A sajtos zsemlétől Heston Blumenthalig

Év elején, túl a ponty, mákos bejgli és újévi malac gasztronómiai háromszögén talán érdemes elrugaszkodni kicsit a földtől és megnézni, mit főznek az égben. Mielőtt mennyei szolgáltatásokra gondolnának, eláruljunk: a repülőgépek fedélzeti ellátásáról lesz szó. Sok embert érint a kérdés, hiszen tavaly hagyományos légitársasággal 376 millióan, fapadoson pedig 189 millióan utaztak világszerte.

Kuktasapkás, fehér kötényes séf fogadja a gép ajtajában az első és az üzleti osztály utasait – a jelenet nem filmbeli, egyre több légitársaság kényezteti így a kontinenseket átívelő járatain prémiumutasait. Az Austrian Airlinesnak több magyar szakács alkalmazottja is van, így legutóbb egy Bécs–Bangkok szakaszon beszélgethettem el egy hazánkfiával, aki az utaslistán magyar nevet találva hátralátogatott hozzám a turistaosztályra. Tőle tudtam meg, hogy az égi szakácsnak jellemzően csak a szakszerű újramelegítés és a tálalás a feladata, de már van olyan légitársaság (az Etihad Airways), amely az első osztályú utasai számára a levegőben, a fedélzeten lévő friss alapanyagokból készíti el a személyre szabott ételt.

Aszkéták előnyben

Mielőtt belemerülnénk a gazdag utasok kényeztetésének részleteibe, maradjunk kicsit a szerényebb pénztárcájú turistáknál. Magam is jellemzően turistaosztályon utazom, viszont sokat, így gyakran előfordul, hogy a felhők fölött tör rám az éhség. A gazdasági válság és a hatékonyság követelményeinek szorításában már nagyjából vége azoknak az időknek, amikor a légitársaságok az utasok kényeztetésében versenyeztek egymással. Mindenki megpróbálja egyre lejjebb szorítani a költségeket, ezért a legtöbben a fedélzeten felszolgált ételeken is spórolnak. Amióta gyakorlatilag bárki repülhet, akinek van egy vonatjegynyi pénze, már egyáltalán nem magától értetődő, hogy mosolygó légikísérők meleg ételt hoznak az utazás alatt. Már a hagyományos légitársaságoknál is egyre inkább terjed az Amerikából importált üzleti modell, hogy a turistaosztályon utazó utas csak a szállításért fizetett, így aztán minden egyébért (a feladott csomagtól a felszolgált szendvicsig) extra pénzt kérnek. A spórolással egy időben vége lett a nagy ivászatoknak is, nem lehet számolatlanul rendelni a röviditalokat a légikisasszonyoktól – biztonsági okokból már akkor sem, ha egyébként hajlandóak lennénk a meglehetősen borsos árat kifizetni. Az úgynevezett fapados járatokon még a vizet is pénzért adják, de már ültem olyan ázsiai olcsó járaton, ahol, ha előre megrendeltem és kifizettem a szolgáltatást, akkor felszolgáltak egyszerűbb meleg ételeket is.

Rövid távú járatokon, például Európán belül maximum egy szendvics vagy egy előre csomagolt sütemény jár a turistaosztályon még a legpatinásabb társaságnál is (de egyre jellemzőbb, hogy csak pénzért van szendvics), de itt is van kivétel: a Turkish Airlines meleg ételt szolgál fel a Budapest–Isztambul viszonylaton, pedig az utazási idő kevesebb két óránál.

Közel-keleti légitársaságok fedélzetein még a turistaosztályokon is megy a kényeztetés, de ők más kategória – nem csoda, hogy immár két esztendeje a Qatar Airways nyeri el a világ legjobb légitársasága címet az utazóktól. Néha aztán egészen fura helyeken éri az utast meglepetés: az egyik indiai légitársaság alig egyórás Delhi–Katmandu járatán üzleti osztályra jellemző menüt adtak a turistáknak is.

A hőskorszak

A polgári repülés kezdetén egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy az utazási magasságot elérve a légikisasszonyok alumíniumkocsikat tolnak a sorok között, és finomságot osztanak belőlük. Akkoriban talán az utasok sem igényelték ezt: az Imperial Airways, egy akkori brit légitársaság egykori alkalmazottja szerint a kabinok hangosak, szűkek és kényelmetlenek voltak, az utasok pedig túl izgatottak ahhoz, hogy enni tudjanak. A transzkontinentális járatok megjelenésekor, a húszas években lett egy hirdetésekben gyakran alkalmazott különlegesség az égben felszolgált étel, ezzel próbáltak versenytársaik elé kerülni a különféle társaságok.

A Lufthansa fedélzeti magazinjának decemberi számában alaposan körbejárták ezt a kérdést, és a roppant érdekes cikkből kiderült, hogy az első, repülés közben felszolgált étel egy csésze forró tea volt tejjel, mellé pedig őzhúsos szendvics járt. A szerény ebédet 1919 augusztusában szolgálták fel egy Anglia és Franciaország közötti járaton. Az utazási idő a gép összesen négy utasának két órát tartott, és másik érdekesség, hogy a Franciaországból Angliába tartó utasoknak már nem járt ez a szolgáltatás, mert a csatorna felett túl nagy volt a turbulencia.

