Szentpétervár népszerűsítésében az orosz gazdasági tárcánál, illetve a szentpétervári önkormányzat illetékes szerveinél jóval nagyobb szerepet vállal a turizmusban érdekelt magánvállalkozásokat tömörítő Orosz Turisztikai Szövetség (OTSZ), annak is elsősorban az északnyugati tagozata, amely célul tűzte ki, hogy a jelenleg évi hárommillió turistaérkezést regisztráló város a következő öt évben évi ötmillió látogatót vonzzon, és bekerüljön az öt legnépszerűbb európai város közé. Legnagyobb küldő piacuk talán továbbra is a közeli Finnország marad, de a jövőben sokkal inkább az egykori keleti blokk országaira, Kínára és Japánra építenek, mintsem a stagnáló nyugat-európai piacokra. A város népszerűsége a volt szocialista országok körében az utóbbi pár esztendőben évről évre 10-15 százalékkal növekszik. Az ötéves terv céljai között szerepel a szállodai férőhelyek számának megduplázása, a jelenlegi 35 ezerről 70 ezerre. Mivel a háromcsillagos kategória iránt növekszik a legnagyobb ütemben az érdeklődés, elsősorban ebben a szegmensben bővítenek. Ezzel párhuzamosan igyekeznek megnyerni maguknak a fapados légitársaságokat is. Nyáron megjelenik az első három low-cost légitársaság a Pulkovo repülőtéren: a Germanwings, a Norwegian Air Shuttle és egy olasz diszkonttársaság. A város elsődleges célcsoportja a középkeresetű, illetve középkorú vendég, és kiemelten fontosak azok a fiatalok, akikben szüleik több évtizede szerzett személyes élményei ébresztenek kíváncsiságot az úti cél iránt. Az éttermi és szállodai szolgáltatások speciális irányú fejlesztésével a családok számára is vonzó desztinációvá szeretné tenni az OTSZ Szentpétervárt.
Fehér éjszakák után fehér napok
A város turizmusában a nagymértékű szezonalitás jelenti a legkomolyabb problémát. A vendégek 65 százaléka a három nyári hónapra korlátozódó főszezonban érkezik a városba. Télen gyakorlatilag szünetel a szabadidős turizmus, ezért míg nyáron közel 100 százalékos a kapacitáskihasználtság, addig a hideg hónapokban mindössze negyven. Ez a beruházói kedvet is visszavetette eddig a szállodaiparban. A hotelek az elmúlt néhány évben 10 százalékos utasszám-növekedést értek el a holt szezonban azzal, hogy rendkívül nyomott árakat kínáltak. Ennek azonban az volt a következménye, hogy a szobaárak ebben az időszakban 100-200 euróval is elmaradtak a főszezonban megszokottól. A szezonalitás mérséklésére hathatósabb megoldást talált ki az OTSZ. Célja, hogy megkedveltesse a pétervári telet az utasokkal. A nyári fehér éjszakák mintájára önálló brandként kezdi népszerűsíteni a téli fehér napokat. A behavazott és kivilágított Szentpétervárt szeretné eladni, amelyről dr. Zsivágó és a romantikus trojkázás jut majd az emberek eszébe, és nem utolsósorban az, hogy hosszas sorban állás nélkül lehet bejutni a múzeumokba. Ősszel fesztiválokat szerveznek a szezon nyújtására. Új vonzerőként tematikus utakat (például színház út) állítanak öszsze, és 2006-ban kiépítik a turisztikai információs táblarendszert. A turisták biztonsága érdekében térfigyelő rendszert alakítanak ki.
