A középréteget akarják megnyerni

Csaknem 15 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a rendszerváltozás után hazánkban megcsappant utazási kedv ismét megélénküljön Oroszország iránt. Az orosz úti célok népszerűsége nemcsak hazánkban, hanem világszerte is növekszik. Köztük magasan a legkedveltebb Észak Velencéje, Szentpétervár. A helyi turisztikai vállalkozók és a magyar kiutaztatók azon fáradoznak, hogy szélesebb rétegek számára elérhetővé tegyék a ma még elit úti célként számon tartott várost.

'

Szentpétervár népszerűsítésében az orosz gazdasági tárcánál, illetve a szentpétervári önkormányzat illetékes szerveinél jóval nagyobb szerepet vállal a turizmusban érdekelt magánvállalkozásokat tömörítő Orosz Turisztikai Szövetség (OTSZ), annak is elsősorban az északnyugati tagozata, amely célul tűzte ki, hogy a jelenleg évi hárommillió turistaérkezést regisztráló város a következő öt évben évi ötmillió látogatót vonzzon, és bekerüljön az öt legnépszerűbb európai város közé. Legnagyobb küldő piacuk talán továbbra is a közeli Finnország marad, de a jövőben sokkal inkább az egykori keleti blokk országaira, Kínára és Japánra építenek, mintsem a stagnáló nyugat-európai piacokra. A város népszerűsége a volt szocialista országok körében az utóbbi pár esztendőben évről évre 10-15 százalékkal növekszik. Az ötéves terv céljai között szerepel a szállodai férőhelyek számának megduplázása, a jelenlegi 35 ezerről 70 ezerre. Mivel a háromcsillagos kategória iránt növekszik a legnagyobb ütemben az érdeklődés, elsősorban ebben a szegmensben bővítenek. Ezzel párhuzamosan igyekeznek megnyerni maguknak a fapados légitársaságokat is. Nyáron megjelenik az első három low-cost légitársaság a Pulkovo repülőtéren: a Germanwings, a Norwegian Air Shuttle és egy olasz diszkonttársaság. A város elsődleges célcsoportja a középkeresetű, illetve középkorú vendég, és kiemelten fontosak azok a fiatalok, akikben szüleik több évtizede szerzett személyes élményei ébresztenek kíváncsiságot az úti cél iránt. Az éttermi és szállodai szolgáltatások speciális irányú fejlesztésével a családok számára is vonzó desztinációvá szeretné tenni az OTSZ Szentpétervárt.

Fehér éjszakák után fehér napok

A város turizmusában a nagymértékű szezonalitás jelenti a legkomolyabb problémát. A vendégek 65 százaléka a három nyári hónapra korlátozódó főszezonban érkezik a városba. Télen gyakorlatilag szünetel a szabadidős turizmus, ezért míg nyáron közel 100 százalékos a kapacitáskihasználtság, addig a hideg hónapokban mindössze negyven. Ez a beruházói kedvet is visszavetette eddig a szállodaiparban. A hotelek az elmúlt néhány évben 10 százalékos utasszám-növekedést értek el a holt szezonban azzal, hogy rendkívül nyomott árakat kínáltak. Ennek azonban az volt a következménye, hogy a szobaárak ebben az időszakban 100-200 euróval is elmaradtak a főszezonban megszokottól. A szezonalitás mérséklésére hathatósabb megoldást talált ki az OTSZ. Célja, hogy megkedveltesse a pétervári telet az utasokkal. A nyári fehér éjszakák mintájára önálló brandként kezdi népszerűsíteni a téli fehér napokat. A behavazott és kivilágított Szentpétervárt szeretné eladni, amelyről dr. Zsivágó és a romantikus trojkázás jut majd az emberek eszébe, és nem utolsósorban az, hogy hosszas sorban állás nélkül lehet bejutni a múzeumokba. Ősszel fesztiválokat szerveznek a szezon nyújtására. Új vonzerőként tematikus utakat (például színház út) állítanak öszsze, és 2006-ban kiépítik a turisztikai információs táblarendszert. A turisták biztonsága érdekében térfigyelő rendszert alakítanak ki.

