A reptéren eddig sem volt rózsás a helyzet, de legalább be lehetett hajtani az érkezési szintre, ott lehetett várni az utasra.
Ha az ember csúcsidőben végignézett még a SkyCourt építésének megkezdése előtt a ferihegyi rámpán, láthatta, hogy bizony, milyen sokan is hagyják el a repülőteret busszal. És nem azért, mert ők kevésbé jómódúak, hanem mert szervezetten, csoportosan érkeznek, legyenek konferencia-, vagy szabadidős turisták.
Jelenleg az érkezési szintre csak engedéllyel hajthatnak be a különjáratok sofőrjei. „Néhány buszos cég rendelkezik ugyan engedéllyel korlátozott számban, de mire is jó ez? Arra, hogy a légitársaság személyzetét felvegye, és nem arra, hogy a Budapestre érkező, repülőtéri illetéket fizető, magas átlagköltéssel rendelkező szervezett beutazó turistát. Miért csak a beutaztató aggódik amiatt, hogy az utasa hogyan jut be a városba? A légitársaságot és a repteret, amelynek kifizetik az illetéket, miért nem érdekli az utas? A személyzet az nem sétál le a buszparkolóba, a turistának meg nyomunk a kezébe egy távcsövet, hogy tessék, nézzen bele, ott van lent a busz a parkolóban, gyalogoljon oda?! Kisbusznak két perce van ki- és bepakolni, nagybusznak ugyanerre 5 perce Ferihegyen, de csak és kizárólag az elutazási szinten!” - vázolja a helyzetet Rácsai Ágnes, a tavaly novemberben alakult Magyar Beutaztatók Szövetsége (MABEUSZ) elnöke.
A helyzet mára odáig fajult, hogy az egyik legjelentősebb hazai buszos cég, a Five Stars próbapert kíván indítani az egyébként a repülőtér előtti utat kezelő Budapest Airport (BA) ellen. Amitől betelt a pohár, hogy a repülőtéri minibuszokat üzemeltető cég kizárólagosságot szeretne a Ferihegyre csoportosan érkező vendégek közvetlen a repülőtértől történő kizárólagos fuvarozására, mindezt a BA jóváhagyásával, ami versenyjogilag kevésbé állja meg a helyét – mondja Stiller Gábor, a Five Stars ügyvezetője.
A sofőrök azok, akik napi szinten szembesülni kénytelenek a helyzettel. A legenyhébb jelző, amelyet a ferihegyi viszonyokra és általában a budapesti helyzetre mondanak, a botrányos.
Zoltán jelenleg kisbuszt vezet, de jó pár évet lehúzott nagybuszon is. Mint mondja, régen sem voltak elégedettek a repülőtéri helyzettel, de a SkyCourt megépülte előtt még be lehetett hajtani békében az érkezésre, ahol a rendőrök többsége békén is hagyta őket, hiszen tudták: nem szándékosan szabálytalankodva állnak a terminál előtt, hanem, mert nekik ez a munkájuk. Hacsak nem volt csúcsforgalom, a gép leszállását követő félórában várhattak az épület előtt, amíg mindenki bepakolt.
Zoltán nem is olyan távoli, de rugalmasabb repülőterek példáit hozza: Schwechaton és Pozsonyban az utasfelvételnél és -lerakásnál senki nem akarja őket elzavarni, ha pedig várniuk kell, az őrzött buszparkoló félórán át ingyenesen igénybe vehető.
„Feltételezem, hogy a repülőtér vezetői jártak már más repülőtereken, buszoztak is onnan, láttak ellenpéldát” – sóhajt fel Rácsai Ágnes.
Irány a város!
A repteret elhagyva a következő kihívás, hogyan rakjuk le a vendéget a szálloda előtt.
Se szeri, se száma azon budapesti, elsősorban belvárosi, tehát akár a szabadidős, akár a MICEforgalmat bonyolító szállodáknak, amelyek előtt csak illegálisan, több tízezer forintos büntetést kockáztatva lehet az utast ki- illetve beszállítani.
