10 dollárért az USA-ba Ryanairrel?

A hetvenes években volt egy Freddy Laker nevű angol-amerikai repülésbarát gazdag ember, aki elhatározta, hogy közelebb viszi egymáshoz Angliát és az USA-t.

Ezt úgy kívánta megoldani, hogy nagyon olcsón lízingelt, nem egészen új, egyosztályos, szűkre székezett repülőgépeket szerzett be és ezekre (három gépről beszélünk) egységes 25 dolláros szuper turista tarifát hirdetett. Cégét szerényen magáról nevezte el Laker Airwaysnek. Özönlöttek a járatokra az „alacsony igényű” utasok Európából és az Államokból is, akiknek a poggyász túlsúlyukkal probléma soha nem volt, mert amijük volt, az egy hátizsákban is elfért. Hetekkel előre megteltek a járatok főleg a fiatalabb korosztály képviselőivel, és az utasok néha napokig ültek a repülőtéren remélve, hogy lesz néhány no-show és a felszabadult helyeken ők utazhatnak el. Így ment ez évekig, míg az előrelátható csőd be nem következett. A bukás után pedig olyan dolog történt, ami a történelemben sem korábban, sem azután nem fordult elő: az utasok köszönetük és lojalitásuk jeléül gyűjtést rendeztek a légitársaságnak, amit sajnos a szép gesztus sem tudott már megmenteni.

Nem valószínű, hogy a Laker megható története indíttatta a Ryanairt arra, hogy fontolóra vegye egy tengerentúli fapados járatsor elindítását. A Ryanair az elmúlt évben 79.649 utast szállított főleg Európában és a Lufthansán kívül olyan légitársaságokat utasított maga mögé, mint a világ első 10 szállítójának rangsorában szereplő Easyjet, Emirates, Air France, British Airways, KLM, Air Berlin vagy a tengerentúli United Airlines. Nem beszélve a rangsorban a tőle jócskán lemaradt többi fapadosról: Norwegianről, Wizz Airről. Bár a cégnek újabban komoly konkurenciát jelentenek az átalakult „menetrendszerű fapadosok” számos desztinációban azonban ezeknél előnyösebb pozícióval állják a versenyt. Sőt, idén is egészen biztosan jelentősen bővíteni fogja hálózatát a Ryanair.

Terveik szerint két európai pontról indulnának nagy forgalmú USA célállomások felé, heti több alkalommal. Bevezető tarifájuk valószínűleg 10 dollárról indulna - legalább is az első néhány hétben. Az USA-ba repülni ma már nem annyira egyszerű, mint volt néhány éve. Különféle engedélyek, igazolások, jóváhagyások az USA Légügyi Minisztériuma részéről nehezítik az indulást. A cég gépbeszerzései a bejelentett 175 darab Boeing 737-800-as, opciók nélküli rendelésen túl nem ismertek. Azt nem lehet pontosan tudni, hogy a szakmának és a nagyközönségnek is gyakori meglepetéseket okozó Michael O’Leary hová szeretné reptetni a beszerezni tervezett 30-50 nagy távolságra üzemelő gépét. (Utóbbiak pontos típusa még nem ismert.) Az USA és a Távol-Kelet mint célállomás, azonban majdnem biztos. Ahogy azt is tudni lehet, hogy a gépeken prémium fedélzeti osztály és kiszolgálás is lenne, amelynek tarifái valószínűsíthetően jócskán a hagyományos európai légifuvarozók árai alatt maradnak.


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.