Nem reklám dönti el, hova utazunk belföldön

Vízpart, wellness, városnézés – ezek a tipikus mozgatórugói egy-egy belföldi utazásnak. A 18-59 évesek fele üdült az országhatárokon belül az elmúlt három évben – derül ki az NRC friss kutatásból, mint ahogy az is, hogy a magyarok jellemzően egy-két hónappal az utazás előtt hozzák meg a döntést és intézik a foglalást, és ha jól érzik magukat valahol, hajlamosak visszatérni.

Kétféle ember van: az, aki szokott belföldön üdülni, és az, aki nem. Olcsó poén, de az efféle megkülönböztetés ezúttal indokolt; az NRC adatai szerint ugyanis az elmúlt három évben a 18-59 éves magyarok valóban nagyjából fele (egész pontosan 52%-a) vett részt valamilyen belföldi utazáson, és ennek a közel 3 millió embernek a háromnegyede az elmúlt egy évben (is) utazott. Igazán aktívnak persze az a 20 százalék tekinthető, aki 2015 óta legalább három alkalommal vett részt belföldi utazáson, vagyis átlagban legalább évente egyszer elmegy Magyarországon belül üdülni, pihenni, kikapcsolódni.

Bár az ötven felettiek körében szignifikánsan alacsonyabb az utazók aránya, nem annyira az életkor, sokkal inkább az iskolai végzettség és a lakóhely van hatással arra, hogy valaki utazik-e vagy sem. Míg az alapfokú végzettségűek alig több mint egyharmada, addig a diplomások háromnegyede volt belföldön (utóbbiak több mint 60 százaléka az elmúlt egy évben is utazott), a fővárosban élők 68 százalékával szemben pedig a vidéken élők 48 százaléka (a községekben élők 38 százaléka) vett részt utazáson.

A definíció szerint már egyetlen vendégéjszaka eltöltése is belföldi utazásnak számít, a magyarokra azonban a két-három éjszakát magába foglaló utazások a legjellemzőbbek – 50 százalékuknak ennyi ideig tartott a leghosszabb utazása, egy hetet meghaladó kimozdulása pedig csak minden hatodik utazónak volt. Belföldi utazások esetén a legtöbben szállodában szállnak meg, de még így is kisebbségben vannak azok, akik valamelyik hotelt választották az elmúlt három évben: 47 százalék tett így, míg apartmanban 33, panzióban pedig 25 százalék töltött éjszakát.

Természetesen nem ritka, hogy valaki hónapokkal, vagy akár fél évvel korábban lefoglal egy utazást,  mint ahogy az is előfordul, hogy szinte az utolsó pillanatban hozza meg a döntést – a legjellemzőbb mégis az, hogy a Magyarországon belül utazók néhány héttel, legfeljebb egy-két hónappal korábban intézik a foglalást: az utazók háromnegyede tett így az elmúlt években, 36 százalékuknál pedig ez a tipikus magatartás.

Az utazással kapcsolatos döntést számos tényező befolyásolja: a többség nyitott a jó ajánlatokra – például a kuponos oldalak kedvezményes ajánlataira –, és kész le is csapni rá (különösen igaz ez az utazók egyötödére), de a barátok, ismerősök pozitív tapasztalatainak, ajánlásainak is fontos szerepe lehet a választásban. A legnagyobb erejük azonban a saját pozitív élményeknek van: az utazók kétharmada hajlamos újra ellátogatni arra a helyre, ahol korábban jól érezte magát, egyharmadukra pedig kifejezetten jellemző a visszatérés.

A hova és a hogyan kérdését persze az utazás célja is erősen befolyásolja. A legfontosabb motiváció természetesen a pihenés, kikapcsolódás, ám ennek módja meglehetősen változatos lehet. Az elmúlt három évben belföldön utazók 40 százaléka üdült vízparton, 34 százaléka wellness és egészségmegőrzés céljából, míg a városnézés, valamelyik hazai település megismerése 27 százalékot motivált.

A belföldi turizmussal kapcsolatos pozitív attitűdöt jelzi, hogy 94 százaléknak vannak felejthetetlen élményei magyarországi utazásokról, és csaknem mindenkinek vannak a tervei közt olyan hazai helyszínek, ahova szeretne még eljutni. Ráadásul ez utóbbi azokra is igaz, akik az elmúlt három évben nem utaztak belföldön.

A cikkben szereplő adatok az NRC Marketingkutató kutatásából származnak, amelyet 2017. novemberében végzett 1000 fős, a 18-59 éves hazai lakosságra reprezentatív mintán.

Budapest vonzereje

A nem Budapesten és annak vonzáskörzetében élő 18-59 évesek több mint fele járt szabadidős célból az elmúlt három évben a fővárosban, legalább egy éjszakát pedig 30 százalékuk töltött itt (és 20 százalék fizetett is a szállásért).

A Budapestre látogatók 46 százaléka városnézés, 40 százaléka vásárlás céljából érkezett – mozi, színház, kiállítás vagy egyéb kulturális program a látogatók egyharmadát, a bulizás egyötödét vonzotta a fővárosba.

Ez a cikk a Kreatív decemberi számában megjelent kutatási összegzés bővebb változata. A cikk és a lapban olvasható Budapest-összeállítás támogatója a Magyar Turisztikai Ügynökség.

 

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.
Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben

Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben 

Mindezek fokozott ellenőrzésére készül a fogyasztóvédelmi hatóság a tavaszi-nyári turisztikai szezonban.
Művészeti pályázat Tokajon

Művészeti pályázat Tokajon 

A világörökségi ranggal büszkélkedő borvidék helytörténeti jeleneteit, kulturális jelképeit ábrázoló művészi mozaikok tervezésére írt ki pályázatot Tokaj Város Önkormányzata.
 Műhelytitkok és épületséták: jön a Műtárgyak Éjszakája

Műhelytitkok és épületséták: jön a Műtárgyak Éjszakája  

Hetven fővárosi helyszínen, több mint 100 programmal rendezik a IX. Műtárgyak Éjszakája Fesztivált.
Kutyás örökbefogadó nap Budán

Kutyás örökbefogadó nap Budán 

A FogadjÖrökbe Alapítvány ismét örökbefogadó napot és közönségtalálkozót tart.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.