Elektromos autóval indulnak a világversenyen a debreceni diákok

Már 6-8 éve sikeresen versenyzenek hazai rendezvényeken a Debreceni Egyetem Műszaki Kar hallgatói elektromos meghajtású kisautókkal, és pneumo mobilokkal. A jövő hétvégén először vetélkednek idegenben, a londoni Shell Eco-marathon Europe 2016 versenyen indulnak saját gyártású elektromos autójukkal, prototípus kategóriában. A Műszaki Kar minden szakáról összefogtak a hallgatók az autó megépítésére. 

Fenti gondolatokat Szűcs Edit, a Kar dékánja mondta, és azt is hozzátette, az egyedi autónak 25 kilométeres óránkénti sebességgel kell haladnia, és a lehető legkevesebbet fogyasztva 40 percig haladni. A Kar diákjai nem most terveztek először autót, két évvel ezelőtt egy elektromos meghajtású hulladékgyűjtő (kukásautó) prototípusát is kifejlesztették.



Energiahatékonysági kihívás
A Shell Eco-marathont 30 éve rendezik meg. A világméretű verseny az energaiahatékonyság határainak feszegetésére ösztönzi a diákokat. Évente három versenyt rendeznek: egyet Ázsiában, egyet Amerikában és egyet Európában. A diákok maguk tervezik, építik, tesztelik járműveiket. A megmérettetés célja, hogy tudományos és mérnöki pálya választására bírja a fiatalokat. Az innovációs versengésen csaknem 200 diákcsapat méri össze tudását a világ minden részéről, hogy a lehető legtöbb kilométert tegyék meg egyetlen kWh energiával, vagy egy liter üzemanyaggal. 

Ezer óra alatt épült

Az egyik legnépszerűbb hallgatói versenyen nagy létszámban vesznek részt a diákok. Évek óta készülünk a versenyre, de csak most jutottunk arra a szintre, hogy az anyagi forrás is megvolt, és összeállt a hallgatók csapata is – mondta Gábora András, a Debreceni Egyetem Műszaki Kar autóépítő csapatának vezető mérnöke, menedzsere. – Tizenöt-húsz diák építette az autót, akik-24 órás bejárást kaptak a laboratóriumba. Sok száz, akár ezer óra is kellett az autó elkészítéséhez. Sok érdeklődő, szurkoló is figyelte munkájukat. A gépészmérnök hallgatók a forgácsolást, hegesztést, szerelést végezték, a villamossággal kapcsolatos munkákat pedig a mechatronikai mérnök szakos diákok. A verseny előtti műszaki-biztonsági ellenőrzésen számos kritériumnak meg kell felelni az autónak a verseny helyszínén. A legfontosabb a biztonság. Tesztelik pl. az akkumulátor működését, elhelyezését, az ülés pozícióját, a biztonsági övet, a fékrendszert, a kormányt stb. Az egyik teszt során pl. a biztonsági öv csatjánál fogva felemelik az autót egy méteres magasságba, hogy megtudják, borulás esetén megtartja-e a pilótát. Június 27-én érkezünk meg Londonba, s a július 1-3 között megrendezendő verseny előtt három napunk lesz a finomításokra. Ha átmegy az autó a vizsgán, kimehet tesztelni a pályára is. Szerény elvárásaink vannak. Már az is nagy dolog, hogy kint lehetünk a versenyen, és látjuk a csapatokat. Megelégszünk, ha átmegyünk a biztonsági előírásokon, hiteles kört futunk, és közepes eredményt érünk el.

Az ötleteléstől a matricázásig

Ötleteléssel, kézi rajzokkal kezdődött a tervezés, majd megterveztem az autó vázát – sorolta Magyari Attila gépészmérnök hallgató. – Három-négy hónap kellett az autó elkészítéséhez. Ma reggel 7-kor fejeztük be az utolsó simításokat. Hosszú és nehéz folyamat volt, de csapatban dolgoztunk, közös munka volt. Az autó burkolata szénszálas technológiával készült, a váza alumíniumból. A szénszálas technológiát sok egyetem használja, mi először alkalmaztuk, és a továbbiakban fejleszteni szeretnénk.

Németh Anikó építőmérnök szakos hallgató fogja vezetni az autót. A fiatal lánynak három éve van jogosítványa, és gyakorlata. Mint mondta, a speciális autó vezetése nem hasonlít sem a személyautó, sem a gokart irányításához. Különleges, hogy szinte fekve kell vezetni, és minden, az irányításhoz szükséges berendezés a keze ügyében van. A diáklány az autó építéséből is kivette a részét társaival együtt, és mint mondta, a női munkákat bízták rájuk, mint a burkolat csiszolását, fűrészelést, festését, javítását, matricázását. Olykor hajnali 3-ig is dolgoztak.

Prototípus és városi koncepció
A Shell Eco-marathon Europe versenyen a csapatok két kategóriába nevezhetnek: prototípus és városi koncepció osztályokba. A prototípus csoportban a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van. A városi koncepció kategóriában az autók megjelenése jobban hasonlít a mindennapi járművekre. A csapatok hét üzemanyagtípusból választhatnak: benzin, dízel, etanol (bioüzemanyag), a földgázból nyert GTL, CNG (sűrített földgáz), hidrogénes üzemanyagcella, vagy hálózatról tölthető akkumulátor. 



Nyíregyháza és Hidvégardó – egyvalami közös bennük

Nyíregyháza és Hidvégardó – egyvalami közös bennük 

Megvannak a Virágos Magyarország verseny idei győztesei.
MUISZ tájékoztatás a módosított kormányrendeletről

MUISZ tájékoztatás a módosított kormányrendeletről 

Módosult a 472/2017. (XII.28.) Korm. rendelet, ami a következő kötelezettségeket rója az utazási vállalkozásokra:
Sokszínű világzenei fesztivál Budapesten

Sokszínű világzenei fesztivál Budapesten 

A főváros legnagyobb világzenei fesztiválját, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében megvalósuló Budapest Ritmot ismét megrendezik.
Megvan, melyik lett az év fája

Megvan, melyik lett az év fája 

Az idei jelöltek a kecskefűz, a korai juhar és a rezgő nyár voltak.
A videóművészet Rembrandtja Magyarországon

A videóművészet Rembrandtja Magyarországon 

Magyarországon első alkalommal nyílik a kortárs videóművészet világhírű alkotójának, Bill Violának önálló kiállítása.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.