Malajzia elsősorban azok számára lehet érdekes, akik érdeklődnek Ázsia iránt, de még nem jártak a térségben, hiszen a kiváló infrastruktúra és nyugatias életforma miatt kisebb „kultúrsokk” éri a turistát, mint a legtöbb környékbeli országban. Egy európai utazó számára természetesen kihagyhatatlan a főváros, Kuala Lumpur, amely kis halászfaluból világvárossá fejlődött az ónbányászat fellendülésének köszönhetően. Ennélfogva azonban történelmi emlékekben szegény a város. A 21. század viszont nagyon is jelen van itt, hiszen már a megérkezés sem mindennapi: a régió egyik legmodernebb reptere a Kuala Lumpur-i, amely ugyan 70 kilométerre fekszik a fővárostól, de a hipermodern gyorsvasút 40 perc alatt a városba repíti a turistát. Azután ott van a város jelképének számító Petronas ikertorony, amely egykor a világ legmagasabb épületének számított. A városban az időtöltés egyik legizgalmasabb módja a piacok végiglátogatása.
Út a dzsungelbe
Kuala Lumpur (KL) megismerésére három nap elegendő, de vannak az országnak olyan részei, ahol akár hetekig is eltölthet az ember. Ilyen például a Taman Negara Nemzeti Park, ahová stílusosan motorcsónakkal érkezhetünk meg. Az esőerdő közepén található védett területen színvonalasan berendezett bungalókban szállhatunk meg. A faházak között a gyönyörűen rendben tartott díszparkban majmok és színes madarak fogadják a látogatót, de denevérrel, kígyókkal, sőt vadmalacokkal is találkozhatunk. Az üdülőt nem fogja körbe kerítés, aki akar, szakavatott helyi vezetővel neki is vághat a dzsungelnek. Az egyórás éjszakai túrától a több napos, sátorban alvós változatig válogathatunk a dzsungel felfedezésének lehetőségei között. Akár tigrist is láthatunk, és felkereshetjük a nomád őslakosok táborát is.
A nyugati part
Aki azonban régi épületekre, a múlt emlékeire vadászik, az látogasson el a KL-ből közúton elérhető Malakkába, egy stratégiai fontosságú tengerszorosban épült kikötővárosba, ott megláthatja az egykori holland és brit gyarmatosítók nyomait. Egy másik fontos kikötő, a nyugati parttól alig néhány kilométerre fekvő Penang szigete, amelynek különlegességét elsősorban lakói, a kínai bevándorlók leszármazottai adják. 14 kínai nagycsalád, klán tagjai telepedtek meg évszázadokkal ezelőtt a szigeten, hagyományaikat ápolják, közösségi házaik, a klánok templomai ma is működnek.
Malajzia tengerpartjain ugyanakkor találunk több üdülőszigetet is, közülük az egyik legnépszerűbb a thai határ közvetlen közelében fekvő Langkawi. Hogy az ottani árak versenyképesebbek legyenek a thai konkurenciával, vámmentes területté nyilvánították a szigetet. Egyébként itt is minden adott, ami a kellemes pihenéshez szükséges: tiszta tenger, gyönyörű erdők, színvonalas, a környezetbe harmonikusan beolvadó üdülőtelepek, óceanárium és boltok tucatjai. A sziget legfőbb nevezetessége az az öböl, ahol a vidék szimbólumának számító halászsasokat figyelhetik meg a turisták közvetlen közelről, „munka közben”.
Növekvő forgalom
2004-ben minden idők legjobb eredményét érte el a maláj turizmus 15,7 millió turistaérkezéssel, amely jóval meghaladta a tervezett 13,3 milliós nagyságrendet. A turizmus jelenleg a második legfontosabb exportágazata az ország gazdaságának. A terület fontosságát 2004 márciusában önálló minisztérium létrehozásával ismerte el az állam.
A SARS-járvány hatásának elmúltával a régió gazdaságai újra lendületesen fejlődnek, Malajziában 5,5 százalékos gazdasági bővülést regisztráltak tavaly, de a régió öszszes országában 5 százalék körül volt ez az arány. A légi forgalom fellendült, új járatok indultak, a maláj turisztikai minisztérium mégis magasnak tartja a malajziai úti célokra szóló repülőjegyárakat. Elemzésük szerint ráadásul az európai piacokon komoly küzdelemre számíthat Malajzia. Ugyanakkor a maláj csomagtúrák magas árai, a turisztikai szolgáltatások hullámzó színvonala, illetve a szállodai és repülőgépes kapacitások időszakos szűkössége korlátozza az ágazat fejlődését.
