Nem reklám dönti el, hova utazunk belföldön

Vízpart, wellness, városnézés – ezek a tipikus mozgatórugói egy-egy belföldi utazásnak. A 18-59 évesek fele üdült az országhatárokon belül az elmúlt három évben – derül ki az NRC friss kutatásból, mint ahogy az is, hogy a magyarok jellemzően egy-két hónappal az utazás előtt hozzák meg a döntést és intézik a foglalást, és ha jól érzik magukat valahol, hajlamosak visszatérni.

Kétféle ember van: az, aki szokott belföldön üdülni, és az, aki nem. Olcsó poén, de az efféle megkülönböztetés ezúttal indokolt; az NRC adatai szerint ugyanis az elmúlt három évben a 18-59 éves magyarok valóban nagyjából fele (egész pontosan 52%-a) vett részt valamilyen belföldi utazáson, és ennek a közel 3 millió embernek a háromnegyede az elmúlt egy évben (is) utazott. Igazán aktívnak persze az a 20 százalék tekinthető, aki 2015 óta legalább három alkalommal vett részt belföldi utazáson, vagyis átlagban legalább évente egyszer elmegy Magyarországon belül üdülni, pihenni, kikapcsolódni.

Bár az ötven felettiek körében szignifikánsan alacsonyabb az utazók aránya, nem annyira az életkor, sokkal inkább az iskolai végzettség és a lakóhely van hatással arra, hogy valaki utazik-e vagy sem. Míg az alapfokú végzettségűek alig több mint egyharmada, addig a diplomások háromnegyede volt belföldön (utóbbiak több mint 60 százaléka az elmúlt egy évben is utazott), a fővárosban élők 68 százalékával szemben pedig a vidéken élők 48 százaléka (a községekben élők 38 százaléka) vett részt utazáson.

A definíció szerint már egyetlen vendégéjszaka eltöltése is belföldi utazásnak számít, a magyarokra azonban a két-három éjszakát magába foglaló utazások a legjellemzőbbek – 50 százalékuknak ennyi ideig tartott a leghosszabb utazása, egy hetet meghaladó kimozdulása pedig csak minden hatodik utazónak volt. Belföldi utazások esetén a legtöbben szállodában szállnak meg, de még így is kisebbségben vannak azok, akik valamelyik hotelt választották az elmúlt három évben: 47 százalék tett így, míg apartmanban 33, panzióban pedig 25 százalék töltött éjszakát.

Természetesen nem ritka, hogy valaki hónapokkal, vagy akár fél évvel korábban lefoglal egy utazást,  mint ahogy az is előfordul, hogy szinte az utolsó pillanatban hozza meg a döntést – a legjellemzőbb mégis az, hogy a Magyarországon belül utazók néhány héttel, legfeljebb egy-két hónappal korábban intézik a foglalást: az utazók háromnegyede tett így az elmúlt években, 36 százalékuknál pedig ez a tipikus magatartás.

Az utazással kapcsolatos döntést számos tényező befolyásolja: a többség nyitott a jó ajánlatokra – például a kuponos oldalak kedvezményes ajánlataira –, és kész le is csapni rá (különösen igaz ez az utazók egyötödére), de a barátok, ismerősök pozitív tapasztalatainak, ajánlásainak is fontos szerepe lehet a választásban. A legnagyobb erejük azonban a saját pozitív élményeknek van: az utazók kétharmada hajlamos újra ellátogatni arra a helyre, ahol korábban jól érezte magát, egyharmadukra pedig kifejezetten jellemző a visszatérés.

A hova és a hogyan kérdését persze az utazás célja is erősen befolyásolja. A legfontosabb motiváció természetesen a pihenés, kikapcsolódás, ám ennek módja meglehetősen változatos lehet. Az elmúlt három évben belföldön utazók 40 százaléka üdült vízparton, 34 százaléka wellness és egészségmegőrzés céljából, míg a városnézés, valamelyik hazai település megismerése 27 százalékot motivált.

A belföldi turizmussal kapcsolatos pozitív attitűdöt jelzi, hogy 94 százaléknak vannak felejthetetlen élményei magyarországi utazásokról, és csaknem mindenkinek vannak a tervei közt olyan hazai helyszínek, ahova szeretne még eljutni. Ráadásul ez utóbbi azokra is igaz, akik az elmúlt három évben nem utaztak belföldön.

A cikkben szereplő adatok az NRC Marketingkutató kutatásából származnak, amelyet 2017. novemberében végzett 1000 fős, a 18-59 éves hazai lakosságra reprezentatív mintán.

Budapest vonzereje

A nem Budapesten és annak vonzáskörzetében élő 18-59 évesek több mint fele járt szabadidős célból az elmúlt három évben a fővárosban, legalább egy éjszakát pedig 30 százalékuk töltött itt (és 20 százalék fizetett is a szállásért).

A Budapestre látogatók 46 százaléka városnézés, 40 százaléka vásárlás céljából érkezett – mozi, színház, kiállítás vagy egyéb kulturális program a látogatók egyharmadát, a bulizás egyötödét vonzotta a fővárosba.

Ez a cikk a Kreatív decemberi számában megjelent kutatási összegzés bővebb változata. A cikk és a lapban olvasható Budapest-összeállítás támogatója a Magyar Turisztikai Ügynökség.

 

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.