A borosgazdák nyi­tott pin­cé­vel vár­ják a tu­ris­tát

Az utaz­ni vá­gyók kö­ré­ben egy­re in­kább ki­ala­kul­ni lát­szik egy olyan ré­teg, amely a tö­meg­igé­nye­ket ki­elé­gí­tő prog­ra­mok he­lyett egye­di él­mé­nye­ket nyúj­tó, és bi­zo­nyos te­rü­le­te­ken ala­po­sabb is­me­re­te­ket adó ki­kap­cso­ló­dá­si for­má­kat ke­res. Nyu­gat-Eu­ró­pa egyes or­szá­ga­i­ban a tu­riz­mus egyik leg­di­na­mi­ku­sab­ban fej­lő­dő ága­za­ta a ki­fe­je­zet­ten e kri­té­ri­u­mok­ra épí­tő bor­tu­riz­mus. Bár Ma­gyar­or­szág ezen az úton még gye­rek­ci­pő­ben jár, de az utób­bi évek­ben ná­lunk is érez­he­tő­en „meg­moz­dult” va­la­mi ezen a te­rü­le­ten.

Az ága­zat­ban rej­lő fej­lő­dé­si le­he­tő­sé­gek egyik jó is­ko­la­pél­dá­ja Olasz­or­szág. Tíz éve, ami­kor ott el­in­dult a „nyi­tott pin­cék” moz­gal­ma, még csu­pán 400 mil­lió lí­ra (200 000 euró) be­vé­tel­lel szá­mol­tak ezen a te­rü­le­ten, ma már 5000 mil­li­árd lí­ra, az­az 2,5 mil­lió euró a bor­tu­riz­mus­ból szár­ma­zó jö­ve­de­lem, és éven­te mint­egy 5 mil­lió tu­ris­tát von­za­nak az ilyen prog­ra­mok.

Ná­lunk azon­ban még csak meg­kö­ze­lí­tő fel­mé­ré­sek sin­cse­nek a bor­tu­riz­mus gaz­da­ság­ra gya­ko­rolt ha­tá­sa­i­ról. Ugyan­ak­kor a szak­mai szer­ve­ze­tek egy­re in­kább fel­is­me­rik, hogy a 22 ha­zai bor­vi­dé­ken mű­kö­dő 25 bo­rútegye­sü­let te­vé­keny­sé­ge ké­pes egész ré­gi­ók gaz­da­sá­gi po­ten­ci­ál­ját meg­nö­vel­ni, amely­hez el­en­ged­he­tet­len a köz­pon­ti tá­mo­ga­tás, ko­or­di­ná­ció.

Szak­mai se­gít­ség­nyúj­tás

Ezt meg­erő­sí­tik Zilai Zol­tán, a Ma­gyar Sző­lő- és Bor­kul­tú­ra Kht. ügy­ve­ze­tő igaz­ga­tó­ja sza­vai, aki sze­rint a bor­tu­riz­mus a tu­riz­mus azon spe­ci­á­lis ága, amely egy­szer­re szol­gál­ja az egye­di él­mé­nyek­re vá­gyó tu­ris­ták, a bor­ter­me­lők és ide­gen­for­gal­mi vál­lal­ko­zá­sok igé­nye­it. Ezért ha­té­kony­sá­gát alap­ve­tő­en meg­ha­tá­roz­za az érin­tett te­rü­le­tek ös­­sze­fo­gá­sa. A bor­tu­riz­mus azon­ban nem azo­nos a bo­rút fo­gal­má­val, hang­sú­lyoz­za az igaz­ga­tó, amely vi­szont konk­rét, szi­go­rú sza­bá­lyok ál­tal meg­ha­tá­ro­zott szol­gál­ta­tás.

– A boru­tak nem egy­sze­rű­en nyi­tott pin­cék fü­zé­rei, ha­nem olyan szer­ve­zett ál­lo­má­sok­ból ki­épí­tett prog­ra­mok, ahol a bor­kós­to­lás ap­ro­pó­ján tel­jeskö­rű­en és a sze­mé­lyes kap­cso­la­tok­ra épít­ve be­mu­tat­ko­zik az adott tér­ség ter­mé­sze­ti, tör­té­nel­mi, kul­tu­rá­lis és gaszt­ro­nó­mi­ai örök­sé­ge. E prog­ra­mok­ba szer­ve­sen be­le­il­leszt­he­tők az ál­ta­lunk szer­ve­zett fesz­ti­vá­lok, egyéb ren­dez­vé­nyek, ahol vi­szont szé­le­sebb kör­ben meg­is­mer­tet­he­tők a bo­rút egye­sü­le­tek, tu­risz­ti­kai iro­dák spe­ci­á­lis kí­ná­la­tai.

A Ma­gyar Tu­riz­mus Rt. el­ső­sor­ban pá­lyá­za­ti tá­mo­ga­tá­sok­kal, a szak­ki­ál­lí­tá­so­kon va­ló meg­je­le­nés se­gí­té­sé­vel, nem­ze­ti mar­ke­ting és promó­ciós prog­ra­mok­kal, szak­mai ki­ad­vány­ok meg­je­len­te­té­sé­vel tá­mo­gat­ja a bor­tu­riz­mus fej­lő­dé­sét – tá­jé­koz­tat Koczkás Ani­kó, a Tu­riz­mus Rt. ter­mék­me­ne­dzse­re.

– Ter­ve­ink kö­zött sze­re­pel, hogy az egyes bor­vi­dé­ke­ken több egye­sü­let bor­út­ját érint­ve új­ság­írók­nak szer­ve­zett tanul­mányu­takkal nép­sze­rű­sít­jük a prog­ra­mo­kat. Úgy gon­do­lom, hogy az el­kö­vet­ke­ző évek va­la­me­lyik­ét ér­de­mes len­ne a bor­nak és a gaszt­ro­nó­mi­á­nak szen­tel­ni. Ez vél­he­tő­en is­mét az ér­dek­lő­dés kö­zép­pont­já­ba he­lye­zi a bor­vi­dé­kek tu­risz­ti­kai kí­ná­la­tát, ha­son­ló­an az 1999-es „Asz­ta­li örömök” évé­hez, amely ösz­tön­ző­leg ha­tott a boru­tak meg­ala­ku­lá­sá­ra is.

Az „út­tö­rő” Vil­lány

Bár min­den se­gít­ség el­kel, a bo­rút egye­sü­le­tek is rá­jöt­tek ar­ra, hogy leg­in­kább a he­lyi ös­­sze­fo­gás erő­sí­té­sé­vel tud­nak ered­mé­nye­ket el­ér­ni. Eb­ben Ma­gyar­or­szá­gon út­tö­rő sze­re­pet vál­lalt a Vil­lány-Sik­ló­si Bo­rút Egye­sü­let, amely 1994-ben el­ső­ként ala­kult eu­ró­pai pél­dák alap­ján. A 11 te­le­pü­lést ma­gá­ba fog­la­ló bo­rút 1996-ban dol­goz­ta ki a ma már a töb­bi egye­sü­let szá­má­ra is alap­ként szol­gá­ló mi­nő­sí­tő rend­sze­rét. Ma már az egye­sü­let 118 tag­gal mű­kö­dik, ös­­sze­sen 94 mi­nő­sí­tett bor­úti szol­gál­ta­tást kí­nál. 2200 bor­kós­to­ló, 565 szál­lás- és 1150 ét­ter­mi fé­rő­hely vár­ja a me­di­ter­rán jel­le­gű bor­vi­dé­ken a „bor­tu­ris­tá­kat”.

A meg­ala­ku­lá­sun­kat kö­ve­tő évek alatt a vál­lal­ko­zá­sok szá­ma meg­tíz­sze­re­ző­dött a tér­ség­ben, ki­egyen­lí­tet­teb­bé vált az egész évi tu­risz­ti­kai sze­zon. A hely­ben ér­té­ke­sí­tett bo­rok men­­nyi­sé­ge át­la­go­san 30 szá­za­lék­kal nőtt eb­ben az idő­szak­ban. – tá­jé­koz­tat Beck­er Le­o­nó­ra, a Vil­lány-Sik­lós Bo­rút ügy­ve­ze­tő­je. – Az idelá­to­ga­tók kö­rül­be­lül 70 szá­za­lé­ka ma­gyar, ja­va­részt Bu­da­pest­ről ér­ke­zik. Az el­múlt év­ben a ven­dé­ge­ink igé­nye­i­nek mi­nél sze­mély­re sza­bot­tabb ki­szol­gá­lá­sa ér­de­ké­ben sa­ját uta­zá­si iro­dát hoz­tunk lét­re. Je­len­leg ez az egyet­len, ki­fe­je­zet­ten boru­tak szer­ve­zé­sét vég­ző uta­zá­si iro­da Ma­gyar­or­szá­gon. A ta­va­lyi „cson­ka” év­ben mint­egy 2 mil­lió fo­rin­tos for­gal­mat pro­du­kált, je­len­leg 6 mil­lió fo­rint­nál tar­tunk.

Beck­er Le­o­nó­ra sze­rint a si­ke­rek el­ső­sor­ban an­nak kö­szön­he­tők, hogy, ma­xi­má­li­san al­kal­maz­kod­nak a meg­ren­de­lők igé­nye­i­hez. Bár van­nak elő­re ös­­sze­ál­lí­tott komp­lex prog­ram­cso­mag­ja­ik, de vé­gül szin­te mind­egyik egyén­re sza­bot­tan va­ló­sul meg.

So­kan üz­le­ti part­ne­re­ik­kel jön­nek

A Vi­lág­örök­ség ré­sze­ként szá­mon tar­tott Tokaj-Hegyalja Bor­vi­dé­ken 1997-ben ala­kult meg a bo­rút egye­sü­let. A bor­vi­dé­ken 27 te­le­pü­lés kap­cso­ló­dott be a bo­rút prog­ram­ja­i­hoz, mint­egy 60 ki­lo­mé­te­res sza­kaszt jár­hat­nak be az ideér­ke­ző tu­ris­ták.

