Az ágazatban rejlő fejlődési lehetőségek egyik jó iskolapéldája Olaszország. Tíz éve, amikor ott elindult a „nyitott pincék” mozgalma, még csupán 400 millió líra (200 000 euró) bevétellel számoltak ezen a területen, ma már 5000 milliárd líra, azaz 2,5 millió euró a borturizmusból származó jövedelem, és évente mintegy 5 millió turistát vonzanak az ilyen programok.
Nálunk azonban még csak megközelítő felmérések sincsenek a borturizmus gazdaságra gyakorolt hatásairól. Ugyanakkor a szakmai szervezetek egyre inkább felismerik, hogy a 22 hazai borvidéken működő 25 borútegyesület tevékenysége képes egész régiók gazdasági potenciálját megnövelni, amelyhez elengedhetetlen a központi támogatás, koordináció.
Szakmai segítségnyújtás
Ezt megerősítik Zilai Zoltán, a Magyar Szőlő- és Borkultúra Kht. ügyvezető igazgatója szavai, aki szerint a borturizmus a turizmus azon speciális ága, amely egyszerre szolgálja az egyedi élményekre vágyó turisták, a bortermelők és idegenforgalmi vállalkozások igényeit. Ezért hatékonyságát alapvetően meghatározza az érintett területek összefogása. A borturizmus azonban nem azonos a borút fogalmával, hangsúlyozza az igazgató, amely viszont konkrét, szigorú szabályok által meghatározott szolgáltatás.
– A borutak nem egyszerűen nyitott pincék füzérei, hanem olyan szervezett állomásokból kiépített programok, ahol a borkóstolás apropóján teljeskörűen és a személyes kapcsolatokra építve bemutatkozik az adott térség természeti, történelmi, kulturális és gasztronómiai öröksége. E programokba szervesen beleilleszthetők az általunk szervezett fesztiválok, egyéb rendezvények, ahol viszont szélesebb körben megismertethetők a borút egyesületek, turisztikai irodák speciális kínálatai.
A Magyar Turizmus Rt. elsősorban pályázati támogatásokkal, a szakkiállításokon való megjelenés segítésével, nemzeti marketing és promóciós programokkal, szakmai kiadványok megjelentetésével támogatja a borturizmus fejlődését – tájékoztat Koczkás Anikó, a Turizmus Rt. termékmenedzsere.
– Terveink között szerepel, hogy az egyes borvidékeken több egyesület borútját érintve újságíróknak szervezett tanulmányutakkal népszerűsítjük a programokat. Úgy gondolom, hogy az elkövetkező évek valamelyikét érdemes lenne a bornak és a gasztronómiának szentelni. Ez vélhetően ismét az érdeklődés középpontjába helyezi a borvidékek turisztikai kínálatát, hasonlóan az 1999-es „Asztali örömök” évéhez, amely ösztönzőleg hatott a borutak megalakulására is.
Az „úttörő” Villány
Bár minden segítség elkel, a borút egyesületek is rájöttek arra, hogy leginkább a helyi összefogás erősítésével tudnak eredményeket elérni. Ebben Magyarországon úttörő szerepet vállalt a Villány-Siklósi Borút Egyesület, amely 1994-ben elsőként alakult európai példák alapján. A 11 települést magába foglaló borút 1996-ban dolgozta ki a ma már a többi egyesület számára is alapként szolgáló minősítő rendszerét. Ma már az egyesület 118 taggal működik, összesen 94 minősített borúti szolgáltatást kínál. 2200 borkóstoló, 565 szállás- és 1150 éttermi férőhely várja a mediterrán jellegű borvidéken a „borturistákat”.
