Összefogással dobogón maradhat Észak-Magyarország turizmusa

Két évtized nem hosszú idő, mégis nagyon fontos időszak zárult a Miskolci Egyetem húsz éve alapított Marketing Intézetének életében. Az oktatás mellett a kutatásban, a szaktanácsadásban is jelentős eredményeket értek el.

Dr. Piskóti István professzor, az intézet igazgatója, a Turizmus Tanszék vezetője lapunknak elmondta, hogy tíz éve turizmus-vendéglátás szakképzéssel is foglalkoznak, miközben az idegenforgalmi kutatómunka is megerősödött náluk. Ennek köszönhetően többen turisztikai témát választottak doktori disszertációnak. Jelenleg – egyebek mellett – a nemzetközi és a hazai tematikus utak helyzetét mérik fel és fejlesztésük módszertanával is foglalkoznak. A téma része az ipari örökség vizsgálata. Arra igyekeznek választ adni, hogy a jövőben az ipari örökséget miként használhatják turisztikai termékként. Ebben nemrég svájci együttműködést alakítottak ki, amely közös kutatómunkát jelenthet a következő időszakra.

TDM-ek, vállalkozók és önkormányzatok

A másik fontos szakterületük a desztinációs marketingkutatás, amely régi témája az intézetnek. Elsősorban város- és térségi marketingvizsgálattal foglalkoznak. Összehasonlító kutatást folytatnak a hazánkban fél évtizedes múltra visszatekintő turisztikai desztinációs menedzsmentek (TDM-ek) munkájáról. Dr. Piskóti István megerősítette, hogy tapasztalataik szerint a TDM-ek fontos szerepet töltenek be a hazai turizmus életében. Az elmúlt időszakban a vállalkozókkal, az önkormányzatokkal szoros kapcsolatokat építettek ki a településeken folyó turisztikai elképzelések megvalósítására. Közreműködtek a márka- és a termékfejlesztésben, illetve azok népszerűsítésében és értékesítésében is.

A Miskolci Egyetem Marketing Intézete nemrég harmadik alkalommal rendezte meg országos városmarketing versenyét. Ezen 25 hazai felsőoktatási intézmény 40 csapata vetélkedett egymással. A megmérettetésen a turisztika került előtérbe a városmarketing feladataiban. A pályamunkákat harminc magyar város önkormányzatának kiírására készítették. A vándordíjat a miskolci egyetemisták csapata nyerte el, a „Szikszó város turisztikai lehetőségeinek vizsgálata” című tanulmánnyal.

Ezzel is azt bizonyították, hogy a marketing intézetben magas színvonalú oktató-kutató munkát végeznek, és az egyetemről kikerülő turizmus-vendéglátás szakos hallgatók a gyakorlatban is megállják a helyüket. A tudásuk fő erőssége a fiatal szakemberek marketingszemléletében rejlik.

A stratégiára épült pályázatok sikere

Az egyetem az észak-magyarországi turisztikai régió életében is fontos szerepet vállal. Szoros kapcsolatot alakítottak ki a Magyar Turizmus Zrt. régiós marketing igazgatóságával. Nemrég például közös szakmai tréninget szerveztek a Heves, a Borsod-Abaúj-Zemplén és Nógrád megyében működő TDM-ek munkatársainak. Dr. Piskóti István arra is utalt, hogy az intézetben dolgozók korábban részt vettek az északi régió turizmusának 2007-2013 közötti időszakra szóló fejlesztési stratégiájának kidolgozásában is. Az elmúlt hat évben erre a stratégiára épültek azok a sikeres pályázatok, amelyekkel jelentős támogatásokhoz jutottak az érdekeltek a három megyében megvalósított turisztikai fejlesztésekhez. Ezek hatására erősödött a kulturális turizmus, létrejöttek a TDM-ek, a várklaszterek. Gyarapodtak a múzeumok, például Egerben és Miskolcon, illetve felújították az edelényi, illetve a hernádvécsei kastélyt is. Egymáshoz kapcsolódó közös fejlesztésekkel hozták létre Borsod-Abaúj-Zemplén megyében több település részvételével a História völgyet.

Előrelépés komplex termékfejlesztéssel

A professzor szakmai tapasztalatai alapján elmondta, hogy Észak-Magyarország természetföldrajzi adottságai, épített emlékei, hagyományai, a tokaji, a mátrai, a bükki és az egri borvidék kínálatai, a hagyományok és a kiváló ételek garanciát jelentenek arra, hogy turizmus tovább fejlődjön. Erősödhet a gyógy-, de különösen a kulturális turizmus, illetve a borra és a gasztronómia különlegességeire alapozott idegenforgalom.


Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben

Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben 

Tény, hogy egyik legfontosabb turisztikai vonzerőnk, a fővárosi történelmi fürdőinek egy része felújításra szorul.
Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben

Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben 

Májust gyakran nevezik zöld hónapnak, hiszen a természet, a fák és virágok újjászületésének ideje.
A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.