A régióról, versenyről, technológiáról Gillian Gibson-t, a világ egyik legjelentősebb utazási konglomerátuma, a Travelport elnökvezérigazgató-helyettesét, marketingigazgatóját kérdeztük, aki a Global Business Travel Association budapesti konferenciáját vett részt a közelmúltban.
Mi várható a turizmusban, hogy látja a GDS-szakember?
A Travelport 200 országban van jelen, úgy érezzük, hogy többen utaznak, mint előző évben, de az utazások mértéke országok szerint eltér. Az eurózóna gazdasági gondokkal küzdő országaiból jelenleg ritkábban kelnek útra - érezni ezt a foglalások számán. Mindenesetre a turizmusipar más gazdasági ágazatokhoz képest jobban fejlődik, nem kis mértékben köszönhetően a BRIC-országok egyre erősödő középosztályának. Nem látok semmit, ami akadályozhatná a turizmus bővülését; egyre több ember egyre többet akar látni.
Mi várható a magyar és a régiós piac alakulásában?
A magyar piacot érezhetően befolyásolta a légitársasági „tájkép” megváltozása. A Malév eltűntével több utazási iroda kezdett közvetlenül foglalni a GDS-ben nem szerepelő fapadosoknál. Hogy ez a piac nő-e? A jelenlegi mutatók alapján úgy vélem, az általunk kiszolgált szektorban, éves áttekintésben idén nem. Ugyanakkor hosszabb távon a régióban nagy potenciál rejlik. Egyfelől az új technológiák elterjedésének még van tere például az Egyesült Államokkal szemben, ahol az informatikai technológia már beállt egy szintre. Szerintem a szabadidős értékesítéseknek lehet nagyobb fejlődési lehetősége. De nem feledkezhetünk meg arról, hogy a munkaerő szabad áramlása következtében a hivatásturizmus kiszolgálása is nagy szeletet hasít ki magának.
Mekkora piaci részesedéssel bírnak Magyarországon?
44 százalék körülivel. Jóllehet, a Travelport a legglobálisabb GDS, a háromszereplős verseny továbbra is nagyon éles. Ma már persze a gazdag tartalmon és fejlett technológián túl inkább ezek hatékonyságával, a választék leginkább felhasználóbarát módon történő értékesítésével versenyzünk. A funkcionalitás és egyszerűség révén szerezhetünk nagyobb piaci részesedést.
Érintette a piaci részesedést a 80/2009-es uniós rendelet, mely szerint három hónapos határidővel mondhatók fel a GDS-szolgáltatókkal kötött szerződések?
Az erre vonatkozó szabályozás korábban sem volt túl szigorú. Ugyanakkor az ügyfeleink nem a szerződéskötésre vonatkozó szabályozás miatt maradnak mellettünk, hanem a technológia, a tartalom és szolgáltatás színvonala miatt.
Milyen arányt képvisel a forgalomból a repülőjegyek értékesítése?
Világszinten több mint 80%. De az Egyesült Államokban egyre nő a szállodák értékesítése. Itt elsősorban a nagy láncok házai szerepelnek a foglalási rendszerben, de az USA-n kívül, ahol nem ragaszkodnak ilyen mértékben a nagy nevekhez mind több, a nagy láncokhoz nem tartozó ház kerül be. Ezek persze nem azért nem szerepeltek eddig a GDS-ben, mert nem volt rá igény; a technikai háttér hiányzott egyfelől, de ezzel is várni kellett, amíg maguk a szolgáltatók megfelelő tartalommal meg nem jelennek az interneten. Ezeket a tartalmakat integráljuk; az utóbbi egy évben is rengeteget változott a helyzet az apróbb tartalmak terén. Ugyanilyen lényegesek a kiegészítő szolgáltatások minél szélesebb körű értékesítése. Az a képesség, hogy egy repülőjegynél többet értékesítsünk, rendkívül fontos ezen a piacon. Ami régebben egy tétel volt, az ma már több dologból áll össze, az utasok nem csak egy ülést szeretnének venni, szükségük van wifire, lounge belépőre stb.
Beszélhetünk térvesztésről a légitársaságok közvetlen értékesítésének növekedése következtében?
Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban már lezárult a '90-es évek végén kezdődött konszolidációs folyamat. Magyarországon viszont a Malév kiesése miatt nincs egyensúly a hálózati légitársaságok és a fapadosok között. Érdekes ugyanakkor, hogy a korábban mindent közvetlenül értékesítő diszkont légitársaságok közül többen próbálnak bekerülni a GDS-rendszerekbe, különösen, ha az üzleti szférát is meg kívánják célozni. Jó példa erre az easyJet, mellyel full-content szerződést kötöttünk.
Előfordulhat, hogy egy újabb szereplő száll be a GDS-szolgáltatók versenyébe?
Ez bármikor előfordulhat, de nem tartom valószínűnek, mivel nagyon sokba kerül felállítani egy ilyen céget. De nem is ez a fő fenyegetés, hanem ha nem akadunk rá létező és releváns tartalmakra, vagy azokat nem sikerül a rendszerbe bevonni. Egyelőre azonban hárman maradtunk ezen a piacon. Úgy tűnik, a Google is igyekszik kivenni részét a turizmusból a Google Flights révén.
Tartanak-e nagyobb térnyeréstől?
A Google esetében nyilván megvannak a képességek és források számos terv megvalósításához; ezek miatt sokan spekulálnak. De nincs mitől tartani. A Google Flights metakereső, melynek tartalma inkább az USA-ra összpontosít. Ráadásul leszögezték: értékesíteni nem fognak. De a látogatások számát tekintve itt sem az elsők közt szerepel. Míg a KAYAK, az USA jelentős járatkereső oldala az 5., addig a Google Flights csupán a 350. Bizonyára további értéket teremt a Google szolgáltatásával a turizmusiparban, de másról szól. Őket nem hívhatja fel az ügyfél az éjszaka közepén, hogy a reptéren ragadt és tegyenek valamit. Nem fognak a fogyasztó és szolgáltató közé állni, nincs hozzá tapasztalatuk.
Évekkel ezelőtt történt, de máig tartó hatása van a Worldspan és a Galileo integrálásának.
Szerintem az utazási szakma legsikeresebb integrációról beszélünk ez esetben, mérete, összetettsége alapján. Ez által vált a Travelport igazán globálissá. A Worldspan online innovációi találkoztak a Galileo üzleti kihívásaival. És hogy a színfalak mögött mi folyt, azt senki sem vette észre, az integráció miatt ügyfelet nem vesztettünk.
Számíthatunk újabb akvizícióra?
A piaci klíma most kevésbé alkalmas erre; bizonytalan a cégek ára és értéke. Legfeljebb a technológiák fejlesztéséhez kapcsolódóan tehetünk ilyen lépést.
Ha már technológiánál tartunk, Ön is megjegyezte a Travelport egy promóciós filmjében, hogy az okostelefon-piac bővülésével lépést kell tartaniuk.
Az okostelefonokra való alkalmazásokat könnyű fejleszteni. Ugyan nem vagyunk a mobilalkalmazások szakértői, igyekszünk együtt dolgozni olyan cégekkel, melyek ezek fejlesztésével foglalkoznak, majd az alkalmazásokat, amint lehet, hozzáférhetővé tesszük az ügyfeleink számára. Az alkalmazások kidolgozása során egymást segítjük az ügyfeleinkkel.