Dr. Piskóti István professzor, az intézet igazgatója, a Turizmus Tanszék vezetője lapunknak elmondta, hogy tíz éve turizmus-vendéglátás szakképzéssel is foglalkoznak, miközben az idegenforgalmi kutatómunka is megerősödött náluk. Ennek köszönhetően többen turisztikai témát választottak doktori disszertációnak. Jelenleg – egyebek mellett – a nemzetközi és a hazai tematikus utak helyzetét mérik fel és fejlesztésük módszertanával is foglalkoznak. A téma része az ipari örökség vizsgálata. Arra igyekeznek választ adni, hogy a jövőben az ipari örökséget miként használhatják turisztikai termékként. Ebben nemrég svájci együttműködést alakítottak ki, amely közös kutatómunkát jelenthet a következő időszakra.
TDM-ek, vállalkozók és önkormányzatok
A másik fontos szakterületük a desztinációs marketingkutatás, amely régi témája az intézetnek. Elsősorban város- és térségi marketingvizsgálattal foglalkoznak. Összehasonlító kutatást folytatnak a hazánkban fél évtizedes múltra visszatekintő turisztikai desztinációs menedzsmentek (TDM-ek) munkájáról. Dr. Piskóti István megerősítette, hogy tapasztalataik szerint a TDM-ek fontos szerepet töltenek be a hazai turizmus életében. Az elmúlt időszakban a vállalkozókkal, az önkormányzatokkal szoros kapcsolatokat építettek ki a településeken folyó turisztikai elképzelések megvalósítására. Közreműködtek a márka- és a termékfejlesztésben, illetve azok népszerűsítésében és értékesítésében is.
A Miskolci Egyetem Marketing Intézete nemrég harmadik alkalommal rendezte meg országos városmarketing versenyét. Ezen 25 hazai felsőoktatási intézmény 40 csapata vetélkedett egymással. A megmérettetésen a turisztika került előtérbe a városmarketing feladataiban. A pályamunkákat harminc magyar város önkormányzatának kiírására készítették. A vándordíjat a miskolci egyetemisták csapata nyerte el, a „Szikszó város turisztikai lehetőségeinek vizsgálata” című tanulmánnyal.
Ezzel is azt bizonyították, hogy a marketing intézetben magas színvonalú oktató-kutató munkát végeznek, és az egyetemről kikerülő turizmus-vendéglátás szakos hallgatók a gyakorlatban is megállják a helyüket. A tudásuk fő erőssége a fiatal szakemberek marketingszemléletében rejlik.
A stratégiára épült pályázatok sikere
Az egyetem az észak-magyarországi turisztikai régió életében is fontos szerepet vállal. Szoros kapcsolatot alakítottak ki a Magyar Turizmus Zrt. régiós marketing igazgatóságával. Nemrég például közös szakmai tréninget szerveztek a Heves, a Borsod-Abaúj-Zemplén és Nógrád megyében működő TDM-ek munkatársainak. Dr. Piskóti István arra is utalt, hogy az intézetben dolgozók korábban részt vettek az északi régió turizmusának 2007-2013 közötti időszakra szóló fejlesztési stratégiájának kidolgozásában is. Az elmúlt hat évben erre a stratégiára épültek azok a sikeres pályázatok, amelyekkel jelentős támogatásokhoz jutottak az érdekeltek a három megyében megvalósított turisztikai fejlesztésekhez. Ezek hatására erősödött a kulturális turizmus, létrejöttek a TDM-ek, a várklaszterek. Gyarapodtak a múzeumok, például Egerben és Miskolcon, illetve felújították az edelényi, illetve a hernádvécsei kastélyt is. Egymáshoz kapcsolódó közös fejlesztésekkel hozták létre Borsod-Abaúj-Zemplén megyében több település részvételével a História völgyet.
Előrelépés komplex termékfejlesztéssel
A professzor szakmai tapasztalatai alapján elmondta, hogy Észak-Magyarország természetföldrajzi adottságai, épített emlékei, hagyományai, a tokaji, a mátrai, a bükki és az egri borvidék kínálatai, a hagyományok és a kiváló ételek garanciát jelentenek arra, hogy turizmus tovább fejlődjön. Erősödhet a gyógy-, de különösen a kulturális turizmus, illetve a borra és a gasztronómia különlegességeire alapozott idegenforgalom.