Arról nincs vita, hogy a válság a hivatásturizmust sújtotta a legjobban, nemzetközi szinten a forgalom mintegy huszonöt százalékkal esett vissza. A csapatépítő tréningek az elsők között voltak költségcsökkenés terén. Pedig a trénerek szerint a csapatmunka nagyban hozzájárul egy cég sikeréhez. Egy vállalat számára a munkatársak szaktudása, felkészültsége rendkívül fontos, azonban a hatékonyság fokozható, ha az egyes emberek a csapatépítés folyamatában csapattá érnek, és egymást segítve, kreatív hangulatban tevékenykednek a cég sikerének érdekében. A rendszeresen tréningeken részt vevő cégek a költségcsökkentésekor kétféle utat választottak: lerövidítették a csapatépítést fél-egy napos tréningekre, így a szállásköltség megspórolhatóvá vált, vagy a meglévő konferenciák, találkozók programjába építették be a tréninget. A csapatépítés két fő típusa különböztethető meg; az épületen belüli és a szabadtéri. A benti programok inkább az intellektusra, kreativitásra építenek. Népszerűségük titka abban áll, hogy jobban megfelelnek az introvertált habitusú embereknek, akik az extrém, kalandjellegű versenyeken nem tudnak kibontakozni.
A csapatépítő programok több szempontból is jövedelmezőek a szálláshelyek számára. A résztvevők a szállás mellett számos más szolgáltatást is igénybe vesznek, étkeznek és szórakoznak. Még az egynapos csapatépítések is hasznosak, hiszen lekötik a napközbeni felesleges kapacitást. A tréningek életet és izgalmat hoznak a szálloda életébe, kistelepüléseknél a népesebb vendégsereg felélénkíti a környéket, amely megtelik élettel.
Magyar multikulti
A Day Holiday Kft. tizenöt éve van jelen a piacon, és a partnerei között a kezdetektől nemzetközi cégek találhatók. „Nemcsak a magyarországi vagy régióbéli leányvállalatok, de a globális központok is szerepelnek megrendelőink között. Többtucatnyi partnerünk van, s bár a gyógyszercégek jelenléte meghatározó, a felsorolásból nem hagyhatók ki banki, könyvvizsgáló, energiaipari, telekommunikációs, FMCG-, gépipari, vegyipari, élelmiszergyártó megbízóink sem” – sorolja a partnereket Czvitkó Zoltán ügyvezető igazgató. A teremben zajló csapatépítések egész évben léteznek, az outdoor tréningek szezonálisak, főleg tavasszal, kora nyár és kora ősz idején népszerűek. Ilyenkor a cégek kedvelik a könnyedebb, incentive jellegű megoldásokat, ahol a csapatprogramok mellett az egyéni feltöltődésre, pihenésre is jut idő. A teremben zajló tréningek náluk is a kommunikációra, önismeretre, környezetismeretre, stresszkezelésre, egyéni és stratégiai célok ötvözésére, változáskezelésre koncentrálnak.
Az utóbbi időben több partnercégüknél zajlottak le akvizíciók, egyesülések, és a „sok új, ismeretlen arc” miatt az elemi kohéziót, összetartást szolgáló tréningek kerülnek előtérbe. A cégnek több külföldi trénerrel, tréningcéggel is van kapcsolata, ugyanakkor a szakember fontosnak tartja megjegyezni, hogy a magyar trénerek, tréningcégek nemzetközi összehasonlításban is kreatívak, innovatívak. Nagyjából a kilencvenes évek végére, az új évezred elejére lezajlottak a privatizációs ügyletek, megtörtént a piacfoglalás Magyarországon. Amíg ez a folyamat zajlott, a cégek jellemzően a tréningek alaptípusait szorgalmazták, például alapcsapatépítő jelleggel. „Mostanra már a piac beállt, a magyar tréningpiac, mondhatni, együtt lélegzik a nemzetközi piaccal. Legfeljebb a kultúrák jellemzői kapcsán beszélhetünk arról, hogy mondjuk a mediterrán kultúrkör országaiban nem annyira fontos a stresszélménnyel kapcsolatos tréning, mint erre, mifelénk.”
„A válság hatására az elmúlt két évben a vállalkozások a rendezvényekre fordított keretet változó mértékben csökkentették – mondja Ruszinkó Szabina, a Cortesia Group corporate üzletágvezetője. – A tréningek és partnertalálkozók száma kevésbé változott, azonban a családi napok, csapatépítések, évzáró partik költségkeretét próbálták visszafogni. Tapasztalataink szerint képzések, tréningek elsősorban a közép- és nagyvállalatoknál fordulnak elő, partnereink között főleg a pénzintézetek és dohányipari cégek fektetnek nagy hangsúlyt a dolgozók továbbképzésére.
