A Bloomberg piaci felmérése szerint a nemzetközi topbrandek – a McDonald’stól a Starbuckson, a KFC-n, a Wendy’sen át a Burger Kingig – az értékesítés terén elért növekedésüket elsősorban az ún. „off hours” kitöltésével érték el. Az off hours ajánlatok közül a happy hours elnevezésű azokat az amúgy kevesebb vendéget vonzó nyitvatartási órákat jelöli, amikor nem a hagyományos értelemben vett értékesítés fő termékskálájára alapul az eladás, hanem egyes kiegészítő termékekre, italokra.
A Happy Hours-beli vendég öröm a házban
A csúcsidőn kívüli órákban, a reggeli és ebéd, illetve ebéd utáni és vacsora előtti időszakban azokra a vendégekre fókuszálnak a megaláncok, akik a kényelmi szolgáltatásokat értékelik. Az új célközönség hosszan elidőzve, kerülve a tömeget keveset fogyaszt, azonban nem bánja, ha többet kell fizetnie, mint másoknak csúcsidőben. Mit keres? Általában kávékoktélokat, új szendvicskreációkat és desszertkülönlegességeket.
Megszokott és új vásárlókör
A fókuszban lévő fő vásárlóerő természetesen továbbra is a klasszikus vendégkör: szereti a megszokott ízeket, de szívesen kipróbál újdonságokat is, ha eljut hozzá az ajánlat. Egyes termékek, új trendek marketing- és bevezetési költségei azonban meglehetősen borsosak, viszont ha ott vannak a holt idők, amikor kockázat nélkül lehet a törzsvendégeknek visszautasíthatatlan ajánlatot tenni, borítékolni lehet a sikert.
Madarat tolláról…
Egy brit felmérés szerint tízből nyolc nőnek „toxic barátnője” van. Vagyis olyan emberekkel barátkozik, akik hasonló élvezetekért rajonganak: a csokiimádó a csokiimádóval, a dohányos egy másik dohányossal tölt együtt szívesen több időt. Így nem meglepő, hogy a Today.com által megkérdezett férfiak sem maradnak ki a közös élvezetek hajhászásából: a válaszadók baráti köre 75 százalékban hasonló ízlésű, mint a válaszadók. Egy profi marketinges persze azonnal kihasználja ezt az információt: akinek megtetszik valami, az ajánlja majd a barátainak is, akik szintén kipróbálják az újdonságot, és ugyanolyan lelkes fogyasztóvá válnak, mint az ötletet adó.
A desszertvonal diadala
Ennek az új koncepciónak az ismeretében és felhasználásával immár négy éve különösen jelentős eladási számokkal szárnyalnak a gyorséttermi láncok. Az általuk kínált fogásokat, menüket sokan a „szemét” kategóriájába sorolják, a minőségi kifogások minden bűnét ráhúzva a kínálatra. Ennek ellenére úgy tűnik, sokan szeretnek bűnözni és „a szemétben turkálni”.
Az új szegmens az az édes kis apróság, amelyet desszertvonalnak hívnak a szakemberek. Bármennyire is apró része egy menünek a desszert, azért az édességnek mindig marad hely a vendég gyomrában. A törzsvásárlóknak ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen figyelmességgel rukkol elő kedvenc helyük, mi az, amivel szívesen megjutalmazzák magukat, amikor ismét ugyanoda térnek be.
Ha a kicsi kocsi újra száguld – a desszert követheti az úton
Minik, Smartok futnak a városi utakon, és ha autók esetében hódít az egyutas kiskocsi, miért ne lehetne ugyanezt az ötletet „meglovagolni” desszertfronton is? E trend ugyanis arról szól, hogy az apró édesség nem káros az egészségre, sőt…Vége a hatalmas szelet tortáknak, az óriás habos süteményeknek : az új divat szerint a sütik kézbe vehetők, nem kell hozzájuk villa sem, egyedileg díszíthetők, és papírba, pálcikára vagy pohárba töltve gyorsan elfogyaszthatók.
Minicup, macaron, lollipop és egyéb cukiságok
Nagy divat ma például a minicup tuning, akár dobozban elvitelre, tányéron, pohárkrémnek, jégkrémnek vagy milkshake-nek elkészítve. A színes macaronok, lollipopok vagy piros, szív alakú fánkok ma a Valentin-napi apró édesség mindent elsöprő őrületének elmaradhatatlan szereplői. A Krispy Kreme hálózat egész februárban piros és fehér színű, szív alakú fánkokat készít, amelyhez különleges, elküldhető, „cuki” képeslap is jár. A magyar piacot is megcélzó Dairy Queen Valentin-napi kínálatában pedig szív alakú csokis sütemény szerepel, vaníliakrémmel, karamellel és égetett cukorral díszítve.
Forró italok terén a fűszeres, gyógyfüves ízesítés az új trend
A téli forró italok klasszikusai a tea és a kávé, melléjük felsorakozott a forralt bor és a tejszínes forró rum. Lehet, hogy itthon még egy kicsit idegenül hangzik a kardamon vagy a sütőtök mint alapanyag, de a topkávézóláncok kínálata révén biztos eljut hozzánk is ez az új vonal. A forró csokoládé és a habos kakaó továbbra is hódít, de a fanyarabb ízeket, keserű kávékat kedvelőket sem hagyják magukra az itallapokat fejlesztő profi baristák. Gyömbérrel és keserű gyógyfüvekkel ízesített, kávéalapú forró italokat kínálnak már a legújabb trendekben élen járó bárokban, pubokban.
Miklós Ilona
Vendég & Hotel