A BKK elképzelései a budapesti turistabuszok parkolásáról

Az utóbbi években nincs idegenforgalmi szezon, melynek során ne borzolnák a buszos cégek és utazási irodák idegeit a turistabuszok parkolási rendjének változásai. Változott-e valami idén?

Talán annyi, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) középtávra meghirdetett Balázs Mór közlekedésfejlesztési tervében egy rövidke fejezetet áldoztak a turistabuszok közlekedésének. Sőt, még egyeztettek is a szakmai szervezetekkel, egyebek mellett a MUISZ-szal, a MABEUSZ-szal, illetve a közúti fuvarozókat képviselő NiT-tel. Mi több, lapunknak válaszolva elismerték, hogy „jelenleg igen korlátozott a turistabuszok által igénybe vehető fel- és leszállóhelyek, autóbusz-várakozóhelyek száma.”

Úgy gondoltuk, nem árt tisztázni a BKK-val, ők mit értenek turistabuszon. A központ írásban megküldött válasza szerint: „A készülő koncepció a fővárosban közlekedő, nem menetrend szerinti személyszállítást végző, idegenforgalmi jellegű autóbuszok közlekedését tekinti át, tehát a városnéző és turistabuszokat egyaránt vizsgáljuk.” És némiképp biztatónak tűnt az a válaszuk is, mely szerint „a koncepciójavaslat vizsgálta a városnéző és turistabuszok közlekedésének legfontosabb problémái közül a tároló- és várakozóhelyek kérdését.” A szakma azonban kevésbé bizakodó; nincs teljes mértékben meggyőződve arról, hogy javaslataik beépülnek a koncepciójavaslatba, bármennyire is a BKK erről már múlt időben szólt. „Az egyeztetéseken elhangzott ajánlások lehetőség szerint beépültek a koncepciójavaslatba” – tudtuk meg a BKK-tól. A szakma bizonytalanságát erősíti, hogy elmondásuk szerint a koncepciót készítő cég ígért október végi visszajelzése elmaradt, és amúgy is konkrét lépéseket csak a koncepció tulajdonosának jóváhagyása után lehet tenni.

Meddig kell körözniük a városban a buszoknak?

A javaslatok egyrészt vonatkoztak a „klasszikusokra”. A Bazilika mögött a „rossz” vélemények szerint néhány könnyen megszerezhető szavazatért egyik napról a másikra megszüntetett parkoló az egyik örökzöld. Bármennyire is szeretnék, egyelőre hiú ábrándnak tűnik a visszaszerzése; marad a legfeljebb két busz egyidejű le- és felszállítására alkalmas hely. A kettő között pedig pöfög egy jó nagy kört a busz a városban, ha pedig nincs hely éppen, de ha a csoport már a Bajcsy szélén vár, akkor jöhet a rizikós tilosban várakozás, vagy egy újabb kör. Nos, ezen lesz még mit csiszolni, ha a BKK komolyan gondolja azt, amit válaszában is megfogalmazott: „Az egyes megállóhelyek fejlesztése helyett rendszerszintű javaslat szükséges, mely figyelembe veszi a látnivalók jó megközelíthetőségét, az autóbuszok rendezett körülmények közötti várakozását, hogy nem a mellékutcákban körözve, hanem kijelölt várakozóhelyeken kulturált körülmények között parkolhassanak.” Nem mellesleg a megközelítés nehézségei miatt a Bazilika is elesik nem kevés, a belépésért szedett úgynevezett adománytól, ahogy az egykori parkoló melletti boltok sem repesnek az örömtől.