Ennek ellenére 2005 szeptemberéig 12,213,767 turistaérkezést regisztráltak az országban, míg egy évvel korábban ennél 4,3 százalékkal kevesebbet. A maláj turizmus irigylésre méltó sajátossága, hogy egyenletes a turisták időbeli megoszlása: átlagosan 1,3 millió turista keresi fel az országot havonta. A tavalyi évben jónak számított a január és az augusztus, amikor megközelítette a turistaérkezések száma az 1,4 milliót. Kelet-Európából ugyanakkor 2005-ben augusztusig majdnem 40 százalékkal kevesebb, alig 10 800 turista érkezett Malajziába, mint egy évvel korábban, Oroszországból viszont még nőtt is a beutazók száma.
Agresszív kampány
A Tourism Malaysia 2005–2007 közötti promóciós terve fontosnak tartja, hogy a jelenlegi szinten maradjon a regionális forgalom, de mindent meg akarnak tenni az interkontinentális beutazások növelése érdekében. Jelenleg ugyanis már 80 százalék az ázsiai térségből érkezők aránya, és 20 százalékra esett a távoli kontinensekről érkezők száma – hangsúlyozta Mirza Mohammad Taiyab, a Tourism Malaysia vezérigazgató- helyettese. Hazánkat feljövő piacnak tekintik. A hátizsákos turistákat és nyugdíjasokat éppen olyan fontosnak tartják tőlünk magukhoz csábítani, mint a MICE szegmens iránt érdeklődőket. Kiemelt szerephez jutnak a promócióban a Mega Tanulmányutak, amelyek már öt éve folynak. 2005-ben 3000-en vettek részt ezeken a tanulmányutakon, 60 százalékuk utazási irodás, kisebbek részük újságíró volt. A beutazó forgalom mellett a belföldi turizmus növelését is megcélozták.
2005 szilveszter estéjén ünnepélyesen megkezdődött a Visit Malaysia Year 2007 kampánya. A Malajziai Turisztikai Minisztérium agresszív marketingakció-sorozatának célja a külföldi turistaérkezések számának radikális növelése. A minisztérium 20 millió turistaérkezésre számít a kampány hatására 2007-ben, Malajzia függetlenségének kikiáltása 50. évfordulóján. Korábban két alkalommal, 1990-ben, illetve 1994-ben rendeztek nagy sikerű kampányt Visit Malaysia Year címmel.
Év | millió külföldi turistaérkezés |
2005 | 16,45 |
2006 | 17,32 |
2007 | 19,09 |
2008 | 20,27 |
2009 | 21,67 |
2010 | 23,00 |
Forrás: Tourism Malaysia |
Bécs–Kuala Lumpur–Sydney
Magyarországról Malajzia a legkönnyebben az Austrian Airlines vagy a Malaysia Airlines bécsi indulású járataival közelíthető meg. Az Austrian Sydney felé tartó gépei Kuala Lumpurban szállnak le útközben. Az OS heti hat kuala lumpuri járata mellett számos más népszerű ázsiai desztinációba is közlekedtet repülőgépeket 2006-os téli menetrendjében. Delhibe és Bangkokba naponta, Bombaybe, Pekingbe, Sanghajba és Tokióba hetente ötször, Szingapúrba háromszor, míg Kathmaduba hetente egyszer indulnak járataik. A téli nyaralójáratok köre is széles: Colombóba és Maléba heti két járat megy, míg Cancunba, Varaderóba, Holguinba, Puerto Platára, Punta Canára valamint Tobagóra hetente indulnak gépeik. Az idén ősszel az OS Melbourne-be, illetve Sydneybe közlekedő Boeing–777-esei új külsőt kaptak: eltűnt a „laudás” festés, a gépek az új Austrian stílus színeiben repülnek. 2006 végén megérkezik az OS flottájába a legújabb, immár negyedik 777-es.
A maláj fapados
Ázsiában is egyre népszerűbbek az alacsony költséggel működő légitársaságok. A régió vezető fapados szállítója a malajziai székhelyű Air Asia. A thaiföldi, 2004 decembere óta pedig indonéziai leányvállalatokat is működtető társaság a legfrissebb adatok szerint 2004 és 2005 szeptembere között közel 618 ezer utast szállított, ami majdnem 39 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Legújabb, Kuala Lumpur–Chiang Mai járata révén az Air Asia immár négy thaiföldi városba repül a maláj fővárosból, Indonéziában pedig idén már kilenc úti célt kínálnak. Thaiföld és Indonézia mellett Kambodzsába, Szingapúrba, Macaura, a Fülöp-szigetekre, Vietnamba és Kínába is közlekednek már a társaság járatai, az Air Asia azonban – európai társaihoz hasonlóan – nem tervezi interkontinentális járatok indítását.
Magyar irodák képviselői a régiós csapatban Mirza Mohammad Taiyab társaságában: Gonda Éva (OTP Travel), Szabó Erika (BTI Hungary), Kiss Tóth Helga (Autoclub Travel), Kulcsár Mariann (Radius Chemol Travel), Szabó Katalin (Austrian Airlines), Bóka Szilvia (Fehérvár Travel)
Munkatársunk a Tourism Malaysia és az Austrian Airlines jóvoltából ismerhette meg Malajzia turisztikai kínálatát.'