a sorban állás elméletét kutató tudós a BBC hírszolgálatának.

 A modell pedig működik, hiszen a legtöbb társadalom tagjai egyetértenek abban, hogy annak kell először sorra kerülnie valamilyen szolgáltatás igénybe vételekor, aki a leghosszabb ideje várakozik - tette hozzá.

 De ma már az Egyesült Államokban is sokan állnak be egy új típusú sorba: az úgynevezett prioritási sorban bizonyos emberek azért részesülnek előnyben, mert fizetnek érte.

Elsőnek lenni a gép fedélzetén

 Az amerikai repülőtereken ma már mindenhol feltűnnek ezek a prioritási sorok - a check-in pultnál, a biztonsági ellenőrzésénél és a kapuknál. Számos légitársaság már annak megfelelő sorrendben engedi a gép fedélzetére szállni az utasokat, amennyit a jegyükért fizettek.

 Akárcsak a Ryanair Európában: a diszkont légitársaság modellje közutálatnak örvend ugyan, viszont roppant sikeres. Külön kell fizetni azért, hogy elsőként szállhasson fel valaki a gépre vagy, hogy a kiválasztott ülésen foglalhasson helyet. Morgolódik mindenki - de az egyébként alacsony jegyáraknak köszönhetően özönlenek az utasok.

 Ugyanakkor az amerikai hétköznapi élet számos más területén is megjelentek ezek a prioritási sorok - az autópályáktól az élményparkokig.

 Élménypark: a megfizethető kiváltságok rendszere

 Utóbbiak közül az atlantai Six Flags White Water 2011-ben vezette be a megvásárolható kiváltságok rendszerét. Egyes látogatók egyszerűen beállnak a sorba, hogy valamelyik extrém csúszdáról a hűsítő vízbe csobbanhassanak. Akik viszont megvásárolják a - rádiófrekvenciás azonosítási technológiát alkalmazó - zöld-arany csuklópántokat, nyugodtan úszkálhatnak a medencében, vagy falatozhatnak a büfében: időben megérkezik a figyelmeztetés, hogy sorban állás nélkül mehetnek a csúszdához.

 Azok, akik még ennél is többet - nagyjából a belépőjegy árának kétszeresét - hajlandóak fizetni, csillogó arany karkötőt kapnak: ennek birtokában felére csökken a várakozási idejük. A működtető cég szerint a kezdeményezés olyan hatalmas sikert aratott, hogy rendszerüket az összes amerikai vízi park átveszi.

Elég ugyanakkor csak elvegyülni a tömegben, és azt látni, hogy tizenéves lányok egyik csoportja gyanakodva méregeti az arany karkötőt viselő másik lánycsapatot. Érződik, hogy a dolog az amerikai társadalmon belüli polarizálódás kényes politikai kérdését veti fel. Valóban jó ötlet az első és másodosztályú állampolgárok rendszerének kialakítása?

Araszolgatás helyett hasítani az autópályán

 A prioritási sorban állási rendszer már a közszférában is megjelent. Sokan, akik autóval tartanak a Six Flags White Water felé, az I-85-ös autópályán közelítik meg. 2011 októberében az atlantai illetékesek egy kiváltságos sávot hoztak létre ezen az autópályán, és a forgalomtól függ, hogy mennyit kell fizetni a kiemelt sáv használatáért a gépkocsivezetőknek.

 A rendszer kritikusai egyszerűen csak "Lexus-sávoknak" hívják ezeket, azt állítva, hogy előnyeit csak azok a gazdagok élvezhetik, akik ilyen drága autókat engedhetnek meg maguknak. Eltekintve a sávok használatának kifejezett költségeitől, némelyik járművezetőt az is bosszantja, hogy a fizetős sávok miatt éppen azok a sávok szűnnek meg, amelyikben eddig a két vagy több utast szállító járművek közlekedhettek.

Georgia állam közlekedési hatósága védelmébe vette az expressz sávokat - azt állítván, hogy ők a választás szabadságát ajánlják fel a frusztrált atlantai járművezetők számára.

Vannak olyan ingázók is, akik értékelik a rendszer előnyeit. "Szeretem, hogy elhúzhatok ezek mellett az őrült emberek mellett - mondja a tervező grafikusként dolgozó Clint Keener. - Idejében, frissen, stressz nélkül érkezem dolgozni. Számomra a megtakarított idő megéri azt a pénzt, amibe a gyors haladás kerül.

Georgia állam egyik szenátora, Curt Thompson "un-American"-nek nevezi a rendszer híveit. "Mindez nem a közlekedési viszonyok javítását célozza - jelentette ki -, csupán arról szól, hogy előnyös lehetőséget kínál azok számára, akik ezt megengedhetik maguknak.

 Ami ezáltal létrejön, azt én az irigység politikájának nevezem: ez választja el egymástól a gazdagokat és a nincsteleneket. Pedig mindig büszkék voltunk arra, hogy nálunk nem létezik ilyen rétegződés. Alapító atyáink fejében soha meg nem fordult volna a "vannak egyenlőbbek" gondolata. Ilyesmi nincs sem az alkotmányban, sem az alkotmánymódosításokban, sem a függetlenségi nyilatkozatban." - fogalmazott indulatosan a BBC megkeresésére.

(forrás: MTI)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Friss lapszámunk fókuszában a szezonnyitás és a fenntarthatóság áll.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk