16 milliárddal nőtt az utasforgalmi egyenleg

A külföldiek Magyarországon 21százalékkal, a külföldre látogató magyarok 25 százalékkal költöttek többet az első félévben - derül ki a KSH legutóbbi jelentéséből.

Az első félévben 17,9 millió külföldi látogatott Magyarországra, 78%-uk egy napra. A látogatók száma 5,5%-kal emelkedett, ezen belül az egy napra érkezők száma jóval dinamikusabban nőtt. A külföldiek összesen 41,1 millió napot töltöttek Magyarországon, 4%-kal többet, mint 2008 első félévében. A látogatók döntő részét a vásárlási céllal utazó egynapos utazók, az átutazók, illetve kisebb részben a többnapos, szabadidős céllal utazók adták.

A hazánkba látogatók 21%-kal (95 milliárd forinttal) költöttek többet Magyarországon az egy évvel korábbihoz képest. Az adatok értékeléséhez figyelembe kell venni, hogy 2009 I. félévében a forint az euróval szemben 16%-kal gyengébb volt a 2008. I. félévinél. Ez is hozzájárult az összes és az egy napra jutó fogyasztás értékének alakulásához, valamint az is, hogy Szlovákiában 2009. január 1. óta az euró a hivatalos fizetési eszköz. A turisztikai céllal utazók 40%-a is csupán egyetlen napra érkezett, a hosszabb időt eltöltő 3,3 millió utazó elsősorban szálláshely-szolgáltatást, vendéglátást és más turisztikai szolgáltatásokat vett igénybe.

A több napra látogatók – akik átlagos tartózkodási ideje 7,1 nap volt – a legnagyobb számban Németországból és Ausztriából jöttek. Mindkét ország esetében enyhén növekedett a látogatószám 2008 azonos időszakához mérten. Az egy napra hazánkba látogatók száma 7%-kal emelkedett, ezek 40%-a átutazó volt. Kimagasló a napi vásárlók aránya (37%) is, ami egy év alatt mintegy másfélszeresére nőtt. A nem szomszédos országok egynapos utazói jórészt átutaznak hazánkon, illetve a Bulgáriából és Franciaországból érkezők teljes egészében átutazók. A szomszédos országok közül a Romániából érkezők esetében a legmagasabb az átutazók aránya (71%). Turisztikai céllal – az érkezések számát tekintve – a legtöbben Ausztriából és Szlovákiából jöttek. A külföldiek által leglátogatottabb turisztikai régióink 2009 I. félévében Budapest (44%) és Nyugat-Dunántúl (28%) voltak. Mindkét régió 1 százalékpontos növekedést mondhat magáénak az előző év azonos időszakához képest. A külföldi látogatók 2009 első hat hónapjában 544 milliárd forintot költöttek el hazánkban.

Az utasforgalmi export 66%-a (357 milliárd forint) kötődött a turisztikai motivációval érkezőkhöz. Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 31%-a (170 milliárd forint). A fogyasztás szerkezetét az jellemzi, hogy a több napra látogatók kiadásaik – ez naponta és személyenként 13,8 ezer forintot jelentett – 45%-át szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra, 8%-ban élelmiszerre, 12%-ban árucikkekre, 6%-ban egyéb szolgáltatásokra fordították. Az egy napra látogatók élelmiszerek és egyéb árucikkek vásárlására költötték a pénzük 71%-át, ami 15 százalékponttal több, mint az előző év első félévében. Az élelmiszerekre fordított összeg részaránya jelentősen, 12 százalékponttal emelkedett. Az egynapos látogatók átlagosan személyenként 12 ezer forintot költöttek el Magyarországon.

A vizsgált időszakban a magyar állampolgárok 7,8 millió alkalommal utaztak külföldre. Amíg az egynapos utazások száma 3%-kal csökkent, addig a többnaposoké 4%-kal emelkedett 2008 I. félévéhez képest. A többnapos utazásoknál ezzel párhuzamosan az átlagos tartózkodási idő is nőtt: 11-ről 12 napra. 2 A többnapos utazások számának és az átlagos tartózkodási idő ilyen mértékű növekedésének köszönhetően az összes tartózkodási idő 3,9 millió nappal (11%) bővült 2008 azonos időszakához viszonyítva. Az egynapos utazások csaknem felét (49%) vásárlási céllal tették, a turisztikai motivációjú utazások 31%-ot képviseltek, a többnapos utazások esetében utóbbi kategória részesedése 80% volt. Jelentős volt a munkavégzés célú kiutazások aránya, ami az egynapos utazások esetében 17, a többnaposokénál 18% volt. A külföldre látogatók 379 milliárd forintot költöttek el külföldön – a kiadások 55%-a (208 milliárd forint) a turisztikai motivációval utazókhoz, 33%-a (123 milliárd forint) a munkavégzési célú utakhoz kötődött, ez folyó áron 14, illetve 74%-kal több, mint egy évvel ezelőtt. Az 1 fő egy napra jutó költése az egynapos utazásoknál (csaknem 700 Ft-tal) 8600 Ft-ra, a többnapos utazások esetében (több mint 1100 Ft-tal) 10 000 Ft-ra nőtt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.