A csábítás trükkjei

Tanulmányutakkal, nemzetközi reklámkampánnyal és szakmai workshopok sorával igyekszik több európai turistát csalogatni Malajziába az ország turisztikai hivatala. A tavaly novemberben megrendezett Make it Malaysia elnevezésű workshopon és az azt megelőző study touron 12 európai országból 96 utazásszervező, illetve újságíró, köztük lapunk munkatársa ismerkedhetett meg a maláj turisztikai termékekkel.

'

Malajzia elsősorban azok számára lehet érdekes, akik érdeklődnek Ázsia iránt, de még nem jártak a térségben, hiszen a kiváló infrastruktúra és nyugatias életforma miatt kisebb „kultúrsokk” éri a turistát, mint a legtöbb környékbeli országban. Egy európai utazó számára természetesen kihagyhatatlan a főváros, Kuala Lumpur, amely kis halászfaluból világvárossá fejlődött az ónbányászat fellendülésének köszönhetően. Ennélfogva azonban történelmi emlékekben szegény a város. A 21. század viszont nagyon is jelen van itt, hiszen már a megérkezés sem mindennapi: a régió egyik legmodernebb reptere a Kuala Lumpur-i, amely ugyan 70 kilométerre fekszik a fővárostól, de a hipermodern gyorsvasút 40 perc alatt a városba repíti a turistát. Azután ott van a város jelképének számító Petronas ikertorony, amely egykor a világ legmagasabb épületének számított. A városban az időtöltés egyik legizgalmasabb módja a piacok végiglátogatása.

Út a dzsungelbe

Kuala Lumpur (KL) megismerésére három nap elegendő, de vannak az országnak olyan részei, ahol akár hetekig is eltölthet az ember. Ilyen például a Taman Negara Nemzeti Park, ahová stílusosan motorcsónakkal érkezhetünk meg. Az esőerdő közepén található védett területen színvonalasan berendezett bungalókban szállhatunk meg. A faházak között a gyönyörűen rendben tartott díszparkban majmok és színes madarak fogadják a látogatót, de denevérrel, kígyókkal, sőt vadmalacokkal is találkozhatunk. Az üdülőt nem fogja körbe kerítés, aki akar, szakavatott helyi vezetővel neki is vághat a dzsungelnek. Az egyórás éjszakai túrától a több napos, sátorban alvós változatig válogathatunk a dzsungel felfedezésének lehetőségei között. Akár tigrist is láthatunk, és felkereshetjük a nomád őslakosok táborát is.

A nyugati part

Aki azonban régi épületekre, a múlt emlékeire vadászik, az látogasson el a KL-ből közúton elérhető Malakkába, egy stratégiai fontosságú tengerszorosban épült kikötővárosba, ott megláthatja az egykori holland és brit gyarmatosítók nyomait. Egy másik fontos kikötő, a nyugati parttól alig néhány kilométerre fekvő Penang szigete, amelynek különlegességét elsősorban lakói, a kínai bevándorlók leszármazottai adják. 14 kínai nagycsalád, klán tagjai telepedtek meg évszázadokkal ezelőtt a szigeten, hagyományaikat ápolják, közösségi házaik, a klánok templomai ma is működnek.

Malajzia tengerpartjain ugyanakkor találunk több üdülőszigetet is, közülük az egyik legnépszerűbb a thai határ közvetlen közelében fekvő Langkawi. Hogy az ottani árak versenyképesebbek legyenek a thai konkurenciával, vámmentes területté nyilvánították a szigetet. Egyébként itt is minden adott, ami a kellemes pihenéshez szükséges: tiszta tenger, gyönyörű erdők, színvonalas, a környezetbe harmonikusan beolvadó üdülőtelepek, óceanárium és boltok tucatjai. A sziget legfőbb nevezetessége az az öböl, ahol a vidék szimbólumának számító halászsasokat figyelhetik meg a turisták közvetlen közelről, „munka közben”.

Növekvő forgalom

2004-ben minden idők legjobb eredményét érte el a maláj turizmus 15,7 millió turistaérkezéssel, amely jóval meghaladta a tervezett 13,3 milliós nagyságrendet. A turizmus jelenleg a második legfontosabb exportágazata az ország gazdaságának. A terület fontosságát 2004 márciusában önálló minisztérium létrehozásával ismerte el az állam.

A SARS-járvány hatásának elmúltával a régió gazdaságai újra lendületesen fejlődnek, Malajziában 5,5 százalékos gazdasági bővülést regisztráltak tavaly, de a régió öszszes országában 5 százalék körül volt ez az arány. A légi forgalom fellendült, új járatok indultak, a maláj turisztikai minisztérium mégis magasnak tartja a malajziai úti célokra szóló repülőjegyárakat. Elemzésük szerint ráadásul az európai piacokon komoly küzdelemre számíthat Malajzia. Ugyanakkor a maláj csomagtúrák magas árai, a turisztikai szolgáltatások hullámzó színvonala, illetve a szállodai és repülőgépes kapacitások időszakos szűkössége korlátozza az ágazat fejlődését.

