Elektromos autóval indulnak a világversenyen a debreceni diákok

Már 6-8 éve sikeresen versenyzenek hazai rendezvényeken a Debreceni Egyetem Műszaki Kar hallgatói elektromos meghajtású kisautókkal, és pneumo mobilokkal. A jövő hétvégén először vetélkednek idegenben, a londoni Shell Eco-marathon Europe 2016 versenyen indulnak saját gyártású elektromos autójukkal, prototípus kategóriában. A Műszaki Kar minden szakáról összefogtak a hallgatók az autó megépítésére. 

Fenti gondolatokat Szűcs Edit, a Kar dékánja mondta, és azt is hozzátette, az egyedi autónak 25 kilométeres óránkénti sebességgel kell haladnia, és a lehető legkevesebbet fogyasztva 40 percig haladni. A Kar diákjai nem most terveztek először autót, két évvel ezelőtt egy elektromos meghajtású hulladékgyűjtő (kukásautó) prototípusát is kifejlesztették.



Energiahatékonysági kihívás
A Shell Eco-marathont 30 éve rendezik meg. A világméretű verseny az energaiahatékonyság határainak feszegetésére ösztönzi a diákokat. Évente három versenyt rendeznek: egyet Ázsiában, egyet Amerikában és egyet Európában. A diákok maguk tervezik, építik, tesztelik járműveiket. A megmérettetés célja, hogy tudományos és mérnöki pálya választására bírja a fiatalokat. Az innovációs versengésen csaknem 200 diákcsapat méri össze tudását a világ minden részéről, hogy a lehető legtöbb kilométert tegyék meg egyetlen kWh energiával, vagy egy liter üzemanyaggal. 

Ezer óra alatt épült

Az egyik legnépszerűbb hallgatói versenyen nagy létszámban vesznek részt a diákok. Évek óta készülünk a versenyre, de csak most jutottunk arra a szintre, hogy az anyagi forrás is megvolt, és összeállt a hallgatók csapata is – mondta Gábora András, a Debreceni Egyetem Műszaki Kar autóépítő csapatának vezető mérnöke, menedzsere. – Tizenöt-húsz diák építette az autót, akik-24 órás bejárást kaptak a laboratóriumba. Sok száz, akár ezer óra is kellett az autó elkészítéséhez. Sok érdeklődő, szurkoló is figyelte munkájukat. A gépészmérnök hallgatók a forgácsolást, hegesztést, szerelést végezték, a villamossággal kapcsolatos munkákat pedig a mechatronikai mérnök szakos diákok. A verseny előtti műszaki-biztonsági ellenőrzésen számos kritériumnak meg kell felelni az autónak a verseny helyszínén. A legfontosabb a biztonság. Tesztelik pl. az akkumulátor működését, elhelyezését, az ülés pozícióját, a biztonsági övet, a fékrendszert, a kormányt stb. Az egyik teszt során pl. a biztonsági öv csatjánál fogva felemelik az autót egy méteres magasságba, hogy megtudják, borulás esetén megtartja-e a pilótát. Június 27-én érkezünk meg Londonba, s a július 1-3 között megrendezendő verseny előtt három napunk lesz a finomításokra. Ha átmegy az autó a vizsgán, kimehet tesztelni a pályára is. Szerény elvárásaink vannak. Már az is nagy dolog, hogy kint lehetünk a versenyen, és látjuk a csapatokat. Megelégszünk, ha átmegyünk a biztonsági előírásokon, hiteles kört futunk, és közepes eredményt érünk el.

Az ötleteléstől a matricázásig

Ötleteléssel, kézi rajzokkal kezdődött a tervezés, majd megterveztem az autó vázát – sorolta Magyari Attila gépészmérnök hallgató. – Három-négy hónap kellett az autó elkészítéséhez. Ma reggel 7-kor fejeztük be az utolsó simításokat. Hosszú és nehéz folyamat volt, de csapatban dolgoztunk, közös munka volt. Az autó burkolata szénszálas technológiával készült, a váza alumíniumból. A szénszálas technológiát sok egyetem használja, mi először alkalmaztuk, és a továbbiakban fejleszteni szeretnénk.

Németh Anikó építőmérnök szakos hallgató fogja vezetni az autót. A fiatal lánynak három éve van jogosítványa, és gyakorlata. Mint mondta, a speciális autó vezetése nem hasonlít sem a személyautó, sem a gokart irányításához. Különleges, hogy szinte fekve kell vezetni, és minden, az irányításhoz szükséges berendezés a keze ügyében van. A diáklány az autó építéséből is kivette a részét társaival együtt, és mint mondta, a női munkákat bízták rájuk, mint a burkolat csiszolását, fűrészelést, festését, javítását, matricázását. Olykor hajnali 3-ig is dolgoztak.

Prototípus és városi koncepció
A Shell Eco-marathon Europe versenyen a csapatok két kategóriába nevezhetnek: prototípus és városi koncepció osztályokba. A prototípus csoportban a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van. A városi koncepció kategóriában az autók megjelenése jobban hasonlít a mindennapi járművekre. A csapatok hét üzemanyagtípusból választhatnak: benzin, dízel, etanol (bioüzemanyag), a földgázból nyert GTL, CNG (sűrített földgáz), hidrogénes üzemanyagcella, vagy hálózatról tölthető akkumulátor. 



Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.