A parlamentnél nagyon örül mindenki az új látogatóközpontnak, de annak már kevésbé, hogy nincs leszállóhely a látogatóközpont bejárata előtt. Nem is az Alkotmány utca végi megállóhelyről lesétálandó pár száz méter a gond, de ha már egyszer megígérték... Itt csak le- és felszállítás lehetőségét várnák az utaztatók, várakozni máshol kell. De hol? Például az alsó rakpart Hélia szálló alatti szakaszán; már ha hagynák. De például a hó lerakására kijelölt macskaköves partszakaszon rendre a taxisok vagy a közteresek emberkednek buszsofőrökkel – panaszolja a buszsofőr János. Míg előbbiek várakozhatnak, addig a buszsofőrök nem. A cél, hogy a rakpart belső oldalán lévő fizetősbe álljanak. Fontos lenne pedig, hogy ahol néhány kupac hónak van hely, ott a rövidke, igazán havas időszakon kívül buszok is elférjenek. Főképp, hogy a kérdéses szakaszon nemzetközi hajópont is található, ahova a közteresek miatt sunnyogva kell behajtani a sofőröknek, ha egy távozó csoportot kívánnak tonnányi bőröndjükkel bepakolni a buszba.

Sorompó a Bálnánál

Apropó, pesti rakpart! Nemrég a Bálna rémítette meg a gyanútlan sofőröket, amikor váratlanul sorompóval torlaszolta el az utat a belváros egyetlen nagyobb kapacitású buszparkolójához. A Bálna illetékeseink elmondása szerint azonban az intézkedés nem is volt olyan váratlan. Ők legalábbis tervezték egy ideje, bevallásuk szerint a buszos cégekkel is egyeztettek arról, hogy ezentúl együttműködési nyilatkozat ellenében engedik majd be a járműveket. Ennek a lényege nagyjából annyi, hogy le- és felszállítani csak a kijelölt buszöbölben szabad, ezt követően be kell állni a 8 parkolóhely valamelyikére és legfeljebb két órát várakozhat egy busz. Ha épp nincs szabad parkolóhely, a sofőr akkor is behajthat, hogy le- vagy felszállítson. Aztán nyomás ki! Az új táncrenddel a bálnások bevallásuk szerint a korábbi kaotikus állapotokat szeretnék elkerülni. Ami egyebek mellett abból állt, hogy az utasok a magánútnak kikiáltott közúton ott szálltak le, ahol a busz éppen meg tudott állni. Szerintük ez akkora probléma volt, hogy az együttműködési nyilatkozat szerint a nem buszöbölben leszállító cégeket akár ki is tilthatják a területről.

Citadella: sikló versus buszparkoló

Bár a Citadellához egyelőre még föl lehet hajtani, a jövőben ez már nem lesz így. A lakosok nem örülnek a buszáradatnak, ezért amint a régóta tervezett sikló megépül, a buszok várakozhatnak a hegy tövében. Békásy Tamás szerint ez az elképzelés több sebből vérzik: a magánberuházásként épülő, majd a BKK által üzemeltetni tervezett Gellért-hegyi sikló használata 5-6 euróval drágíthatja meg egy városnézés fejenkénti költségét, amennyiben a budavári siklóhoz hasonló díjszabást vezetnek be. Úgy tudni, hogy a sikló egy fordulóval 22 embert vinne fel, és mintegy 8 perc alatt fordulna meg. Érdemes végiggondolni, ez időben mit jelent, amikor megjelenik egyszerre 15 nagy busznyi turista. Lehet, hogy kimarad majd a városnézésekből a Citadella? – morfondírozik egyik megkérdezettünk. Addig is: a BKK-tól megtudtuk, a siklóhoz megvan minden szükséges engedély, a beruházó és a bank még tárgyal. Ha megvan a pénz, 14 hónap alatt végeznek a munkával. Arról nem szól a fáma, hogy a hegy alatt melyik zöld terület rovására épülne ki akár a fentihez hasonló forgalmat elbíró buszparkoló. De legalább a BKK szerint a sikló a „mainál lényegesen környezetbarátabb módon” segíti a Gellért-hegyre feljutást.

Vége a kényelmes parkolásnak a Hősök terén?

