A balatoni fejlesztések keretében kerül sor többek a siófoki zsilip és kikötőállomás megújítására illetve a Sió vízrendezésére, A pénzügyi hátteret a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) keretében pályázati úton elnyert 12 milliárdos támogatás teremti meg. Ehhez járulnak még a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) forrásai.
A Balatont a Dunával összekötő, három megyét – Tolna, Somogy, Fejér – érintő 120 kilométeres Sió Tolnában folyik a leghosszabb szakaszon. Ugyanakkor mindegyik megye él azzal a lehetőségével, hogy TOP-os forrásokat fordítson a Sióval kapcsolatos fejlesztésekre is. Miután a csatorna helyenként alacsony vízállásnál nagyon szűk, éppen ezért a célok között szerepel hajózhatóvá tétele, valamint a vízitúrázáshoz szükséges feltételek javítása is.
A projekt fontos eleme a csatorna mentén épülő kerékpárút, ami lehetővé teszi majd, hogy biciklivel is el lehessen jutni Siófoktól egészen a Gemencig. Az Országos Területrendezési Tervben szereplő országos kerékpárút-hálózat fejlesztésének részeként a Sió mentén a kerékpárút Somogy megyei szakasz már elkészült, ehhez illeszkedik majd Tolna megyei hálózat. A Szekszárdról induló kerékpárút a Sió töltésen vezet majd egészen Harcig, onnan alsóbbrendű utakon, kijelölt sávon lehet majd eljutni Simontornyáig, ahonnan Ozorára védett úton közlekedhetnek majd a kerékpárosok.
A projekt megvalósításában részt vesz a Magyar Kajak-Kenu Szövetség és közreműködik a Szekszárdi Kajak-Kenu Sportegyesület is, ennek köszönhetően két ütemben sor kerülhet a vízi fejlesztésekre is. Az elsőben – tekintettel az érintett települések számára – tizenhárom kikötőt, megállóhelyet alakítanak ki, ahol mind a vízi, mind a bakancsos, mind pedig a kerékpáros turistáknak lehetőségük lesz a környező falvak bejárására, a különböző turisztikai látványosságok megtekintésére, a szolgáltatások igénybevételére. A második ütemben pedig egy olyan komplexum kialakítása szerepel a tervek között, ahol szabadidős és sport tevékenységek mellett vendéglátóhelyek és az egyéb kikapcsolódást lehetővé tevő szolgáltatások kapnak helyet.
A Sió hajózhatóvá tétele érdekébe felújítják a siófoki vízművet. Ennek során teljesen átépítik az 1940-es években készült siófoki leeresztő és hajózsilipet, valamint a Balaton-Kiliti duzzasztót. Emellett a tervek szerint elvégzik a legsürgősebb beavatkozásokat a meder felső, tíz kilométeres, Ádándig tartó szakaszán, ahol megerősítik a töltést. A Tolna megyei részen megszüntetik víz szabad áramlását megakadályozó a zátonyokat és a feliszapolódásokat.
A Sió a Balatoné mellett levezeti a Kapos árhullámát is, valamint a Duna is áradáskor visszaduzzaszthatja, ezért árvízvédelmi szerepe is van. A nemrég felújított árvízkapu pedig lehetővé teszi, hogy a csatorna Sióagárdig egész évben időszakosan is hajózható legyen. Simontornyáig viszont kajakkal és kenuval egész évben járható.