– Azt mondják, a város gyönyörű, a hangulata rendkívül jó, a programkínálat gazdag. Sokat panaszkodnak viszont azért, mert alig vannak idegen nyelvű útbaigazító táblák.
Én még tudnék problémás területeket említeni: útfelújítások, közbiztonság, köztisztaság...– Érdekes módon ezek nem zavarják őket; azt mondják, ilyesmivel minden nagyvárosban számolni kell.
Az elég nyilvánvaló, hogy ezeket a gondokat nem egy regionális marketingigazgatóságnak kell megoldani, mint ahogy az is, hogy önöknek együtt kell dolgozniuk a fővárossal. Előfordul, hogy ebből feszültség keletkezik?– Mi a főváros turisztikai promóciójáért felelős Budapesti Turisztikai Hivatallal állunk napi kapcsolatban. Semmiféle súrlódás nincs közöttünk, így aztán erősíteni tudjuk egymás üzeneteinek hatását és hatékonyan tudjuk elkölteni a rendelkezésünkre álló büdzsét.
Mit üzen a régió a vendégeinek?– Arra akarjuk felhívni az emberek figyelmét, hogy van még látnivaló a környéken; például Gödöllő-Domonyvölgy, Visegrád, Szentendre, Százhalombatta.
A jövő évi UTAZÁS kiállításon a Budapest–Közép-Duna vidék régió lesz a belföldi díszvendég. Készülnek-e erre speciális üzenettel?– Egyfajta keresztmetszetét szeretnénk bemutatni annak, milyen színes az itt élő nemzetiségek kultúrája.
Őszintén szólva én inkább aránytalannak látom a régiót; Budapest annyira domináns, hogy még azt is megkockáztatnám, talán érdemes lenne külön régióként kezelni.– Szerintem nem, mert a régió települései „turizmustechnológiailag” szorosan öszszekapcsolódnak a fővárossal. Akik megfordulnak a fővárosban, elmennek Esztergomba vagy Vácra is. Ha Budapest fejlődik, vonzza magával a többi települést is.
A régióban is érezhető volt például a fapadosok hatása?– Igen. Ami még hozzájárult ahhoz, hogy nőjön a számuk, az a szállodai kínálat bővülése; Budapest ma már fel tudja venni a versenyt Béccsel és Prágával. Érdemes megemlíteni azt is, hogy sok olyan két-három csillagos családias hangulatú panzió nyílt, ahol belföldiek megszállhatnak egyegy budapesti program után. A harmadik legfontosabb elem pedig szerintem a színes kulturális programajánlat.
Milyen volt a régió első féléve?– Nagyon sikeres. A régióban eltöltött vendégéjszakák száma 11,5 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál. A növekedés kétharmadát a külföldieknek köszönhetjük. Ahhoz egyébként, hogy tisztában legyünk a régió valódi súlyával, tudni kell, hogy itt realizálódik a külföldiek által Magyarországon eltöltött vendégéjszakák 59,4 százaléka és itt képződik a turisztikai bevételek 63 százaléka.
Önnek vannak vidéki gyökerei?– Igen, 18 éves koromig Debrecenben éltem, és ma is sokszor utazom a városba.
Családi indíttatású volt a vonzalma a turizmushoz?– Mondhatjuk, bár pontosabb úgy, hogy gyerekkori. Egyrészt édesapám a Magyar Autóklub kelet-magyarországi területi elnöke volt, másrészt pedig nyaranta a debreceni kempingben dolgoztam kisegítőként és érettségi után egy évig az Arany Bikában voltam boy.
És utána?– A főiskola elvégzése után az IBUSZ-hoz kerültem és több mint húsz évet töltöttem el ott. 1993-ban létrehoztam saját tanácsadó cégemet, amely egyben utazási iroda is volt. 2000 óta vagyok a Budapest– Közép-Duna vidéki RMI vezetője.
Ibuszos pályafutásának melyik volt az a szakasza, amelyre a legszívesebben emlékszik vissza?– Az az öt év, amikor 1983-tól az IBUSZ stockholmi képviseletét vezettem. Kamaszkoromtól kezdve érdekelt a svéd kultúra, beszélem a nyelvet is. Szívesen gondolok vissza arra a hihetetlen korrektségre, amivel a svédek intézték az ügyeket; nem is értették, mire való a pecsét, hiszen szóban már megállapodtunk...
Az üzleti kultúra különbözősége miatt nem lett nagyon sikeres az utazási irodája? Végül is a szakmai tapasztalata bőven megvolt...– Az iroda végül is megállt a lábán. A kilencvenes évek elejeközepe nem volt egyébként könnyű időszak: a kiutazó forgalom, amivel mi is foglalkoztunk, stagnált, óriási volt az infláció, állandóan leértékelték a forintot. És nem állt mögöttünk olyan tőkeerős cég, amely átsegített volna az átmeneti nehézségeken.
Mi a hobbija?– A kertészkedés, a vívás és az autóversenyzés – fiatalabb koromban raliztam is.
Ön szerint milyen az ideális autó?Belülről minden extrával fel van szerelve, erős motor van benne, de kívülről ez nem látszik.