Milyen volt a Turkish Airlines piaci pozíciója négy évvel ezelőtt, amikor megérkezett Budapestre?
2008-ban hetente hat járatunk üzemelt, a piaci részesedésünk kevesebb mint 1%-os, a járatok töltése éves átlagban 56% volt. Gyakorlatilag félig üresen repültek a gépek. Az utasok 85%-a akkor Törökországba repült velünk, és csak 15%-uk volt átszálló.
Mi történt ezután?
2009-ben beindítottuk a hetedik járatot, a töltés 68%- ra, a piaci részesedésünk 1,5%-ra nőtt. De a 2010-es év volt a fordulópont: a hét járattal 2,5%-ra ment fel a piaci részünk, az éves töltés 79%-ra emelkedett. A téli időszakban a kihasználtság elérte a 90%-ot. Pedig ez volt a globális válság tetőpontja, és közben a piac zsugorodott. De mi a krízisből lehetőséget generáltunk, agresszív fellépéssel. Az átszállóforgalom 45%-ra ugrott, a többség a Távol-Keletre utazott velünk. 2011- ben tízre növeltük a járatszámot.
Mennyire volt egyszerű a kapacitásbővítés?
Törökország nem tagja az Európai Uniónak, így kétoldalú egyezmények szabályozzák a nemzetközi légi forgalmat. Nem volt túl könnyű dolgunk a magyar légiközlekedési hatósággal, pedig új járatok indítását megengedte a légiegyezmény. Tavaly év közepén a két légügyi hatóság tárgyalt Ankarában, és végül megszületett az új megállapodás, ennek eredményeként július 16-án elindult a heti tíz járat. Ugyanabban a hónapban forgalomba állt heti egy cargojárat is. Őszintén megmondom, a kinti kollégáim nem bíztak a teherjárat sikerében, de meggyőztem őket. Nekem lett igazam, a harmadik járat óta minden teherszállító tele van. Harminctonnás Airbus 310-ekkel kezdtük, a harmadik járat után 68 tonnás A330- asokra váltottunk.
Az idén milyen változások történtek?
2012-ben dupláztunk, így ma már heti két cargojáratunk van, és szerintem ez is bővíthető még. Fontos, hogy nemcsak Budapestre, hanem az egész régióba, Szlovákiába, Lengyelországba, Szlovéniába, Ausztriába, Horvátországba és Romániába is hoznak árut ezek a gépek. Egyébként egyik régiós városba, még Bécsbe sincs cargojáratunk. Szerintem 2013 végére lehetne akár heti öt cargojáratunk.
Ezt kevesen gondolnák…
Pedig Bu- dapest ideális elosztóközpont. Nem hegyes vidék, hét országgal szomszédos, kiváló autópályái vannak, ráadásul gyakorla- tilag nincsenek határai öt szomszédja felé. Ez óri- ási lehetőség Magyaror- szág és a magyar logisztikai ipar számára. Ha a hatósá- gok támogat- nának minket, sokkal nagyobb forgalmat tudnánk generálni, de csak időszakos az engedély a második járatra. Gyógyszereket, elektronikai cikkeket szállítunk ki, és elsősorban alk atrészek, textiláru jön be.
Hogyan alakult a személyforgalom?
2012-ben már napi kettő, vagyis heti 14 járatunk üzemel, 90% feletti átlagos töltéssel, és 38-37%-uk az átszálló utas. 3,4%-os a piaci részesedésünk. A menetrendet megváltoztattuk a közelmúltban, hamarabb indul a reggeli, később a délutáni járatunk, hogy a Távol-Keletre a legjobb átszállási lehetőségeket kínáljuk. Isztambulba érkezünk este 11.15-kor, onnan 00.20–01.00 között indulnak az ázsiai járatok.
Visszafelé 6.30-kor érkeznek a gépek Ázsiából, 8.30-kor pedig indul a pesti jár at. Ázsia felé az európai légitársaságok járatain a teljes repülési idő mindenképp több, a termékünk pedig a legjobb. A Skytrax szavazásán az utazók a legjobb légitársaságnak választották meg a Turkish Airlinest. Ráadásul az áraink is nagyon versenyképesek.
Egyébként nekem elég lett volna tíz járat hetente, kényelmesen hátradőlhettem volna, magas töltéssel, promóciós árak meghirdetése nélkül is vígan üzemeltünk volna. A Malév csődje miatt azonban tovább nőtt a kereslet, és az ügyfeleket ez negatívan érintette! Az ügyfelek érdekében kértünk pluszkapacitást. Ezt persze meg is kell tölteni, ezzel pluszrizikót vállaltunk. Egy ülésen így kevesebbet keresünk, de jól járnak az ügyf elek, hiszen újra vannak promó áraink.
Milyen az idei kilátások?
A júliusi előrefoglalásaink tavalyhoz képest megduplázódtak, vannak olyan járatok, amelyekre egyáltalán nem tudunk már helyet adni, illetve az ügyfelek kénytelenek nagyon drágán megvenni a helyeket. Mindez azért van, mert csak június végéig szól az engedélyünk a heti 14 járatra, így néhány héten belül kérelmeznünk kell az engedély meghoszszabbítását. A Hainan Airlines kiesése miatt erősíteni kívánjuk a kínai forgalmunkat. Végiglátogatjuk a kínai tulajdonú magyarországi utazási irodákat, óriási a potenciál, évente húszezer utas. Vannak kínai belföldi légitársaságokkal egyezményeink és speciális áraink.
Milyen új desztinációkba repülnek az idén?
Novoszibirszk, Edinburgh, Mogadishu, Ulan Bator, Osh – Kirgizisztán, Taif (Szaúd-Arábia), Yanbu, Kigali, Kinshasa, Abidjan, Harkov, Dammam (Szaúd- Arábia), Alborg, Billund, La Coruna, Bilbao. A Sao Pauló-i járat tovább fog menni Buenos Airesbe.
Hogyan motiválják az utazási irodákat?
2011-ben 11 utazásiiroda-láncnak kifizettünk a terv teljesítésének köszönhetően összesen 300 000 eurót. Aki velünk tart, azt év végén jutalmazzuk. Évente 60-70 ingyenjegyet is adunk azoknak az utazási irodáknak, amelyek támogatnak minket.
Különböző játékokat, értékesítési versenyeket is meghirdetünk, amelyeken értékes ajándékokat, például két személyre szóló repülőjegyet és Manchester United-meccsre szóló belépőket lehetett nyerni. Az ügynökök szeretnek minket, mert soha nem mondunk neme t! Azt mondjuk, megnézzük, hátha meg tudjuk oldani! Igyekszünk mindent megtenni értük.
Három lábon álló vállalati
|