Legkritikusabb szakasz a Kossuth Lajos utca, illetve a Rákóczi út Keleti pályaudvarig terjedő része. Eurostars, Astoria, Novotel Centrum, Metropol, Hungária – fél tucat hotel a forgalmas út mellett. És épül a Klotild Palotánál a Buddha Bár is. Úgy tűnik, mintha nem gondolt volna arra a beruházó, hogyan is fog kiszállni a buszból a vendég, vagy az, aki a szálloda konferenciatermeit használná. A Hungáriát kivéve, ahol mindig is volt nagyobb buszöböl, ezek a szállodák legfeljebb egy-egy kisebb öböllel rendelkeznek, ahol az esetek többségében taxisok potyáznak, és különböznek össze rendre a buszsofőrökkel, amikor azok 20, 30 esetleg 60 utast pakolnak ki egy háromtengelyes „nagyvasból.”
És kényszerül sokszor a sofőr a buszsávba, ahol általában pillanatokon belül megjelenik a „közeg”. Ezeknél a szállodáknál mind a sofőr, mind pedig az idegenvezető stresszben van, hogy csak addig ne jöjjön a járőr, amíg az utasok ki- és beszállnak. Alkalmanként ez alaposan el is húzódhat; minden csoportban akad egy-egy magáról megfeledkezett utas, aki az útlevelét keresi kétségbeesetten, amelyről később, amikor a félig megrakott busz már a harmadik kört teszi a tömb körül, kiderül, hogy a minibárban hűl, amelyet az utolsó cseppig kiivott a vendég, de kifizetni elfelejtett, így a londíner is az ajtóban őrjöng...
Ezek persze nem csak a fenti szállodákra igazak, hanem számos olyan hotelre, amely egykor megközelíthető volt, de a belváros átépítése miatt már nem az. Ilyen az Erzsébet, a Mercure City Center vagy a Korona.
Utóbb persze történtek változások, a Novotel Centrum előtt ma már elég jól meg lehet állni a mellékutcában – mondja Zoltán. Ez azért még sovány vigasz. Az Eurostarsról jobb nem is beszélni – mondják lapunknak nyilatkozó beutaztatók, akik emiatt nem is szívesen visznek oda csoportot.
A Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) jól ismeri a problémát – mondja Maráczi Gábor, a szövetség alelnöke, aki épp az egyik érintett szállodát, az Astoriát igazgatja. A hotel előtt ugyan van megállási lehetőség a kiskörút felől, de kicsi, sokszor állnak ott taxik vagy akár szabálytalanul várakozó személyautó, a buszsofőr és a csoportja meg tegyen, ahogy akar.
Az Astoria változtatott volna ezen – világosít fel Maráczi, de más forrásból úgy tudjuk, amikor az önkormányzattól béreltek volna a Magyar utcában helyet busznak, három személygépkocsi-parkoló méretében, az V. kerület belengetett egy többmilliós havi árat.
Ezt a szálloda képtelen kitermelni. Ördögi kör.
Ahogy az is, hogy a választások óta érdekképviseleti szervek érdekegyeztető fórum híján képtelenek megtárgyalni a problémát; mindenki a másikra mutogat – keserít el Maráczi Gábor. „Adóbeszedésnél bezzeg mindenki magáénak érzi a szállodát” – teszi hozzá. A szállodák többségében megvan a szándék, hogy a gondon enyhítsenek, de mérhetetlen mértékű közterület-használati díjon túl tovább bonyolítja a helyzetet az utak fölötti „fennhatóság”. Az Astoriánál a járda az V. kerülethez tartozik, de a kiskörúti úttest már a VIII.-hoz – vázolja fel a szálloda igazgatója. Ráadásul a kerületek összezárnak a közterület-használat kérdésében, ha nem is kérnek milliós díjat, akkor hárítanak, halogatnak, vagy egyszerűen csak „leráznak” – teszi hozzá. Érdeklődésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az OTÉK előírásaira mutogatott, mondván, hogy úgy kellene tervezni az új szállodákat is, hogy parkoló- és rakodóhelyeket lehetőség szerint telken belül és ne közterületen alakítsák ki.