A termelő és szolgáltató vállalatok – mérettől függetlenül – partnertalálkozókkal erősítik értékesítésüket. A biztosítóknál és alkuszcégeknél kiemelt szerepe van az értékesítők tájékoztatásának, így ők gyakran a konferenciákat kötik össze értékesítési versenyekkel.” Az elmúlt két évhez képest 2010-ben egyre több megkeresést kapnak építőipari és egyéb termelő vállalkozásoktól, valamint bankoktól, biztosítóktól is. A tendencia bizonyítja, hogy az elmúlt évek gazdasági eseményeinek következtében számos vállalkozás ismerte fel a dolgozói elégedettség és a csapatmunka jelentőségét. Évzáró és karácsonyi parti valamennyi vállalat életében előfordul, a cég méretétől és piaci helyzetétől függően hol egyszerűbb, hol összetettebb, magasabb költségvetésű programmal, ezért a csapatépítő programkínálatuk – a piaci igényekhez igazodva – folyamatosan változik, bővül. A cég tapasztalatai azt mutatják, hogy míg korábban a többség quadtúrán vagy kalandparkban próbálta összekovácsolni csapatát, napjainkban a személyre, cégre szabott, kreatív, pszichológiai hátteret igénylő programok iránt nő a kereslet. Míg korábban egy adott szolgáltatást nyújtó helyszínhez próbálták a programot igazítani, manapság az esetek többségében a speciális programhoz kell a megfelelő helyszínt megtalálni. Szervezői szempontból ez mindenképp pozitív, hiszen egy összetett program minden esetben nagyobb szakmai kompetenciát kíván, azonban sok esetben a költségkeret gátat szab az igazán hatékony koncepcióknak. „A kereslet az összetett, szakmai csapatépítő tréningek iránt nő, azonban még mindig meghatározó a klasszikus csapatépítések száma (kincskereső programok, kalandparkok, pusztaolimpia)” – vázolja a trendeket a szakember.
Városi kincskeresés
Mivel a hivatásturizmus egyik fő terepe a város, a csapatépítéseknek is népszerű helyszíne. A párizsi „Paris treasure hunt” akár egy napig is eltarthat, amelynek során a csapatok a város nevezetességeit bejárják. Útközben elszórva találják a segítségeket fotók, anekdoták és találós kérdések formájában. Az összes vonzerő bekerült a játékba, de a csapat döntheti el, hogy melyik útvonalon, melyik segítség alapján megy tovább. A párizsi analógiájára született a UniqueBudapest „ Budapest Code” városnézés, amely a főváros rejtett kincseit hivatott feltárni. Szabó Tímea, a cég munkatársa elmondta, hogy mivel a cégnek már több tematikus túrája létezett, az alapanyag adott volt. Jelenleg kilenc városi túrát tudnak ajánlani, többek között a szecesszió, a retro, a pesti éjszaka vagy az éjszakai kajaktúra tematikában. Nagyrészt ezekre épül a „Budapest Code”, amelynek során a város olyan részeit mutatják meg, amelyek mellett pestiként is nap mint nap elmegyünk, anélkül hogy tudnánk, milyen jeles események helyszínei voltak. A résztvevők bepillantást nyerhetnek olyan személyek magánéletébe, kalandjaiba, akiket eddig csak a műveiken keresztül ismerhettek.
A kódfejtés során feltárulnak a különböző korszakok: a szecesszió, az eklektika vagy a retro. Megtudható, hogy miért unikum az Unicum, és mi a hungaricum. A program magyar, angol, német, francia, olasz spanyol nyelven is indul. A kódfejtés kisebb városban is működhet, azonban a tematikával óvatosabban kell bánni, és a hely unikumát kell kiemelni. A Hotel Sopron „Poncichter kalandja” a soproni borkultúra és gasztronómia legjavát mutatja be, miközben a résztvevők felfedezik Sopron történelmét és emlékeit a rómaiaktól napjainkig. Beleszagolhatnak a borászok mindennapi életébe, és megízlelhetik a Poncichterek egyszerű, de mégis rafinált konyhájának, borpincéinek remekeit.
Hegyek között
A Bakony ideális helyszín outdoor csapaépítő tréningek helyszíneként. A Bakony mélyén megbúvó Szépalma Hotel és Ménesbirtok az erdő, a virágok és a friss széna illatával a „zöld wellness” különleges élményét kínálja, miközben a természet gyógyító és regeneráló ereje segít a test és a lélek felüdülésében. A környezet változatos: mindenütt erdő és mező, tavacska, szikla és barlang. A szálloda épülete mögötti erdőben található a magas kötélpálya, az egyik izgalmas csapatépítő feladat.
Idén februárban itt tartották a II. szépalmai trénertalálkozót, amelyen a program-, illetve rendezvényszervező, szervezetfejlesztő cégek képviselői szakmai előadásokkal és beszélgetésekkel tarkított tanulmányút keretében találkozhattak egymással.
