A svájci támogatás elnyerésére Dr. Urbán László vezetésével (Mátrai Gyógyintézet) 2012-ben konzorcium alakult. További tagjai a Debreceni Egyetem, a MEME (Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület), a Dr. Rubovszky Tanácsadó és Turisztikai Bt., a Gyöngyös-Mátra Turisztikai közhasznú Egyesület, a Debrecen és Hortobágy Turizmusáért Egyesület és a Mátraderecskei Önkormányzat, a mofetta tulajdonosa.
Svájci támogatás
Jean-Francois Paroz nagykövet úr (Budapesti Svájci Nagykövetség) üdvözölte a projekt megvalósulását, melyet 1.099.799 frankkal támogattak. A pályázati forrásból megteremtett „Gyógyító Régiók” márka, mint ernyőmárka magában foglalja mindazokat az almárkákat, amelyek a két régió gyógytényezőiből építkeznek. Ilyenek elsősorban a magas színvonalú orvosi ellátás, a szubalpin klíma, a gyógybarlang, a mofetta és a gyógyvíz. A programban jelentős szerepe van a régió gyógytényezőinek hatását feltáró kutatásnak, amely elsősorban a konzorciumvezető Mátrai Gyógyintézet és a Debreceni Egyetem munkatársainak közreműködésével valósult meg. Fontos a mintateremtés, a fenntartható gyógyturizmus menedzsmentjének létrehozása.
Svájc ezen kívül is több irányú és célú támogatást nyújtott és nyújt Magyarországnak. Céljuk az elmaradott térségek felzárkóztatása, új munkahelyek teremtése. Segítik többek között a Sátoraljaújhelyi kistérségben az élmény- és ökoturizmus fejlesztését, az árvízkezelés megerősítését a Felső-Tisza vidéken, az árvíztárolók (Rakaca, Lázbérc) modernizálását, az egészséges ivóvíz biztosítását Ózd, Miskolc, Balassagyarmat és Tokaj térségében. Svájc Magyarország hatodik legerősebb befektetői partnere, jövőre a két ország üzleti és egyéb kapcsolatainak egész sora jelentős évfordulókhoz érkezik.
Miről szól a Gyógyító Régiók?
Dr. Oberfrank Ferenc beszámolója szerint a kutatások alapján csak a régióban gyógyítható betegségekre fókuszáltak (allergiakezelés, tüdőrehabilitáció, onkológiai szűrés, ér-szívrendszeri betegségek, stresszkezelés, léböjt és tisztítókúrák). Jelenleg 15 termékcsomagot alakítottak ki, közülük hét termékcsomag kapott kiemelt helyet. Az ellátást és kísérő programokat a Mátra Egészségturisztikai Kft. szervezi és működteti. Mindez az egészségügyben meglévő tudás és szabad kapacitás, a megfelelő szintű turisztikai vendéglátás együttműködésén alapul, de beleépülnek a térség turisztikai vonzerői is. A Gyógyító Régiók márkához létrehozták a megfelelő webfelületet, melyen nemcsak informálódni, de foglalni, fizetni, elszámolni is lehet. A konzorcium oktat, képez, új piacokat keres és minőségbiztosítást végez. Hamarosan indul a nagyközönség megnyerését célzó kampányuk (reklámszpot, szórólapok), a külföldi piacon való népszerűsítésben pedig a Magyar Turizmus Zrt. segítségére számítanak. A működés az állam és a vállalkozói szektor együttműködésén alapul.
Állami támogatások
Dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár ismertette a hazai turizmus idén is biztató eredményeit. Az egészségturizmus jelentősége a hosszabb tartózkodáson, a magas költésen, az orvosi tudáson és jó természeti adottságainkon alapul. Gyógyhelyek kialakítására, a fürdők jövedelmezőségének erősítésére több pályázati forrás nyílik meg 2015-ben. Fontos a TDM-rendszer fejlesztése, a kis-és középvállalkozások támogatása. Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató helyettese szerint az országmarketing kül- és belföldön egyaránt fókuszál az egészségturizmusra. A belföldi piac inkább a wellnesst, a holisztikus programokat keresi, külföldön a fogászat, a rehabilitáció és a sportolók, versenyzők speciális igényeire szabott ajánlatok vezetnek. Hat nyelven jelent meg egészségturizmusunkat népszerűsítő kiadvány, és külföldi turisztikai vásárok e témára épülő standjai részesültek díjakban.