Ferihegyen tombol a reptéri retro

Lassan két éve vette át a ferihegyi szabadtéri repülőmúzeum üzemeltetését egy non-profit kft., amely azóta számtalan fejlesztést hajtott végre: több gépet lefestettek, három új repülőgépet és egy szimulátort is beszereztek. Távlati tervük, hogy az egyes terminálra költöznek.

A MALÉV működésének kezdeti időszakában LI-2-es, majd IL-14 és IL-18-as típusok repülték a bel- és külföldi útvonalakat. Később, a belföldi járatok megszűnésével jöttek a Tupoljevek, végül a Fokkerek, Boeingek. Az egyes géptípusok forgalomból történt kivonása után merült fel egy-egy példány „nyugalomba helyezésének” ötlete, melyet a repülőteret üzemeltető LRI és a MALÉV vezetői a 2-es terminál mellett oldottak meg: ez volt a Repülőtéri Skanzen. A repülőgépek a Közlekedési Múzeum tulajdonába kerültek, őrzésüket és bemutatásukat a LRI vállalta. Az LRI 2002-ben kettévált, a repülőtér üzemeltetője a Budapest Airport Zrt. lett, a légi irányítás pedig HungaroControlként üzemel a mai napig.

A Budapest Airport vezetése, a cég privatizációjára készülve a skanzen üzemeltetését kihelyezte egy erre a célra létrehozott alapítványba, amely 10 évig, 2004 és 2014 között működtette a gyűjteményt. A szabadtéri repülőgép-múzeum üzemeltetését 2014 tavaszán vette át a Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft (LKK), amelyet néhány magánszemély (köztük több aktív pilóta, valamint Somogyi-Tóth Dániel karmester) alapított. Az LKK az eltelt másfél évben rengeteget fejlesztett az immár Aeroparknak elnevezett múzeumon: az összes repülőgépet lemosták, néhányat újrafestettek, parkosítottak, 3 újabb repülőgéppel és sok izgalmas eszközzel gazdagították a gyűjteményt, mosdókat, kávézót, ajándékboltot alakítottak ki, repülőgép-szimulátort telepítettek, amellyel a látogatók is „repülhetnek”.

Az LKK-hoz 2015 tavaszán csatlakozott ügyvezetőként az egyik alapító édesapja, a friss nyugdíjas Somogyi-Tóth Gábor, aki az LRI-nek, később a Budapest Airportnak volt évtizedeken át a napi működésért felelős igazgatója. Rajta kívül sok volt maléves is lelkesen segít az LKK-nak. Az Aeropark különlegessége, hogy a gépekbe és a pilótafülkékbe –felügyelet mellett – be is lehet menni, miközben a legtöbb repülőmúzeumban csak egy plexiajtón át lehet körülnézni. A múzeumban a légiközlekedési kérdésekben is járatos, profi idegenvezető, az aero guide ad szakszerű magyarázatot a műszerekről és azok működéséről, a típus történetéről. Lehet a kapitányi ülésben fényképezkedni, emléktárgyakat vásárolni, és az IL-18-as árnyékában kávézni.

A felújított reptéri járművek között említést érdemel egy autóbusz, amely egykor a MALÉV személyzetet szállította a repülőgépekhez, és amelybe az LKK egy mini repüléstörténeti kiállítást, valamint egy repülőgép-szimulátort épített be. Ezt a buszt ki is lehet bérelni. Az LKK Aerocars nevű szolgáltatása különböző oldtimer kiszolgáló járművet újít fel és ad bérbe. Ilyen a MALÉV AIR TOURS restaurált, díjnyertes Ikarus 250-es luxus autóbusza, a Maléves Zsiguli kombi előtér ügyeletes (rampás) autó vagy a FOLLOW ME-feliratos Wartburg repülőgép-beállító kocsi.

Az LKK másik népszerű szolgáltatása a repülőtér-látogatás. Csoportok és egyéni látogatók is igénybe vehetik a két- vagy háromórás, autóbuszos túrát, amely során az aero guide-ok beviszik a kulisszák mögé a látogatókat, és elmagyarázzák a repülőgép-kiszolgálás folyamatait, megmutatják a repülőtér két termináljának forgalmi előtereit. Ami világviszonylatban is unikum: az érdeklődők több ponton is kiszállhatnak a buszból, hogy közvetlen közelről lássák a bevezető fénysort, a tűzoltó bázist. Mivel a túra a repülőtér szigorúan ellenőrzött biztonsági területére viszi a látogatókat, a jelentkezést és a személyes adatok regisztrálását 5 nappal a túra indulása előtt kell megtenni.

Az LKK tervei között szerepel, hogy a jelenleg üresen álló 1-es terminálra költöznek, ahol nagyobb és részben fedett területen tudnák a gyűjteményt bemutatni.


Kedvezményekkel ünnepelhetjük a főváros hivatalos applikációjának születésnapját

Kedvezményekkel ünnepelhetjük a főváros hivatalos applikációjának születésnapját 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!
103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben

103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben 

Magasra szökött az egy négyzetméterre jutó magyar olimpiai aranyak száma a Madame Tussauds Budapest sport termében.
Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?