A bo­rút ér­té­ke­i­ben a botry­tiszes bo­rok, a pe­nés­­szel bo­rí­tott cel­lás és la­bi­rin­tus pin­cék, a fel­vi­dé­ki stí­lus­je­gye­ket ma­gán vi­se­lő me­ző­vá­ro­si kör­nye­zet, a ré­gió gaz­dag tör­té­nel­mi em­lé­kei, il­let­ve a Bod­rog-zu­gi és Zemp­lé­ni táj­vé­del­mi kör­ze­tek élő­vi­lá­ga is meg­je­le­nik.

A bo­rútprog­ra­munk­hoz kap­cso­ló­dó, je­len­leg mint­egy 45 szol­gál­ta­tót a ha­zai, il­let­ve por­tu­gál-gö­rög ta­pasz­ta­la­tok alap­ján ki­ala­kí­tott mi­nő­sí­tő rend­szer szerint mi­nő­sít­jük. – mond­ja Pataky Sán­dor, a Tokaj-Hegyalja Bo­rút el­nö­ke. – Az, hogy a prog­ram mű­kö­dé­se men­­nyi­ben nö­ve­li a tér­ség tu­risz­ti­kai for­gal­mát ön­ma­gá­ban ne­he­zen mér­he­tő, becs­lé­sem sze­rint azon­ban az el­múlt öt év alatt kö­rül­be­lül 25 szá­za­lék­kal több tu­ris­ta lá­to­ga­tott el hoz­zánk, mint a ko­ráb­bi idő­szak­ban. A sze­zon ál­ta­lá­ban a hús­vé­ti ün­ne­pek­kel kez­dő­dik, és egé­szen el­hú­zó­dik az ok­tó­ber vé­gé­ig tar­tó szü­re­ti idő­sza­kig. Meg­kö­ze­lí­tő­leg 60 szá­za­lék­ban bel­föld­ről ér­kez­nek ide ven­dé­gek. Emel­lett vi­szont egy­re erő­sö­dik a fran­cia, né­met, len­gyel, szlo­vák ér­dek­lő­dők szá­ma. So­kan kö­zü­lük üz­le­ti part­ne­re­ik­nek sze­ret­né­nek el­ső­sor­ban igé­nyes, em­lé­ke­ze­tes ki­rán­du­lást nyúj­ta­ni.

Dup­lán mi­nő­sí­tett bo­rok

Ha­zánk egyik leg­me­le­gebb, szubmediter­rán ég­haj­la­tú bor­vi­dé­kén alig két éve mű­kö­dik szer­ve­zett bo­rútprog­ram 11 te­le­pü­lés rész­vé­te­lé­vel. Mint ahogy a ne­ve is utal rá, a Mohács-Bóly Tér­sé­gi Fe­hér­bor­út bor­kós­to­lói alap­ve­tő­en az il­lat­ban, za­mat­ban gaz­dag tes­tes fe­hér­bor­ok­ra „épí­te­nek”. A tér­ség gaszt­ro­nó­mi­á­já­ban a sváb ízek, hor­vát éte­lek és du­nai hal­éte­lek je­len­tő­sek.

A tu­ris­ta­for­ga­lom kö­rül­be­lül 50-50 szá­za­lék­ban osz­lik meg a bel- és kül­föl­di tu­ris­ták kö­zött. Ez utób­bi­ak egyéb­ként fő­ként né­met nyelv­te­rü­let­ről ér­kez­nek. A prog­ram­kí­ná­lat­ban je­len­tős arány­ban sze­re­pel­nek a ha­gyo­má­nyos né­pi mes­ter­sé­ge­ket be­mu­ta­tó mű­he­lyek. Mint ahogy azt Hárs Jó­zsef­től, az egye­sü­let el­nö­ké­től meg­tud­tuk, mind­ ez ­idá­ig 84 szol­gál­ta­tó kap­cso­ló­dott be a prog­ram­ba. Az el­nök úgy vé­li, hogy mos­tan­ra kezd be­ér­ni az ed­dig el­vég­zett mun­ka, a prog­ram­ban részt­ve­vő te­le­pü­lé­sek kör­nye­ze­te igé­nye­seb­bé vált, egy­re több tu­ris­ta­cso­port lá­to­gat el er­re a vi­dék­re. A mi­nő­ség ja­ví­tá­sa ér­de­ké­ben az idén az or­szág­ban el­ső­ként a Mohács-Bóly Fe­hér­bor­út kí­ná­la­tá­ban fel­lel­he­tő bo­ro­kat egy sa­ját ma­guk ál­tal ki­dol­go­zott kri­té­ri­um­rend­szer alap­ján is mi­nő­sí­tik, ez­ál­tal is sze­ret­nék erő­sí­te­ni az ideuta­zók bi­zal­mát.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.