Több foglalás, emelkedő átlagos eladási ár és több éjszakás tartózkodás jellemezte határozott szezonalitási mutatókkal a 2012-es évet az Indulhatunk Cégcsoport statisztikai adatai alapján.
Magasabb áron, több vendégéjszaka
Tavaly Magyarország egyik legjelentősebb online utazásszervező cége, az Indulhatunk Cégcsoport összesített adatai szerint növekedett az átlagosan a szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, illetve ezzel összhangban az egy főre jutó foglalások száma is nőtt. A Cégcsoport tapasztalatai szerint az egyes foglalások átlagára is magasabb volt 2012-ben a 2011-es évben tapasztaltakhoz képest: az átlagos eladási ár több mint 16%-kal nőtt.
Az Indulhatunk Cégcsoportról |
2006-ban alakult, mára a magyarországi turisztikai piac egyik legjelentősebb online szereplője. Partneri körét kizárólag válogatott szálláshelyek alkotják, ebben ügyfeleik is aktív szelekciós tényezőt képeznek: kb. 25 000 friss vendégértékelés segíti évente munkájukat. A Cégcsoport jelenleg a hozzá kapcsolódó vállalatokkal együtt több mint 3 000 000 egyéni felhasználót ér el, akik a legfizetőképesebb keresletet jelentik, és képviselik az összes potenciális célcsoportot. Az Indulhatunk Cégcsoport és a hozzá kapcsolódó online felületek látogatottsága havi szinten meghaladja a 900 000 egyedi látogatót, mely látogatók több mint 2% konverzió mellett generálnak forgalmat a Cégcsoport partnerei felé. Az Indulhatunk Cégcsoport egyik legjelentősebb üzletága, a Szállás Outlet, mely összes kapcsolódó és saját online felületével a magyarországi internetező közösség 90%-át lefedi, a 2013-as évben a Szállásrajongók.hu közösségi szállásfoglaló rendszerrel kívánja piaci jelenlétét még inkább megerősíteni. |
Érdekes tendencia volt a magasabb árú és színvonalú szálláshelyeknél, hogy habár az átlagár emelkedése e szállodáknál is tapasztalható volt, ez nem járt a forgalom visszaesésével, sőt, az Indulhatunk Cégcsoport kifejezett növekedést tapasztalt ebben a kategóriában is.
Az Indulhatunknál 2011-ről 2012-re 170%-os volt a forgalomnövekedés. Az összesített adatok alapján az Üdülési Csekkel történő befizetések száma fokozatosan csökkent az év folyamán, majd decemberben egy utolsó nagy növekedési hullám volt tapasztalható, míg a SZÉP-kártyával történő befizetések száma határozott növekedésnek indult. A KSH adatait alapul véve náluk realizálódott a teljes SZÉP-kártya forgalom mintegy 4%-a, ez azt jelenti, hogy a teljes forgalom csaknem 23%-át ezzel fizették a vásárlók.
Szokásos téli és nyári csúcsidőszakok
A 2012-es évben sem volt nagy változás a szezonalitás tekintetében 2011-hez képest. A legtöbb megrendelés továbbra is június-július, illetve december- január hónapokban érkezik, az Indulhatunk forgalmának közel 60%-a realizálódik az év ezen szakaszaiban. Az Indulhatunknál azt az érdekes trendet figyelték meg, hogy míg a vásárlók jelentős része a nyári szezonban „last minute” jelleggel foglal, addig a téli időszakban sokan hosszú hónapokra előre terveznek foglalásaikkal.
A tavalyi hazai sláger desztinációk:
A TOP 10 belföldi célpont a Szallas.hu-nál |
(Zárójelben a 2011-es helyezések) |
Az Indulhatunk Cégcsoportnál Észak-Magyarország volt a legnépszerűbb 2012-ben, a második helyen a Balaton és környéke, a harmadik helyen pedig a dél-dunántúli régió végzett.
Máshogy alakult a tavalyi toplista a Szallas.hu-nál, ahol a legnépszerűbb célpontok éves összesítésében régóta két fürdőváros, Hajdúszoboszló és Siófok harcol a vezető helyért. 2011-ben az alföldi megyeszékhely volt a nyertes, és bár a tavalyi év utolsó hónapjában is ez a város bizonyult a legnépszerűbb úti célnak, éves összesítésben Siófok ragadta magához a vezetést. Budapest továbbra is a harmadik helyen áll, Egernek azonban sikerült megelőznie Balatonfüredet. A foglalási oldal TOP10-es listáján legnagyobbat Sopron lépett hátra, a 2011-es 6-ról a 10. helyre esett vissza, a legnagyobb előrelépést pedig Balatonlelle tette, amely a lista utolsó helyéről a hetedikre zárkózott fel.
