Ezekkel sajnos kevésbé vannak tisztában az utasok

Van, aki csak a bojkottból értene? Őszinte és erőteljes vélemények légitársaságokról, a légi utasok jogairól és a fogyasztóvédelem lehetőségeiről a MUISZ panelbeszélgetésén.

Nagy érdeklődés mellett zajlott a Magyar Utazási Irodák Szövetségének tisztújító közgyűlése és az ahhoz kapcsolódó panelbeszélgetés december 12-én Budapesten .

"Az elmúlt hónapokban sok munkát adtak a beérkező utazási irodás és légi utas panaszok a MUISZ Légiközlekedés Bizottsága számára" - mondta el a beszélgetés moderátora, és a bizottság elnöke, dr. Simon András.

 Dr. Marton Zsuzsanna, az Európai Fogyasztóvédelmi Központ jogásza ismertette, hogy intézményük a határon átnyúló panaszok rendezésében tud segítséget nyújtani a fogyasztóknak. Hangsúlyozta, habár már 2004 óta érvényben van a 261-es uniós rendelet a légi utasokat megillető legfontosabb jogokról, ezekkel sajnos vajmi kevésbé vannak tisztában az utasok. De ha tudják is, hogy kártérítés járna számukra, nem élnek a követelésükkel.

A bejelentések 80 százaléka diszkont légitársaságokkal kapcsolatos. A leggyakoribb utaspanasz a járattörlés, ezt követi a járatkésés. A visszautasított beszállítás a harmadik leggyakoribb panasz.

Az utasok és utaztatók tapasztalatait tolmácsoló megszólalók szerint azok az utasok, akik élnek a jogukkal, hogy kártérítést követeljenek, komoly akadályokkal találják szembe magukat. A megjelent fogyasztóvédők szerint a légitársaságok szándékosan megnehezítik a nemzetközi behajtás lehetőségét, menetét, amely egyébként ütközik a hazánkban is érvényes, uniós fogyasztóvédelmi törvény rendelkezéseivel. Gyakran előfordul, hogy nem elérhető a légitársaság honlapja, akárcsak az, hogy a panaszbejelentő formanyomtatvány nem tölthető fel a cég weboldalára.

"Az ír Ryanair légitársaság általános szerződési feltételei között (ÁSZF) kizárja azt is, hogy a követelés átruházható legyen, márpedig egy angolul nem beszélő magyar utas nem boldogul a légitársaság honlapján az angol nyelvű formanyomtatvánnyal. Arra készülünk hogy dublini ügyvédekkel egyeztetve januárban megtámadjuk a Ryanair ÁSZF-jét" - mondta el a beszélgetésen Bolyó Anikó, a légi utasok kártérítéseit behajtó gazdasági társaság, a Flight Refund Kft. ügyvezetője. Bolyó egyébként azt javasolja, a dublini postacímre küldjék el ajánlva az utasok a panaszbejelentő formanyomtatványt, mivel a gyakorlat azt mutatja, ezzel már megkerülhetetlenné válik az utaspanasz kezelése a légitársaság számára.

Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke és a Budapesti Békéltető Testület elnöke szerint hathatós változás addig nem következik be a légi utasjogok érvényesítésében, amíg kormányrendelet nem teszi kötelezővé a Budapestre repülő légitársaságok számára, az elérhető, magyar nyelvű ügyfélszolgálat működtetését a magyar fogyasztók számára. Erre nemzeti hatáskörben a magyar törvényhozásnak lehetősége volna. A FEOSZ és a MUISZ nemrég be is nyújtott ezzel kapcsolatosan egy közös indítványt, de egy hónapja elutasító választ kaptak a szövetségek.

"Addig valójában az a megoldás marad, hogy az utasok ne válasszák például a Rynairt. Az ír légitársaság nem veszi komolyan a fogyasztót. Amíg valaki ezt a légiszállítót választja, addig számos gondja, panasza adódhat. Mi azt javasoljuk a légitársaságnál egyszer már rossz tapasztalatokat szerzett utasnak, hogy ne repüljön többé velük. A Ryanair gyakorlata szemmel láthatóan a hatósági szankciók ellenére sem változik. Kifizetik a néhány tízmilliós bírságot és minden megy tovább, ahogy korábban is." - fogalmaz Baranovszky.

A fogyasztóvédelmi szakember arra is rámutatott, hogy érdemes élni a békéltető testületek ingyenes szolgáltatásaival. A testületek előtt indított eljárásra ugyanis köteles eljönnie a légitársaság képviselőjének - legtöbben meg is teszik ezt - és egyezséget ajánlani a károsult számára. Ha ezt elmulasztja a vállalat, bírságot köteles fizetni és a gyakorlat azt mutatja, az utas legfeljebb néhány hónap alatt pénzénél van.

A beszélgetésre meghívott szakemberek pozitív példaként említették a Lufthansa utaspanasz kezelési gyakorlatát.  A Lufthansa Csoport heti 170 járattal, a hagyományos, hálózati légitársaságok között 35 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a magyar légipiacon. Antal Gábor, country manager hangsúlyozta, ha nem is kötelező, de mindenképpen jogos elvárás egy légitársasággal szemben, hogy legyen ügyfélszolgálata. A Lufthansáé Budapesten a repülőtéren működik. "Járattörlés esetén az a gyakorlatunk, hogy a földi kiszolgálást végző Celebivel együttműködve utasunk 48 órán belül megkapja bankszámlájára a kártérítést az országa pénznemében."

Tóth Gábor, a Fővárosi Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője elmondta, az utóbbi években javuló tendencia jellemzi a légitársaságok válaszadását a panaszokra.

A beszélgetésen az is elhangzott, hogy 2018-ban 10,5 millió forintnyi kártérítést ítélt meg a kormányhivatal légi utasok számára, ebből 8,5 milliót novemberig ki is fizettek. Dr. Marton Zsuzsanna szerint ma már egyre gyakoribb, hogy a fogyasztók számára is kedvező döntések születnek. A kártérítések egyébként a magyarországi járatok 0,25 százalékát érintik. Vagyis az évi 15 millió utasból 37 000 utas élhet(ne) panasszal, ami a jelenleginél jóval nagyobb összeg, mintegy 12 millió euró kártérítés kifizetésével kellene, hogy járjon az uniós rendelkezések alapján.

 

Forrás: Turizmus Online


Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni!

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni! 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.