1919-ben a holland KLM próbálkozott először valamiféle konyhát vinni egy Fokker F2 fedélzetére, de a fakazetta, amelyben a poharakat és az italokat tárolták, negyedórányi repülés után elszabadult a vibráció miatt, és az egyik gyanútlan utasra esett. Ő szerencsére nem sérült meg, de a kísérletezéssel felhagytak egy ideig.1928-ban a Lufthansa Junkers G31 repülőgépének fedélzetén, Berlinből Párizsba tizenöt utas indult útnak. Ők komoly előrelépést tapasztalhattak az ellátásban: a gépen egy kis konyhát rendeztek be, így a légikisasszonyok meleg ételt is fel tudtak szolgálni. Az újdonsággal hamar az újságok címlapjára kerültek, a sajtó „repülő étkezőkocsinak” keresztelte a járatot. Az utasok az eredeti ülésükben ülve ehettek, mindenki saját tálcán kapta az ételt, és ez akkoriban nagy luxusnak számított.

A negyvenes évektől lett általános az égi kiszolgálás. Ahogy nőni kezdett a repülőgépek mérete, egyre több hely jutott a komolyabb kényelmi berendezéseknek is. A Boeing 377- es típust már kézmosóval szerelték fel, de volt benne hálóhely, dívány, szekrény a felöltőnek és könyöktámaszos szék is. 1946-ban jelent meg az első elektromos sütő a fedélzeten, amely lecserélte a korábbi, faszénnel működő melegítőket és a hőtartó dobozokat.

Egyre több feladatuk lett a légikisasszonyoknak: nekik kellett előkészíteniük az ételt, hogy aztán csinos egyenruhába átöltözve, mosolyogva felszolgálják. Utána újra viseletet kellett cserélniük, mert az akkori szabályok szerint a gép landolásáig mindent el kellett mosogatniuk és gondosan elpakolniuk a helyére – akkoriban még nem volt divat az eldobható műanyag.

Az első fedélzeti konyhák

Werner Sell német mérnök tervezte az első fedélzeti konyhát a harmincas évek elején. Ő egyébként az előre gyártott házak és kompakt konyhák tervezéséből gazdagodott meg, de 1955-ben kapott egy újabb megrendelést a Lufthansától: az amerikai Lockheed cég által gyártott Super Constellation típusú gép konyhájának megtervezésére. A feladat megvalósítása annyira jól sikerült, hogy a szakembert más légitársaságok is alkalmazták, így a német mérnök kis cége világszerte ismert lett. Amikor 2010-ben egy francia részvénytársaság megvásárolta a vállalkozást, már a negyvenezredik Sell típusú légi konyhát szállították le a megrendelőnek.

A sugárhajtású gépek hajnalán, az ötvenes évek végén megjelent egy másfajta igény: minél kisebb helyen nagyszámú utasnak kellett meleg ételt előkészíteni, majd felszolgálni. A kor legnagyobb gépének, a Boeing 747-nek megjelenésével kezdték használni az egyendobozos megoldást: az alumíniumkocsikat indulás előtt felteszik a gépre, ezekben előkészítve vannak a tálcák, csak a fedélzeten megmelegített főételt kell rájuk tenni. Ma is ezeknek a kocsiknak a későbbi változatával találkozhatunk nap mint nap a turistaosztályokon, és az egyéni felszolgálás az első, valamint az üzleti osztály kiváltsága lett.

A kocsiknak szigorú biztonsági követelményeknek kell megfelelniük. Fékekkel vannak ellátva, hogy ne guruljanak ide-oda felszolgálás közben, és miközben minden fölös kilogramm súlyos pénzébe kerül a légitársaságnak, elég robusztusnak kell lenniük ahhoz, hogy a légörvények ne borítsák fel. Nem lehetnek éles sarkai, hogy ne sértsék fel az utasokat, ugyanakkor úgy kell őket megtervezni, hogy minden időjárási körülmények között, hóban, fagyban, esőben és porviharban egyaránt fel lehessen velük tölteni a gépeket a világ összes repülőterén. A strapabírás is fontos szempont, hiszen naponta többször használják a fedélzeten, ugyanakkor hatékonyan és gyorsan tisztíthatónak kell lennie – egy azonnali hasmenést okozó baktérium megtelepedése komoly galibát okozhat egy sok száz főt szállító légi járművön, ahol akár tizenkét órára is össze vannak zárva az utasok. A légitársaságok átlagosan nyolc évig használják ezeket az alumíniumkocsikat, utána újrafestik és eladják privát vevőknek – akár ezer euróba is kerülhet a manapság igen divatos zsúrkocsi.

Prémiumfogások prémiumutasoknak

Végezetül szenteljünk néhány mondatot a prémiumszolgáltatásoknak is. Kezdjük az átmenettel: az Air France turistaosztályának drágább és nagyobb székein ülő utasok (a társaság ezt Voyager kategóriának nevezte el) huszonnégy órával az út megkezdése előtt, külön pénzért á la carte luxusmenüt rendelhetnek maguknak. Társlégitársaságuk, a KLM üzleti osztályán a transzatlanti járatokon advent időszakában különleges ajándékkal kedveskedett az utasoknak: az amszterdami csatornák partjain álló házakat formázták meg porcelánból, a különleges palackot pedig minőségi vodkával töltötték fel. Aki gyakran utazik, az idővel mind a kilencven ilyen miniatűr házat beszerezheti – a teljes kollekció állítólag komoly érték.

A Singapore Airlines üzleti osztályán hétféle, helyben pörkölt kávékülönlegességből választhat a kedves utas, akit nevén szólít a légikisas�- szony. A brit légitársaság tehetős utasai idén júliustól szeptemberig a három Michelin-csillagos séf, Heston Blumenthal menüjét élvezhették a fedélzeten – a konyha alkimistájának is nevezett brit szakács gasztronómiai különlegességeit a londoni olimpiai és paralimpiai játékok ihlették. Az ötkarikás fogások alapanyagai között az ököruszály is helyet kapott.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.