Inkább az olcsóbb szállásokat keresték tavaly a Szallas.hu-nál
Többen utaztak együtt, hosszabb ideig pihentek, de olcsóbb szállásokat kerestek jellemzően tavaly a Szallas.hu-nál.
A foglalási oldal összesítő statisztikája szerint 2012-ben átlagosan 3,14 főre szólt egy szállásfoglalás, ami csaknem 20 százalékos növekedést jelent az együtt utazók számában 2011-hez képest. Ezzel összhangban csökkent az érdeklődés a hotelek iránt, míg az apartmanok és vendégházak népszerűsége növekedett a tavalyi évben a portálnál. A Szallas.hu ügyvezetője, Szigetvári József szerint a jelenség mögött valószínűleg költséghatékonysági szempontok állnak. Szintén jellemző volt tavaly a portálnál, hogy bár a pihenni vágyók olcsóbb szálláshelyeket kerestek, ugyanakkor hosszabb időre foglaltak.
2012-ben a foglalások 56 százalékában 5000 forintnál alacsonyabb volt az egy főre és egy vendégéjszakára vetített szállásdíj, minden tizedik foglalásnál kerestek drágább, 10 000 forintnál többe kerülő szállásokat. A Szallas.hu statisztikái szerint átlagosan 2,6 éjszakát töltöttek otthonuktól távol az utasok, ami mintegy 4 százalékos növekedést jelent.
Népszerűbb az elő- és utószezon
A 2012-es belföldi foglalások többsége (mintegy 40 százaléka) továbbra is júliusra és augusztusra esett, de az éves eredményekből egyre nagyobb szeletet hasítottak ki az elő- és utószezon hónapjai. Az októberre eső foglalások százalékos aránya például 12 százalékkal, a januáriaké pedig 23 százalékkal növekedett.
Az üdülési csekk-et és a SZÉP-kártyát együttesen 18 százalékkal több esetben használták tavaly, mint 2011-ben, azonban míg az üdülési csekkel átlagosan 48 000 forintot fizettek, a SZÉP-kártyával átlagosan 52 300 forintot költöttek 2012-ben.
Válság előtti szintet meghaladó forgalom az ÚtiSúgónál
Jó évet zárt a tavalyi évben az ÚtiSúgó.hu szállás és utazási portál, ahol a foglalások tavaly jócskán meghaladták a tavaly előtti, de a 2008-as szintet is. Az utasok egyre inkább a szállodákat részesítik előnybe és nagyobb összeget hajlandóak költeni egy szállodai szobáért a portál tapasztalata szerint.
Az elmúlt öt év adataiból érdekes görbe rajzolódik ki, 2009-ben a 2008-as foglalási számokhoz képest nagy megugrást tapasztaltak az ÚtiSúgónál, ami főként az Üdülési csekk-boomnak volt köszönhető, magyarázza Pozsonyi György, ügyvezető. Majd a válság miatt 2010- 2011-ben némileg visszaesett a foglalási szájt forgalma, de a 2011-es eredmények már csak mérsékelten alacsonyabbak a 2008-asnál, a tavalyi évben pedig már 8,68%-kal haladta meg a forgalom a 2008-as bázis évit.
A foglalások száma az ÚtiSúgón a 2008-as évet bázisnak tekintve | ||||
2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |
108,68% | 99,51% | 95,18% | 132,62% | 100,00% |
A tavalyi évben az ÚtiSúgónál is megjelent az a tendencia, hogy honfitársaink többen utaznak együtt belföldre, az átlagos fő/foglalás 2,99 volt 2012-ben, ami több a 2011-es 2,9-nél. Az utazni vágyók az ÚtiSúgónál egyre inkább a szállodákat keresik, míg 2011-ben az összes foglalás 59%-a irányult szállodákba, addig 2012-ben a szállodák részearánya 64% volt. Így tavaly a panzióknak, apartmanoknak kisebb szelet jutott az összes foglalásból. A portál statisztikái szerint a tavalyi évben átlagosan egy foglalás alkalmával 94 673 forintot költöttek az utasok. A szállodai szobák foglalásánál ez az összeg a tavalyi évben átlagosan 112 525 forint volt, ami meghaladja a 2011-es 112 101 forintos szintet. A foglalási hossz 2012-ben átlagosan 3,177 nap volt, ami hosszabb, mint az elmúlt öt évben bármikor. (2011-ben 3,017 volt, 2010-ben 3,042 volt, 2009-ben 3,094, 2008-ban pedig 3,005 volt.) Az ÚtiSúgónál évről évre egyre nagyobb arányban irányulnak a foglalások nyári csúcsszezonra, tavaly az összes foglalás 40 százaléka július-augusztusban valósult meg.