Ennek ellenére 2005 szeptemberéig 12,213,767 turistaérkezést regisztráltak az országban, míg egy évvel korábban ennél 4,3 százalékkal kevesebbet. A maláj turizmus irigylésre méltó sajátossága, hogy egyenletes a turisták időbeli megoszlása: átlagosan 1,3 millió turista keresi fel az országot havonta. A tavalyi évben jónak számított a január és az augusztus, amikor megközelítette a turistaérkezések száma az 1,4 milliót. Kelet-Európából ugyanakkor 2005-ben augusztusig majdnem 40 százalékkal kevesebb, alig 10 800 turista érkezett Malajziába, mint egy évvel korábban, Oroszországból viszont még nőtt is a beutazók száma.

Agresszív kampány

A Tourism Malaysia 2005–2007 közötti promóciós terve fontosnak tartja, hogy a jelenlegi szinten maradjon a regionális forgalom, de mindent meg akarnak tenni az interkontinentális beutazások növelése érdekében. Jelenleg ugyanis már 80 százalék az ázsiai térségből érkezők aránya, és 20 százalékra esett a távoli kontinensekről érkezők száma – hangsúlyozta Mirza Mohammad Taiyab, a Tourism Malaysia vezérigazgató- helyettese. Hazánkat feljövő piacnak tekintik. A hátizsákos turistákat és nyugdíjasokat éppen olyan fontosnak tartják tőlünk magukhoz csábítani, mint a MICE szegmens iránt érdeklődőket. Kiemelt szerephez jutnak a promócióban a Mega Tanulmányutak, amelyek már öt éve folynak. 2005-ben 3000-en vettek részt ezeken a tanulmányutakon, 60 százalékuk utazási irodás, kisebbek részük újságíró volt. A beutazó forgalom mellett a belföldi turizmus növelését is megcélozták.

2005 szilveszter estéjén ünnepélyesen megkezdődött a Visit Malaysia Year 2007 kampánya. A Malajziai Turisztikai Minisztérium agresszív marketingakció-sorozatának célja a külföldi turistaérkezések számának radikális növelése. A minisztérium 20 millió turistaérkezésre számít a kampány hatására 2007-ben, Malajzia függetlenségének kikiáltása 50. évfordulóján. Korábban két alkalommal, 1990-ben, illetve 1994-ben rendeztek nagy sikerű kampányt Visit Malaysia Year címmel.

A maláj turizmus céljai
 Év  millió külföldi turistaérkezés
 2005  16,45
 2006  17,32
 2007  19,09
 2008  20,27
 2009  21,67
 2010  23,00

 Forrás: Tourism Malaysia 

Bécs–Kuala Lumpur–Sydney

Magyarországról Malajzia a legkönnyebben az Austrian Airlines vagy a Malaysia Airlines bécsi indulású járataival közelíthető meg. Az Austrian Sydney felé tartó gépei Kuala Lumpurban szállnak le útközben. Az OS heti hat kuala lumpuri járata mellett számos más népszerű ázsiai desztinációba is közlekedtet repülőgépeket 2006-os téli menetrendjében. Delhibe és Bangkokba naponta, Bombaybe, Pekingbe, Sanghajba és Tokióba hetente ötször, Szingapúrba háromszor, míg Kathmaduba hetente egyszer indulnak járataik. A téli nyaralójáratok köre is széles: Colombóba és Maléba heti két járat megy, míg Cancunba, Varaderóba, Holguinba, Puerto Platára, Punta Canára valamint Tobagóra hetente indulnak gépeik. Az idén ősszel az OS Melbourne-be, illetve Sydneybe közlekedő Boeing–777-esei új külsőt kaptak: eltűnt a „laudás” festés, a gépek az új Austrian stílus színeiben repülnek. 2006 végén megérkezik az OS flottájába a legújabb, immár negyedik 777-es.

A maláj fapados

Ázsiában is egyre népszerűbbek az alacsony költséggel működő légitársaságok. A régió vezető fapados szállítója a malajziai székhelyű Air Asia. A thaiföldi, 2004 decembere óta pedig indonéziai leányvállalatokat is működtető társaság a legfrissebb adatok szerint 2004 és 2005 szeptembere között közel 618 ezer utast szállított, ami majdnem 39 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Legújabb, Kuala Lumpur–Chiang Mai járata révén az Air Asia immár négy thaiföldi városba repül a maláj fővárosból, Indonéziában pedig idén már kilenc úti célt kínálnak. Thaiföld és Indonézia mellett Kambodzsába, Szingapúrba, Macaura, a Fülöp-szigetekre, Vietnamba és Kínába is közlekednek már a társaság járatai, az Air Asia azonban – európai társaihoz hasonlóan – nem tervezi interkontinentális járatok indítását.

 

Magyar irodák képviselői a régiós csapatban Mirza Mohammad Taiyab társaságában: Gonda Éva (OTP Travel), Szabó Erika (BTI Hungary), Kiss Tóth Helga (Autoclub Travel), Kulcsár Mariann (Radius Chemol Travel), Szabó Katalin (Austrian Airlines), Bóka Szilvia (Fehérvár Travel)

Munkatársunk a Tourism Malaysia és az Austrian Airlines jóvoltából ismerhette meg Malajzia turisztikai kínálatát.
'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.