A Hősök tere egyelőre köszöni, jól van. A turistabuszok egész nagy számban tudnak várakozni ingyenesen a Műcsarnok oldalában. A működő rendszert alaposan felforgathatja a Liget Projekt. Ha lesz belőle valami, úgy hírlik, hogy a buszok vagy a Vágány vagy pedig a Szabolcs utcában rostokolhatnának, amíg a csoport a Hősök terén ámul. Sok várakozás ebből azonban nem lenne a tértől való meglehetős távolság miatt, mivel a csoportok nem órákat töltenek a téren, hanem nagyjából annyit, amíg a sofőr elgurul a fenti utcák valamelyikéhez, majd rögtön vissza is indul. Ez talán terhelőbb a környezetre, mintha leállított motorral várakozna – így Békásy. Cél a jelenlegi állapot konzerválása.

A Vár már egy kicsit biztatóbb képet nyújt, bár az érintettek közül többen nem értenek egyet azzal, hogy a Hunyadi út felől meg fog szűnni a behajtás; a forgalom átterelődik a Palota útra, ahol növelik a buszparkolók számát. A Vár Bazárnál pedig le- és felszállóhelyek lesznek. Ide egyelőre csak a BKK járművei hajthatnak be.

A Balázs Mór-terv Budapest 2014 és 2030 közötti időszakra vonatkozó közlekedésfejlesztési stratégiája. Időnk, mint a tenger, de a MABEUSZ és a MUISZ képviselői egyaránt bíznak benne, hogy ennél hamarabb átkerülnek javaslataik a gyakorlatba.


Különleges vasalószobát találtak Veszprémben

Különleges vasalószobát találtak Veszprémben 

Meglepő helyen, az 1770-es évek elején épült Szent József Ház vasalószobájának mennyezetén tártak fel díszítőfestést a veszprémi várnegyed megújítását végző szakemberek
Rangos díjra jelölték az atlétikai központot

Rangos díjra jelölték az atlétikai központot 

A központ a neves ArchDaily építészeti portál 2025-ös Év Épülete díjának sport kategóriájában kapott jelölést.
Repülős programok egész évre

Repülős programok egész évre 

Ebben az évben is programkavalkáddal várják a látogatóikat a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban.
Lepipálták a külföldiek a magyarokat

Lepipálták a külföldiek a magyarokat 

Összesen 22 206 turisztikai szálláshely, ezen belül 2149 kereskedelmi, illetve 20 057 magán- és egyéb szálláshely fogadott vendégeket.
Bejelentették, kik lépnek fel idén a Szigeten

Bejelentették, kik lépnek fel idén a Szigeten 

ASAP Rocky, Post Malone és Shawn Mendes is a Szigetre látogat.
Bélyegritkaságok a Pénzmúzeumban – új időszaki kiállítás

Bélyegritkaságok a Pénzmúzeumban – új időszaki kiállítás 

Csaknem 200 év hazai és nemzetközi bélyegritkaságai a Pénzmúzeum és a Bélyegmúzeum közös tárlatán.
Egy hazánkban jelen lévő utazásszervező csődöt jelentett – FRISSÍTVE

Egy hazánkban jelen lévő utazásszervező csődöt jelentett – FRISSÍTVE 

Alább közöljük az ezzel kapcsolatos részleteket.
IBUSZ: ahol 2025-re magasra tették a lécet a piac többi szereplőjének  – videóval

IBUSZ: ahol 2025-re magasra tették a lécet a piac többi szereplőjének – videóval 

Az IBUSZ exkluzív partnerrendezvényén jártunk január 23-án, a Várkert Bazár elegáns tereiben, ahol a tartalmas szakmai részt követően gáláns fogadás, majd ezt követően zene, tánc zárta a programot.
Napokon belül lejár az MI-jártasságra adott határidő

Napokon belül lejár az MI-jártasságra adott határidő 

A munkatársak képzését február 2-ig kell biztosítania a cégeknek.
Páratlan műkincsek az idei antik vásáron

Páratlan műkincsek az idei antik vásáron 

Az idei Art and Antique Budapest kiállításon és vásáron 40 galéria vesz részt, festmények, szobrok, ékszerek, értékes könyvek, szőnyegek és bútorok is szerepelnek majd a kínálatban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.