Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) a magyar felnőtt lakosság borismeretéről, fogyasztási szokásairól próbált friss információkat gyűjteni a kutatással, aminek főbb megállapításait Székelyhidi Katalin, az élelmiszerlánc elemzési osztály munkatársa ismertette.
A kutatók a megkérdezetteket három fő csoportba sorolták a borfogyasztással kapcsolatos szokásaik, preferenciáik és attitűdjük alapján. A válaszolók 16 százaléka tartozik az úgymond "borszakértők" csoportjába. Ők jellemzően 36-50 közöttiek, vagy már nyugdíjas korú férfiak. Legfeljebb 1 hete ittak utoljára bort, és általában 1-5 liter bort fogyasztanak egy hónapban. 58 százalékuk kedveli a száraz borokat, közel egynegyedük nem. Az édes borokat kedvelők aránya egyharmadra tehető ebben a körben, míg 50 százalékuk elutasítja az ilyen italokat. Jóval nagyobb létszámú, de sokkal kevesebb bort fogyaszt az "igényes" borfogyasztók csoportjába sorolt rész, amelyik a teljes kör 38 százalékát adja.
Ők átlagosan csak 0,6-1 liter bort fogyasztanak el egy hónap alatt, és jellemzően egy hónapnál régebben ittak bort utoljára. A csoporthoz tartozóknak csak 35 százaléka kedveli a száraz borokat, míg 54 százalékuk el is utasítja az ilyen italokat. Hatvan százalékuk az édes borokat részesíti előnyben, míg 30 százalékuk ezeket nem szereti.
Szerinte fontos része a felmérésnek az a felismerés is, hogy a fogyasztóknak nem túl bőségesek a borral kapcsolatos ismeretei. Mivel ez a fogyasztásra szánt borok választását is meghatározza, nagyon fontos, hogy közösen fellépjenek a borkultúra alapvető ismereteinek a terjesztéséért. A különböző borvidékek nyújtotta lehetőségek bemutatásával szélesebb választási lehetőséget tudnának kínálni, és ezzel javíthatnák azoknak vásárlói aktivitását, akik esetleg tájékozatlanságuk miatt a borok helyett más italokat választanak.
A borászoknak tudomásul kell venni azt is, hogy a borfogyasztók derékhadának ízlése eltérhet a szakma által preferált irányoktól. Nekik is lehetőséget kell adni arra, hogy igényeiknek megfelelő borokat találjanak.
Véleménye szerint a kommunikációban a borokhoz, pincészetekhez kapcsolódó üzeneteken kívül a borfogyasztással kapcsolatos érzéseket is közvetíteni kell. A borfogyasztást, mint pozitív életérzést kell megjeleníteni, ahogy ezt például a sörgyárak nagyon ügyesen csinálják.
Így iszunk mi - felmérés a borfogyasztási szokásainkról
A borászok, pincészetek vezetőinek és a borokkal foglalkozó más érintetteknek jelentősen át kell formálni a gondolkodását, nyilatkozta lapunknak Tornai Tamás, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke a borfogyasztói szokásokról szerdán ismertetett felmérés kapcsán.

Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen
Az országos környezetszépítő verseny legnépszerűbb kategóriái 2025-ben az Év főtere és az Év fasora.

Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját
Negyven nap, majdnem 30.000 kilométer, 3274 gyalogló.

Kulturális randevú Göcsejben
Az eseménysorozat a göcseji dombok között idén 22 településen több mint 60 programot és közel 100 élményt kínál a „fenntartható lassúság” jegyében.

Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában
Ezen a nyáron is rengeteg kalanddal és élménnyel vár Tiszafüred.

Megvan az Év kerékpárútja
Az Év kerékpárútja címet hatodik éve dönti el szavazással a nagyközönség, idén a Murakeresztúr kör nyerte el a címet 2938 szavazattal.

Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron
A pünkösdi hétvégén tovább pezseg a székesfehérvári kulturális élet.

Felgyorsult a Balaton vizének melegedése
A klímaváltozás nemcsak a vízmelegedést hozta el.

Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete
Szigetfürdőt terveznek a látogatóknak.

Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja
Új elemként belvárosi korzót is nyitnak a helyi kereskedőkkel együttműködve, illetve gimnazisták saját szervezésű programjait is színpadra viszik.

Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében?
A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a 2025-ös kiállítás kapcsán szervezett B2B workshop sikeres volt, amelyet 2026-ban szeretnének továbbfejleszteni.
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.