A Gemius februárban készült jelentésében részletesen elemezte az internethasználók szocio-demográfiai profiljait és kiemelten vizsgálta életkori sajátosságait Belorussziában, Bulgáriában, Horvátországban, Csehországban, Dániában, Észtországban, Litvániában, Lettországban, Lengyelországban, Oroszországban, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában, Ukrajnában és Magyarországon.
Az elemzés rámutatott, hogy Boszniában az internetet legnagyobb részben a fiatalok használják, és majd' minden második internethasználó 15-24 éves korú (a teljes internetpenetráció 40 százaléka).
A horvát online közönség között is a fiatalok dominálnak (az internethasználók 34 százaléka 14-24 év közötti), de a helyzet hasonló Fehéroroszországban is (31 százalék a 15-24 év közöttiek aránya), Szlovákiában (31 százalék a 12-24 évesek aránya), Bulgáriában és Litvániában (mindkét helyen 26 százalék a 15-24 év közöttiek aránya), Csehországban (24 százalék a 10-24 év közötti aránya), és Ukrajnában (31 százalék a 14-24 év közöttiek aránya).
A felmérés adatai szerint Oroszországban a közönség idősebb: az internethasználók 31 száaléka 25 és 34 év közötti korcsoportba tartozik. Ugyanez a korcsoport a legnagyobb Szerbiában is (27 százalék), Magyarországon (26 százalék), Lengyelországban (26 százalék), Lettországban (24 százalék) és Észtországban (23 százalék). A legidősebb internethasználókkal pedig Szlovéniában és Dániában találkozunk. A 35-44 év közöttiek a szlovén internetes közönség között vannak a legnagyobb számban jelen (20 százalék), míg 55 éves feletti felhasználók számos többségével Dániában (26 százalék) találkozhatunk.
“Az adatok arra mutatnak, hogy minél régebbi egy országban az internetes piac, annál nagyobb az idősebbek aránya az internet felhasználók körében. Ennek oka, hogy az e-market szektor, amely egyre jelentősebbé válik, főként az idősebb vásárlói korosztályt célozza meg."
A vizsgálat szerint a legtöbb internetfelhasználó Oroszországban (61 millió), Lengyelországban (19 millió), és Ukrajnában (16 millió) van. A sorban a következő Csehország (6 millió), Magyarország (5 millió), Dánia (4,3 millió), Fehéroroszország (4,8 millió), és Bulgária (4 millió), majd Szerbia és Szlovákia, (3- 3 millió ) és végül Horvátország és Litvánia ( 2-2 millió felhasználóval). Az 1 millió internethasználó számát meghaladja Bosznia Hercegovina (1,6 millió), Szlovénia (1,4 milliót) és Lettország (1,3 milliót), az észt online közönség pedig pár százer főt számlál (830 ezer).
A fenti adatok a Gemius 17 országban folytatott nemzetközi kutatási projektből származnak, amelyben vizsgálják az internethasználók számát és demográfiai jellemzőit, és webhasználati szokásai.
Forrás: Kreatív Online