Szállodaóriások és minihotelek

Magyarországról többnyire a felső- középrétegbe tartozó honfitársaink utaznak a Néva-parti városba. A legtehetősebbek még kissé bizalmatlanok az orosz várossal szemben, mert attól tartanak, hogy a magyarországinál jóval rosszabb ott a közbiztonság, és a szállodák színvonala sem megfelelő. A város azonban nem veszélyesebb, mint Budapest, a szállodák osztályba sorolása pedig csaknem azonos a magyarországiéval. Egyedül talán a szobák mérete hagy némi kívánnivalót. A háromcsillagos kategóriában nem ritka a 14 m2-es egyágyas szoba, de a felszereltsége a hazaiéval megegyező. A vendég talál a városban kedvére való szállodát a három-, négy- és az ötcsillagos kategóriában is. Az utóbbi egyik legelismertebb képviselője az elmúlt évben felújított Nevszkij Palace, amely a nemzetközi. Corinthia lánchoz tartozik. Szentpétervár legnagyobb szállodája, a Finn-öbölre pazar kilátást nyújtó, 1200 férőhelyes Pribal-tijszkaja négycsillagos színvonalú. A magyarok által is leggyakrabban igénybevett hotel már áprilistól tömve van. A ház szomszédságában nyílt meg április végén a város egyetlen, fedett élményfürdője, amelyet a szálloda vendégei ingyenesen használhatnak. A háromcsillagos, 900 szobás, szintén monstre Szovjetszkaja szállodában is gyakran hallani magyar szót. A város új típusú szálláshelyei, a központi fekvésű bérházakban kialakított, 5–35 szobás, igényesen berendezett minihotelek három éve, Szentpétervár fennállásának 300. évfordulójára jelentek meg, és ma már mintegy 300 van belőlük. A szolgáltatások széles körét biztosító, viszonylag nagyobb, mintegy 30 szobás változataikból mindössze csak 10 van a városban, számuk azonban ebben az évben további öttel gyarapszik.

A város mindenkié?

A kisebb pénzű diplomások és a diákság számára az utóbbi pár évben rendkívül vonzóvá vált Szentpétervár, ők azonban – anyagi okokból – többnyire még csak álmodoznak a városról. Budapestről csak a Pulkovo légitársaságnak vannak közvetlen járatai, amely monopolhelyzeténél fogva magas árakat szab. Árképzésében azonban nagyban közrejátszik az is, hogy ki kell egyenlítenie az erős szezonalitásból adódó bevételingadozást. A gyenge téli kihasználtság miatt nyitásától kezdve veszteséges a négy éve működő járat, jóllehet deficitje évről évre mérséklődik. A magyar küldőpiac bázisszámai egyelőre alacsonyak, de fejlődése rendkívül dinamikus. Mindezt nem hagyják figyelmen kívül az orosz szolgáltatók sem, és hogy tovább ösztönözzék a magyar kiutaztatói törekvéseket, hajlandóak dömpingárakat adni. A legtöbb magyar utast szállító 1000 Út utazási iroda tulajdonos- ügyvezetője, Ermilov Oleg abban bízik, hogy ha a Pulkovónál is sikerül engedményeket elérniük, akkor a csomagárat hamarosan a 100 ezer forintos lélektani határ alá szoríthatják, így Szentpétervár a szélesebb rétegek számára is megfizethetővé válik.

1000 Út visz Szentpétervárra

A magát Oroszország szakértőjeként aposztrofáló 1000 Út utazási iroda az Oroszországba irányuló szervezett kiutazás 70-80 százalékát bonyolítja. A 2001-ben alapított társaság egyetlen, 12 fővel működő fővárosi irodát tart fenn, útjai 70 százalékát azonban partnerirodák értékesítik. Programjait más túraszervezők is átveszik. Az 1000 Út kiutazó utasainak száma évről évre megduplázódik. Az idén 7-8000 kiutazóra számít a cég, a beutazásban pedig 20 000 főt várnak. A cég nettó árbevétele 2005-ben 500 millió forint volt. Az Oroszországba velük utazók 70 százaléka Szentpétervárra látogat. Csoportos útjaik garanciálisak, kis létszámmal is lebonyolítják őket. Az idén először csoportos programként, magyar nyelvű idegenvezetéssel szerepel az 1000 Út kínálatában a hajóút Moszkvából Szentpétervárra.

A kihagyhatatlanok:

• A világ egyik leggazdagabb képzőművészeti gyűjteménye, az Ermitázs
• Péter Pál-erőd, a cárok nyughelye
• A 11 000 cölöpre épült, monumentális Szent Izsák-székesegyház
• Aurora cirkáló
• Korzózás a Nevszkij Proszpekten
• Metrózás
• Hajókázás a Néván és a csatornákon
• Opera- vagy balettelőadás
• Kirándulás az orosz Versailles-ba, Carszkoje Szelóba
'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.