Összefogással dobogón maradhat Észak-Magyarország turizmusa

Két évtized nem hosszú idő, mégis nagyon fontos időszak zárult a Miskolci Egyetem húsz éve alapított Marketing Intézetének életében. Az oktatás mellett a kutatásban, a szaktanácsadásban is jelentős eredményeket értek el.

Dr. Piskóti István professzor, az intézet igazgatója, a Turizmus Tanszék vezetője lapunknak elmondta, hogy tíz éve turizmus-vendéglátás szakképzéssel is foglalkoznak, miközben az idegenforgalmi kutatómunka is megerősödött náluk. Ennek köszönhetően többen turisztikai témát választottak doktori disszertációnak. Jelenleg – egyebek mellett – a nemzetközi és a hazai tematikus utak helyzetét mérik fel és fejlesztésük módszertanával is foglalkoznak. A téma része az ipari örökség vizsgálata. Arra igyekeznek választ adni, hogy a jövőben az ipari örökséget miként használhatják turisztikai termékként. Ebben nemrég svájci együttműködést alakítottak ki, amely közös kutatómunkát jelenthet a következő időszakra.

TDM-ek, vállalkozók és önkormányzatok

A másik fontos szakterületük a desztinációs marketingkutatás, amely régi témája az intézetnek. Elsősorban város- és térségi marketingvizsgálattal foglalkoznak. Összehasonlító kutatást folytatnak a hazánkban fél évtizedes múltra visszatekintő turisztikai desztinációs menedzsmentek (TDM-ek) munkájáról. Dr. Piskóti István megerősítette, hogy tapasztalataik szerint a TDM-ek fontos szerepet töltenek be a hazai turizmus életében. Az elmúlt időszakban a vállalkozókkal, az önkormányzatokkal szoros kapcsolatokat építettek ki a településeken folyó turisztikai elképzelések megvalósítására. Közreműködtek a márka- és a termékfejlesztésben, illetve azok népszerűsítésében és értékesítésében is.

A Miskolci Egyetem Marketing Intézete nemrég harmadik alkalommal rendezte meg országos városmarketing versenyét. Ezen 25 hazai felsőoktatási intézmény 40 csapata vetélkedett egymással. A megmérettetésen a turisztika került előtérbe a városmarketing feladataiban. A pályamunkákat harminc magyar város önkormányzatának kiírására készítették. A vándordíjat a miskolci egyetemisták csapata nyerte el, a „Szikszó város turisztikai lehetőségeinek vizsgálata” című tanulmánnyal.

Ezzel is azt bizonyították, hogy a marketing intézetben magas színvonalú oktató-kutató munkát végeznek, és az egyetemről kikerülő turizmus-vendéglátás szakos hallgatók a gyakorlatban is megállják a helyüket. A tudásuk fő erőssége a fiatal szakemberek marketingszemléletében rejlik.

A stratégiára épült pályázatok sikere

Az egyetem az észak-magyarországi turisztikai régió életében is fontos szerepet vállal. Szoros kapcsolatot alakítottak ki a Magyar Turizmus Zrt. régiós marketing igazgatóságával. Nemrég például közös szakmai tréninget szerveztek a Heves, a Borsod-Abaúj-Zemplén és Nógrád megyében működő TDM-ek munkatársainak. Dr. Piskóti István arra is utalt, hogy az intézetben dolgozók korábban részt vettek az északi régió turizmusának 2007-2013 közötti időszakra szóló fejlesztési stratégiájának kidolgozásában is. Az elmúlt hat évben erre a stratégiára épültek azok a sikeres pályázatok, amelyekkel jelentős támogatásokhoz jutottak az érdekeltek a három megyében megvalósított turisztikai fejlesztésekhez. Ezek hatására erősödött a kulturális turizmus, létrejöttek a TDM-ek, a várklaszterek. Gyarapodtak a múzeumok, például Egerben és Miskolcon, illetve felújították az edelényi, illetve a hernádvécsei kastélyt is. Egymáshoz kapcsolódó közös fejlesztésekkel hozták létre Borsod-Abaúj-Zemplén megyében több település részvételével a História völgyet.

Előrelépés komplex termékfejlesztéssel

A professzor szakmai tapasztalatai alapján elmondta, hogy Észak-Magyarország természetföldrajzi adottságai, épített emlékei, hagyományai, a tokaji, a mátrai, a bükki és az egri borvidék kínálatai, a hagyományok és a kiváló ételek garanciát jelentenek arra, hogy turizmus tovább fejlődjön. Erősödhet a gyógy-, de különösen a kulturális turizmus, illetve a borra és a gasztronómia különlegességeire alapozott idegenforgalom.


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.