Szállodaóriások és minihotelek
Magyarországról többnyire a felső- középrétegbe tartozó honfitársaink utaznak a Néva-parti városba. A legtehetősebbek még kissé bizalmatlanok az orosz várossal szemben, mert attól tartanak, hogy a magyarországinál jóval rosszabb ott a közbiztonság, és a szállodák színvonala sem megfelelő. A város azonban nem veszélyesebb, mint Budapest, a szállodák osztályba sorolása pedig csaknem azonos a magyarországiéval. Egyedül talán a szobák mérete hagy némi kívánnivalót. A háromcsillagos kategóriában nem ritka a 14 m2-es egyágyas szoba, de a felszereltsége a hazaiéval megegyező. A vendég talál a városban kedvére való szállodát a három-, négy- és az ötcsillagos kategóriában is. Az utóbbi egyik legelismertebb képviselője az elmúlt évben felújított Nevszkij Palace, amely a nemzetközi. Corinthia lánchoz tartozik. Szentpétervár legnagyobb szállodája, a Finn-öbölre pazar kilátást nyújtó, 1200 férőhelyes Pribal-tijszkaja négycsillagos színvonalú. A magyarok által is leggyakrabban igénybevett hotel már áprilistól tömve van. A ház szomszédságában nyílt meg április végén a város egyetlen, fedett élményfürdője, amelyet a szálloda vendégei ingyenesen használhatnak. A háromcsillagos, 900 szobás, szintén monstre Szovjetszkaja szállodában is gyakran hallani magyar szót. A város új típusú szálláshelyei, a központi fekvésű bérházakban kialakított, 5–35 szobás, igényesen berendezett minihotelek három éve, Szentpétervár fennállásának 300. évfordulójára jelentek meg, és ma már mintegy 300 van belőlük. A szolgáltatások széles körét biztosító, viszonylag nagyobb, mintegy 30 szobás változataikból mindössze csak 10 van a városban, számuk azonban ebben az évben további öttel gyarapszik.
A város mindenkié?
A kisebb pénzű diplomások és a diákság számára az utóbbi pár évben rendkívül vonzóvá vált Szentpétervár, ők azonban – anyagi okokból – többnyire még csak álmodoznak a városról. Budapestről csak a Pulkovo légitársaságnak vannak közvetlen járatai, amely monopolhelyzeténél fogva magas árakat szab. Árképzésében azonban nagyban közrejátszik az is, hogy ki kell egyenlítenie az erős szezonalitásból adódó bevételingadozást. A gyenge téli kihasználtság miatt nyitásától kezdve veszteséges a négy éve működő járat, jóllehet deficitje évről évre mérséklődik. A magyar küldőpiac bázisszámai egyelőre alacsonyak, de fejlődése rendkívül dinamikus. Mindezt nem hagyják figyelmen kívül az orosz szolgáltatók sem, és hogy tovább ösztönözzék a magyar kiutaztatói törekvéseket, hajlandóak dömpingárakat adni. A legtöbb magyar utast szállító 1000 Út utazási iroda tulajdonos- ügyvezetője, Ermilov Oleg abban bízik, hogy ha a Pulkovónál is sikerül engedményeket elérniük, akkor a csomagárat hamarosan a 100 ezer forintos lélektani határ alá szoríthatják, így Szentpétervár a szélesebb rétegek számára is megfizethetővé válik.
1000 Út visz Szentpétervárra
A magát Oroszország szakértőjeként aposztrofáló 1000 Út utazási iroda az Oroszországba irányuló szervezett kiutazás 70-80 százalékát bonyolítja. A 2001-ben alapított társaság egyetlen, 12 fővel működő fővárosi irodát tart fenn, útjai 70 százalékát azonban partnerirodák értékesítik. Programjait más túraszervezők is átveszik. Az 1000 Út kiutazó utasainak száma évről évre megduplázódik. Az idén 7-8000 kiutazóra számít a cég, a beutazásban pedig 20 000 főt várnak. A cég nettó árbevétele 2005-ben 500 millió forint volt. Az Oroszországba velük utazók 70 százaléka Szentpétervárra látogat. Csoportos útjaik garanciálisak, kis létszámmal is lebonyolítják őket. Az idén először csoportos programként, magyar nyelvű idegenvezetéssel szerepel az 1000 Út kínálatában a hajóút Moszkvából Szentpétervárra.