A megalakulásunkat követő évek alatt a vállalkozások száma megtízszereződött a térségben, kiegyenlítettebbé vált az egész évi turisztikai szezon. A helyben értékesített borok mennyisége átlagosan 30 százalékkal nőtt ebben az időszakban. – tájékoztat Becker Leonóra, a Villány-Siklós Borút ügyvezetője. – Az idelátogatók körülbelül 70 százaléka magyar, javarészt Budapestről érkezik. Az elmúlt évben a vendégeink igényeinek minél személyre szabottabb kiszolgálása érdekében saját utazási irodát hoztunk létre. Jelenleg ez az egyetlen, kifejezetten borutak szervezését végző utazási iroda Magyarországon. A tavalyi „csonka” évben mintegy 2 millió forintos forgalmat produkált, jelenleg 6 millió forintnál tartunk.
Becker Leonóra szerint a sikerek elsősorban annak köszönhetők, hogy, maximálisan alkalmazkodnak a megrendelők igényeihez. Bár vannak előre összeállított komplex programcsomagjaik, de végül szinte mindegyik egyénre szabottan valósul meg.
Sokan üzleti partnereikkel jönnek
A Világörökség részeként számon tartott Tokaj-Hegyalja Borvidéken 1997-ben alakult meg a borút egyesület. A borvidéken 27 település kapcsolódott be a borút programjaihoz, mintegy 60 kilométeres szakaszt járhatnak be az ideérkező turisták.
A borút értékeiben a botrytiszes borok, a penésszel borított cellás és labirintus pincék, a felvidéki stílusjegyeket magán viselő mezővárosi környezet, a régió gazdag történelmi emlékei, illetve a Bodrog-zugi és Zempléni tájvédelmi körzetek élővilága is megjelenik.
A borútprogramunkhoz kapcsolódó, jelenleg mintegy 45 szolgáltatót a hazai, illetve portugál-görög tapasztalatok alapján kialakított minősítő rendszer szerint minősítjük. – mondja Pataky Sándor, a Tokaj-Hegyalja Borút elnöke. – Az, hogy a program működése mennyiben növeli a térség turisztikai forgalmát önmagában nehezen mérhető, becslésem szerint azonban az elmúlt öt év alatt körülbelül 25 százalékkal több turista látogatott el hozzánk, mint a korábbi időszakban. A szezon általában a húsvéti ünnepekkel kezdődik, és egészen elhúzódik az október végéig tartó szüreti időszakig. Megközelítőleg 60 százalékban belföldről érkeznek ide vendégek. Emellett viszont egyre erősödik a francia, német, lengyel, szlovák érdeklődők száma. Sokan közülük üzleti partnereiknek szeretnének elsősorban igényes, emlékezetes kirándulást nyújtani.
Duplán minősített borok
Hazánk egyik legmelegebb, szubmediterrán éghajlatú borvidékén alig két éve működik szervezett borútprogram 11 település részvételével. Mint ahogy a neve is utal rá, a Mohács-Bóly Térségi Fehérborút borkóstolói alapvetően az illatban, zamatban gazdag testes fehérborokra „építenek”. A térség gasztronómiájában a sváb ízek, horvát ételek és dunai halételek jelentősek.
A turistaforgalom körülbelül 50-50 százalékban oszlik meg a bel- és külföldi turisták között. Ez utóbbiak egyébként főként német nyelvterületről érkeznek. A programkínálatban jelentős arányban szerepelnek a hagyományos népi mesterségeket bemutató műhelyek. Mint ahogy azt Hárs Józseftől, az egyesület elnökétől megtudtuk, mind ez idáig 84 szolgáltató kapcsolódott be a programba. Az elnök úgy véli, hogy mostanra kezd beérni az eddig elvégzett munka, a programban résztvevő települések környezete igényesebbé vált, egyre több turistacsoport látogat el erre a vidékre. A minőség javítása érdekében az idén az országban elsőként a Mohács-Bóly Fehérborút kínálatában fellelhető borokat egy saját maguk által kidolgozott kritériumrendszer alapján is minősítik, ezáltal is szeretnék erősíteni az ideutazók bizalmát.