A nappali vagy az éjszakai takarítás a menő?

A nappali takarítás egyre népszerűbb Nyugat-Európában, ebből kifolyólag a takarítók szerepe megváltozott: már nem láthatatlan, éjszakai műszakosok, hanem a nappali munkamenet szerves részei. A takarítókkal való kapcsolat megismerése érdekében az SCA és globális higiéniai márkája, a Tork Európa számos országában végzett felmérést irodai dolgozók körében. A felmérés azt is kimutatta, hogy Nyugat-Európában az irodai takarítások több mint fele kora reggel, vagy munkaidőben zajlik, szemben a magyarországi gyakorlattal.

Ritz Tibor a Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség (MATISZ) vezető szakértője nem lát említésre méltó tendenciát hazánkban arra, hogy erősödne az éjszakai takarításról a nappali műszakra való áttérés. Laczikó Péter a Future FM létesítményüzemeltető Zrt. üzletág igazgatója is azt tapasztalja a szakmában, hogy az irodai takarítások 90%-a változatlanul a hivatali időn kívül történik. Szerinte az alaptevékenység és a kiszolgáló tevékenység egyidejűsége óhatatlanul zavarja egymást. Mugits József a Per Clean Kft. tulajdonosa, ügyvezetője viszont lát némi változást a nappali- éjszakai takarítás megoszlásában. Tőle és cégétől már kérték ügyfelek a nappali műszakra való áttérést abban a reményben, hogy a műszakpótlék és a villanyáram megtakarításával költséget csökkenthetnek. Az ő tapasztalatai szerint is a délutáni, munkaidőn túli takarítás az általános. A Tork több megoldást is kínál a további költségcsökkentésre, mint például a laponkénti adagolású kéztörlőpapírok, melyekkel akár 40%-kal is csökkenthető a papírfogyasztás vagy a hagyományos szappanok helyett ajánlott hab illetve spray szappanok, melynek több kézmosásra elegendőek, ritkábban van szükség utántöltésre.

A Tork által végzett felmérés eredményei azt is mutatják, hogy a munkatársak sokkal gyakrabban találkoznak takarítókkal nagyobb irodaházakban. Ezzel szemben a kisebb irodákban gyakrabban beszélgetnek a takarítókkal a munkatársak. Az irodákban dolgozó munkatársak tisztelik a takarítók munkáját és mind az üzletmenet szempontjából, mind pedig a saját munkájuk szempontjából nagyra értékelik tevékenységüket.

Jelentős különbségek vannak abban, hogy a munkatársak mikor és hogyan találkoznak a takarítókkal attól függően, hogy nagyobb, vagy 10 főnél kisebb létszámú, akár start-up vállalatról van-e szó. A 200 főnél több alkalmazottal rendelkező irodákban a munkatársak és a takarítók sokkal többször találkoznak egymással, mint egy kisebb irodában. A nagyobb irodaházakban a munkatársak 40%-a minden nap találkozik egy-egy takarítóval, míg kisebb irodákban ez csak az emberek 15 százalékáról mondható el. Ezzel ellentétes viszont az a tendencia, miszerint a kisebb irodákban gyakrabban beszélgetnek a munkatársak a takarítószemélyzettel. Valószínűleg ennek köszönhető az is, hogy 10-ből 6-an tudják a takarítók nevét a kisebb irodákban, ugyanakkor nagyobb irodaházakban ez az arány 10-ből 3.

“A felmérés egyértelműen rámutat arra is, hogy szociális kapcsolataik szempontjából hogyan dolgoznak a takarítók és hogy a mindennapi munkamenet részévé vált a beszélgetés és a másokkal való kapcsolattartás. Ez arra ösztönöz minket, hogy az adagolóink feltöltése minél egyszerűbb és gördülékenyebb legyen, annak érdekében, hogy a takarítók minél hatékonyabban tudjanak dolgozni úgy is, hogy körül vannak véve irodai dolgozókkal” – mondta Badar-Szabó Virág a Tork marketing menedzsere.

Határozott generációs különbség is kimutatható a takarító személyzettel való kapcsolattartásban: az idősebb generáció sokkal pozitívabban áll a takarítókhoz és a nappali takarításhoz. Azok között, akik soha nem beszélgetnek a takarítókkal sokkal több a 25 év alatti, mint az 50 év feletti. Az idősebbek között sokkal többen köszönnek a takarítóknak és kezelik őket munkatársként.

Az idősebb generáció sokkal nyitottabb és toleránsabb a nappali takarításra való áttérésre. A 18 és 25 év közötti munkatársak 43%-a kényelmetlenül érzi magát, ha az asztalát munkaidőben takarítják, ugyanakkor az 50-65 év közöttieknek csak 27 százaléka állítja ezt.

A tanulmány legfőbb következtetései:

· Európaszerte a takarítás több mint fele (53%-a) nappal zajlik

· Általában az irodai dolgozók értékesnek tartják a takarítók munkáját

· a munkatársak 84%-a úgy látja, a takarítás közvetlenül hatással van a munkája minőségére

· a megkérdezettek 92%-a úgy gondolja, hogy a takarítók munkája pozitív hatással van arra, hogy a vásárlóik milyen képek alakítanak ki magukban a cégükről

· a munkatársak 71%-a egyetért abban, hogy a vállalat jövedelmezőségére is hatással van

Az irodák méretéből adódó különbségek:

· Az 50 főnél kevesebb munkatárssal dolgozó irodában az emberek 60%-a tudja a nevét a takarítóknak, a 200 főnél többet foglalkoztató irodákban ugyanez a szám 37%

· A 200 főnél nagyobb létszámú irodákban a munkatársak 40%-a találkozik takarítókkal minden nap, míg 10 fősnél kisebb irodában ugyanez 15%.

· A 10 főnél kisebb irodákban az emberek 84%-a köszön a takarítóknak, a 200 főnél több munkatárssal rendelkező irodaházakban azonban csak a kollégák 71%-a üdvözli őket

· Az 50 főnél több dolgozót foglalkoztató irodákban a munkatársak 40%-a kényelmesebben érzi magát, ha a takarító személyzet felismerhető egyenruhát visel, az ennél kisebb irodákban ez már csak a válaszadók 30 százalékának fontos Az idősebbek és fiatalabbak közötti különbségek:

· Az 50 és 65 év közötti irodai dolgozók több, mint fele (51%-a) kollégaként tekint a takarítókra, a 18 és 25 év közötti korosztálynál ez az arány 37%

· A 18-25 év közötti irodai alkalmazottak 13 százaléka soha nem beszélget a takarítókkal, de az 50 és 65 év közöttieknek ez csak 3%-ról mondható el

· Az idősebb generáció 87%-a mindig köszön a takarítóknak, a 18-25 éves korosztály tagjainak 66 százaléka állítja ugyanezt

· Az idősebb generáció 70%-a várja el, hogy a takarítók köszönjenek neki, míg a fiatalabbak közül csak 58% számít üdvözlésre

· Az idősebbek 56 százaléka kollégaként tekint a takarítókra, míg a fiatalabbaknak már csak 38%-a gondolkodik ugyanígy A teljes felmérés eredményei az alábbi linken érhetők el:

·Aggregált Európai eredmények

Forrás: Vendég & Hotel Online


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.