Pedig korábban volt érdeklődő bőven: a rendkívül erős belföldi turizmusnak köszönhetően jól teljesítő Németország turisztikai termékei iránt nem csökkent a kereslet. Sőt, a vevők érdeklődése nőtt. 2009-ben 472 vásárló jelent meg a 35. GTM-en, míg idén 550-en regisztráltak. Az izlandi vulkánkitörés azonban sokak számítását keresztülhúzta. A légi közlekedést egy hétre világrészekre kiterjedően megbénító izlandi hamufelhő miatt távol maradt a tengerentúli vevők és újságírók jelentős része. Nem vagy csak néhányan tudtak részt venni az egyre jelentősebb küldőpiacokká váló BRIC-országokból (Brazília, Oroszország, India, Kína) is.
Mainz – mesélték a GTM szervezői – ilyen csendes még nem volt. A közeli Frankurt- Main repülőtér miatt máskor igen sűrű, Mainz fölötti légtérben legfeljebb egy-egy, a vulkáni hamu koncentrációját felmérő tesztrepülést végrehajtó gép jelent meg a légi forgalom április 21-i helyreálltáig.
A könyvnyomtatás őshazájának városában a Mainz Marketing, Wiesbaden Marketing GmbH, illetve a Frankfurt am Main Tourismus + Congress GmbH által harmadik alkalommal megrendezett 36. GTM-re várt 550 vevőnek a vásár kezdetéig kétharmada jelent meg. Az első napon a Rajna-parti hatalmas Rheingoldhalle termeiben 1129 fő volt jelen. A vevők nem panaszkodtak: a tengerentúliak távolmaradásának következtében jutott idő a megbeszélt tárgyalásokon túl is új partnerek felfedezésére. A német kiállítók ugyanakkor kevésbé örültek az elmaradó tengerentúliaknak, hiszen a németországi vendégéjszakaszám szempontjából az Egyesült Államok Hollandiát követve a második helyen szerepelt 2009-ben, míg Kína a 15., Oroszország pedig a 12. legjelentősebb küldőpiacuk a németeknek.
Magyarország, bár nem tartozik a legfontosabb küldőpiacok közé, fontos Németországnak. A magyar vendégéjszakák száma 2009-ben 10,1 százalékkal, 445 567-re csökkent az előző évihez képest. Ennek ellenére, hogy Németország pozícióit erősítse a magyar piacon, 2010-ben megduplázta magyarországi képviseletének költségvetését – mondta Petra Hedorfer, a DZT igazgatótanácsának elnöke.
Petra Hedorfer a vásárt a kialakult helyzet ellenére eredményesnek ítélve elmondta: még az idén rendeznek a távol maradt tengerentúli vevők számára egy „pót” GTM-et. Az esemény időpontja és helyszíne azonban még nem eldöntött. A DZT egyelőre partnereket keres a megrendezéshez.
Hedorfer hozzátette: az idei GTM sikerességét támasztja alá, hogy a Mainzban kiállítók 90 százaléka már az idei vásár során kijelentette, hogy részt vesz a jövőre Köln, Bonn és Düsseldorf által rendezendő GTM-en. A német vásárt követően munkatársunk a Kreatív Németország felfedezésére indult Hamburgba és Berlinbe. A tanulmányútról következő számunkban olvashatnak.
Marketingtervek 2010-ben a DZT már Németország turizmusának bővülésére számít, melynek mértéke 1-3 százalék lehet. Legjelentősebb növekedésre Ázsiából illetve Észak- és Dél-Amerikából számítanak. Előbbiből főképp az üzleti turizmus bővülésére számítanak, míg utóbbi kontinensről az eseményturizmus növekedését várják. Hedorfer hozzátette: a fellendülési folyamat stabilizálódása 2011-ben várható. Az európai beutazások száma várhatóan 1,3 százalékkal emelkedik idén. Vendégéjszaka számokat tekintve Bajorország áll első helyen a szövetségi államok között. A 2010-ben az egész országban eltöltött 54,8 millió vendégéjszakából 12,151 milliót könyvelhettek a bajorok. A mutatószámok alapján a világ hármas számú desztinációjának számító Németország egyik kiemelt marketing területe a RUHR.2010 kulturális fővárosi eseménysorozat. De kiemelt figyelmet kapnak a következők is: 300 éves a meisseni porcellán, 41. alkalommal kerülnek megrendezésre az Oberammergau-i Passió Játékok, 200 éves a müncheni Oktoberfest, IBA, Nemzetközi Építészeti Kiállítás Szász- Anhaltban, 175 éves a német vasút. |