Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) a magyar felnőtt lakosság borismeretéről, fogyasztási szokásairól próbált friss információkat gyűjteni a kutatással, aminek főbb megállapításait Székelyhidi Katalin, az élelmiszerlánc elemzési osztály munkatársa ismertette.
A kutatók a megkérdezetteket három fő csoportba sorolták a borfogyasztással kapcsolatos szokásaik, preferenciáik és attitűdjük alapján. A válaszolók 16 százaléka tartozik az úgymond "borszakértők" csoportjába. Ők jellemzően 36-50 közöttiek, vagy már nyugdíjas korú férfiak. Legfeljebb 1 hete ittak utoljára bort, és általában 1-5 liter bort fogyasztanak egy hónapban. 58 százalékuk kedveli a száraz borokat, közel egynegyedük nem. Az édes borokat kedvelők aránya egyharmadra tehető ebben a körben, míg 50 százalékuk elutasítja az ilyen italokat. Jóval nagyobb létszámú, de sokkal kevesebb bort fogyaszt az "igényes" borfogyasztók csoportjába sorolt rész, amelyik a teljes kör 38 százalékát adja.
Ők átlagosan csak 0,6-1 liter bort fogyasztanak el egy hónap alatt, és jellemzően egy hónapnál régebben ittak bort utoljára. A csoporthoz tartozóknak csak 35 százaléka kedveli a száraz borokat, míg 54 százalékuk el is utasítja az ilyen italokat. Hatvan százalékuk az édes borokat részesíti előnyben, míg 30 százalékuk ezeket nem szereti.
Szerinte fontos része a felmérésnek az a felismerés is, hogy a fogyasztóknak nem túl bőségesek a borral kapcsolatos ismeretei. Mivel ez a fogyasztásra szánt borok választását is meghatározza, nagyon fontos, hogy közösen fellépjenek a borkultúra alapvető ismereteinek a terjesztéséért. A különböző borvidékek nyújtotta lehetőségek bemutatásával szélesebb választási lehetőséget tudnának kínálni, és ezzel javíthatnák azoknak vásárlói aktivitását, akik esetleg tájékozatlanságuk miatt a borok helyett más italokat választanak.
A borászoknak tudomásul kell venni azt is, hogy a borfogyasztók derékhadának ízlése eltérhet a szakma által preferált irányoktól. Nekik is lehetőséget kell adni arra, hogy igényeiknek megfelelő borokat találjanak.
Véleménye szerint a kommunikációban a borokhoz, pincészetekhez kapcsolódó üzeneteken kívül a borfogyasztással kapcsolatos érzéseket is közvetíteni kell. A borfogyasztást, mint pozitív életérzést kell megjeleníteni, ahogy ezt például a sörgyárak nagyon ügyesen csinálják.
Így iszunk mi - felmérés a borfogyasztási szokásainkról
A borászok, pincészetek vezetőinek és a borokkal foglalkozó más érintetteknek jelentősen át kell formálni a gondolkodását, nyilatkozta lapunknak Tornai Tamás, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke a borfogyasztói szokásokról szerdán ismertetett felmérés kapcsán.

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány
A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre
A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine
Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben
Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál
Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben
A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum
Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön
Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.

Ilyen lesz a Debrecenbe költöző Természettudományi Múzeum
Eredményt hirdettek a múzeum megjelenésére kiírt pályázaton: az első helyet a világ egyik vezető irodája szerezte meg.

A Káli-medence egyik legkisebb településére költözik nyáron a Thália Színház
Július 5. és augusztus 17. között Salföldön várják a közönséget.
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.