A Bükkben található a szarvaskői Öko-Park Panzió-Kemping*** és Kalandpark. A kalandpark részei: a fák lombkoronaszintjén hét méter magasságban lévő tíz élménypálya, a végén ötvenméteres élménycsúszással, a természetes sziklán kialakított öt különböző nehézségű sziklamászási lehetőség, valamint egy negatív dőlésű elemet is tartalmazó, tizenkét méter magas mászófal. 2010- ben immár harmadik alkalommal rendezik meg az Öko-Park teljesítménytúrát. Az amatőr és profi indulók 10, 15, 25, 35, 50 és 70 km-es gyalogos-, 70 és 110 km-es kerékpárostávokon versenyeznek, és ismét lesz 15 km-es éjszakai túra is.
A kastély titkai
Az 1889-ben épült berceli kastély Nógrád megyében, Budapesttől 65 km-re található. A teljes felújítást és átalakítást követően, 1998 nyara óta fogad vendéget. Kifejezetten kis létszámú (15–35 fős) csoportoknak ideális helyszínt biztosít vállalati tréningek, konferenciák, felső vezetői értekezletek tartására, valamint baráti társaságoknak is ajánlják. A kastély zártkörűen működik, a foglalt időtartam alatt más csoport vagy vendég nincs az épületben.
A H2R programjukat bármely tréninghez hozzá lehet kapcsolni, de önmagában is foglalható. A H2R az ún. „emberibb humánerőforrás- menedzsment” részeként az egyénekre koncentrálva kielemzi a csoport egészének bioritmusát és struktúráját, és egyéni megoldásokat javasol a csoportnak és az egyénnek is. „A Bercel-kastély titka” című csapatépítő programban egy puzzle-hoz hasonló, logikai kirakós játék rejtvényeinek megoldása után a csoport megfejti a végső titkot, amely a kastély elásott kincséhez vezet. Másik ajánlatuk az „Operanapok” Philippe de Chalendar francia karmesterrel. Ezek az opera-esettanulmányok fantasztikus lehetőséget nyújtanak arra, hogy egy szokatlan szituációban a résztvevők jobban megismerjék önmagukat.
A kooperáció receptje
A legforróbb külföldi trend a főzésen alapuló csapatépítés, amely a Benchmark Hospitality International szaklap szerint az idei év tíz trendjének az egyike. A Microsoft, a Westin, a KLM és az eBay alkalmazottai már mind vettek részt főzőtanfolyamon. A program előnye, hogy a dolgozók olyan tudás birtokába kerülnek, amelyet később is hasznosíthatnak. A főzésnél nincs ügyes vagy ügyetlen. Nincs hátráltató erő, és nem szükséges az egyéni villongás. A közös alkotás, evés-ivás az emberiség alapszükségleteihez tartozik, amely közösségi élménnyel párosulva maradandó élményt nyújt a résztvevőknek. Ugyanakkor javítja a versenyszellemet, hiszen a csapatok meghatározott idő alatt szűkös forrásokból gazdálkodnak. A konyhában ugyanúgy ki kell osztani a feladatokat, megosztani a felelősségeket, értékelni és az egyéni ötleteket és kreativitást, s mindezt a közös célnek kell alárendelni.
A konyhában felborulhatnak a megszokott szerepek, megbukhatnak sztereotípiák, és teljesen új csoportdinamika alakulhat ki. Mivel a konyha mindenki számára ismerős terep, az egyik legdemokratikusabb helyszín.
Ki tette e tettetett tettet?
A Whodonit hazája Nagy-Britannia, de az Egyesült Államokban is mindennaposak a tematikus vacsorák. Az amerikai helyszínek többnyire éttermek, szállodák és panziók, bár a közelmúltban megjelentek hajóstársaságok is a szervezők között. Európában a kínálatban középkori várak, kastélyok és múzeumok is megtalálhatók.
Az éttermi változatban a vendégek többnyire kérdőívek kitöltésén keresztül jutnak közelebb a megoldáshoz. A legautentikusabb a kastélyokban szervezett krimihétvége, ahol a vendégek maguk is szereplők, sőt többnyire az áldozat és a gyilkos is közülük kerül ki. A Nürnbergben élő, ír származású Richard Greene az elsők között volt, aki németországi éttermekben szervezett Whodunit estéket. A háromórás gyilkos vacsora elején hat színész 15-30 perces jelenetekre bontva adja elő a krimit, fokozatosan adagolva a gyanús jeleket. Egy asztal alkot egy csapatot, amely feladatlapokon keresztül jut közelebb a megoldáshoz, amelyre legtöbbször már a desszert előtt fény derül. A társulat évi 250 előadást tart, és 60 színészt foglalkoztat. Magyarországon az Újreneszánsz színház rendezett egy időben angol és magyar nyelven is interaktív krimiket, de a műfaj nem igazán talált követőkre.