A Green Holidays-ügy további szövődményei

Megnehezíti az elektronikus fizetés elterjesztésének kormányzati szándékát a Green Holidays ügye: nemcsak az utazásszervezést kell megreformálni, hanem a bankkártyás visszatérítést (chargeback) is szabályozni kellene - írja a Világgazdaság. 

A Green Holidays csődje kapcsán felmerült, hogy a bankkártyával fizető károsultak igénybe vehetik-e a bankkártyatársaságok kártyás visszatérítés (chargeback) szolgáltatását.

Ez az eljárás eredetileg a kártyatulajdonosokat védi az egyedi – főként az online vásárlásokhoz kapcsolódó – nem vagy hibás teljesítés esetén. Ilyenkor – a teljesítés meghiúsulása vagy a hibás teljesítés igazolásával – a kártyakibocsátó bankjuknál kezdeményezhetik az érintett fizetési tranzakció visszavonását és a kifizetett összeg visszatérítését.

Az eljárás nem automatikus, részletes vizsgálattal jár minden esetben, és általában két-három hónapig tart. A szóban forgó összeget a bank jellemzően azonnal továbbigényli a bepanaszolt eladó/szolgáltató kártyaelfogadó bankjánál, amely a követelés összegét inkasszálja az eladótól/szolgáltatótól.

Ugyanakkor – miként 2012-ben a Malév-csőd rámutatott – utazási szolgáltatásnál sok esetben nem a szolgáltatónál, hanem egy közvetítő cégnél történik a fizetés. Akkor a repülőjegyet ügynökként értékesítő utazási irodák tömegénél inkasszáltak a kártyaelfogadó bankok a náluk panaszt tevő utasok „megbízásából”. 

A Green Holidays ügyében még összetettebb a kép: maga a Green nem is rendelkezett bankkártya-elfogadással, ám az útjait értékesítő kisebb irodák egy része igen. Ők azonban – hasonlóan a Malév-ügyhöz – csak jutalékbevételt realizáltak az értékesített utakon.

Most közel 200 iroda felett lebeghet Damoklész kardjaként, hogy a chargeback miatt a kártyaelfogadó bankjuk inkasszóz olyan összegeket, amelyekkel ők már nem rendelkeznek, mivel azokat szerződésszerűen még azt megelőzően továbbutalták a Green Holidaysnek, mielőtt az megszüntette tevékenységét.

Ez pedig utazásközvetítők tömeges csődjéhez vezethet, de utazásszervezők is bajba kerülhetnek értékesítési hálózat híján – figyelmeztet Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke.


Szintet lép a Csak a Mentes rendezvény

Szintet lép a Csak a Mentes rendezvény 

Új, az eddiginél nagyobb helyszínen, több, mint hetven kiállítóval április 20-21-én rendezik a Csak a Mentes Tavaszi Fesztivált.
Szigetcsép legfurcsább versenyét, a Hucul ösvényt idén is megrendezik

Szigetcsép legfurcsább versenyét, a Hucul ösvényt idén is megrendezik 

Szigetcsépen mindig van program, májusban például egy lovasverseny színesíti a mindennapokat.
Göncz Árpád és Fenyő János autóklasszikusai érkeznek Szegedre

Göncz Árpád és Fenyő János autóklasszikusai érkeznek Szegedre 

Száz különleges Mercedes, száz izgalmas történet .
Biztató eredmények a hazai turizmusban

Biztató eredmények a hazai turizmusban 

Az utazási kedv élénkülését elsősorban az idei több hosszú hétvégével magyarázzák a szakértők.
Április végén rendezik Esztergom kedvelt programsorozatát

Április végén rendezik Esztergom kedvelt programsorozatát 

A programsorozatnak most is része lesz az Akkor és Most Jármű Expo, a Zenei Fesztivál és a Lampionos Hajós Felvonulás.
Turisztikai Konjuktúra Index - március

Turisztikai Konjuktúra Index - március 

Ebben megállapítják, hogy a tavasz első hónapjában a turisztikai cégek kedvezőbb helyzetben vannak a többi szektornál.
Négy nap varázslat a Dunakanyarban

Négy nap varázslat a Dunakanyarban 

2024. június 20-23. között kerül megrendezésre a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó.
Megnéztük a Szentendrei Skanzen új tájegységét

Megnéztük a Szentendrei Skanzen új tájegységét  

Bejártuk a Szentendrei Skanzen legújabb régióját és csodákat láttunk.
Befektetők helyett most a diákok álmodhatnak újra elhagyott területeket

Befektetők helyett most a diákok álmodhatnak újra elhagyott területeket 

Felsőoktatásban tanuló diákok ötleteire kíváncsi a CheckINN Turisztikai Innovációmenedzsment Kft. és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME).
Szentendrén gyűlt össze a hazai utazási irodások színe-java

Szentendrén gyűlt össze a hazai utazási irodások színe-java  

A Szentendrei Skanzen területén tartotta idei közgyűlését április 9-én, egy nyarat idéző tavaszi napon a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ).

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.