Nem értik egymást Május elején ültek tárgyalóasztalhoz a Mabeusz és Budapest Airport (BA) képviselői – kézzelfogható eredmény nélkül – mondja Rácsai Ágnes Mabeusz-elnök. A megbeszélés során kiderült, a felek nem értik egymást. A Mabeusz úgy látja, a BA fordítva ül a lovon. A repülőtér szerint ők biztosítják az utast a beutaztatók számára, örüljenek neki, és ha ennyire ragaszkodnak ahhoz, hogy ők vegyék fel saját utasaikat, váltsanak koncessziót. Azaz fizessenek fejpénzt azok, akik valójában hozzák az utast, akik nem mellesleg legalább százmilliókban mérhető repülőtéri illetéket hagynak ott a BA-nak. Elkeseredésében a Mabeusz és a többi érintett fél már azt sem bánná, ha csak fentre, az indulási szintre lehetne behajtani és várakozni, de nem a lehetetlen 2-5 perces időtartamra. Lapunk kíváncsian várta az ügyben a BA álláspontját is, de az illetékesek többszöri írásos és szóbeli megkeresésünkre sem reagáltak. |
Ugyanakkor elismeri, hogy belvárosi fejlesztések esetében ez kevésbé lehetséges. Mi több, el is veri a port a belvárosi szállodafejlesztéseken: „Belvárosi szálloda autóbuszos kiszolgálása esetében (beépítési szempontok miatt) a közterületen kívüli ki- és beszállás általában nem megoldható, sajnálatos gyakorlat, hogy egy belvárosi szállodafunkció kiválasztásakor a döntéshozók előtt nem kellő hangsúllyal szerepel ez a szempont.”
Azon meg már inkább a szakma hördül fel, amit a BKK állít, mely szerint a közlekedési szakterület a beruházók trehánysága ellenére „majdnem (!) minden fővárosi szálloda előtt biztosít 10-20 méteres, várakozást tiltó táblával kijelölt területet, amelynek hatálya alatt a buszból, taxiból történő ki- és beszállás idejére szabályosan meg lehet állni”.
Nézzünk várost, vagy bármi más!
És a városban mozogni is kell a busszal, ott szintén ki- és beszáll az a fránya fizető vendég. Mozogni sem könnyű. Kisebb buszokkal még hagyján, de egy igazán nagy, háromtengelyes autóval a Rákóczi út–Nagykörút– Andrássy sokszögén kívül a sofőrnek nincs esélye – panaszolja Zoltán. Ha némiképp túloz is, de van valóságalapja állításának, már csak azért is, mert ha igazán a belvárosba téved, ekkora mérettel kevés helyen tud megállni. A városnézések egyik legfrekventáltabb pontja a Hősök tere, itt csúcsidőben káosz alakul ki; akár tucatnyi busz is összetorlódhat, de csak alig 3-4 tud legálisan kiszállítani a fotóstopra a Műcsarnok előtt. A többinek gyakorlatilag addig kellene keringenie, amíg üresedés nincs.
A jelentkezők pedig folyamatosan jönnek, másodiknak beállni a forgalmi sávba nem szabad, mert a villanypóznára szerelt kamera mindent lát, és ha épp nincs is ott valamelyik robogós rendőr, pillanatokon belül ott terem, és már készül is a 70 ezres csekk. Amit a sofőr fizet; mindig rajtuk csattan az ostor. Neki végre kell hajtania, amit a munkáltatója a megrendelőn keresztül kér; oldd meg, csináld jól! – panaszkodik Zoltán, aki már sok-sok ezer forinttal járult hozzá a BRFK költségvetéséhez a lehetetlen helyzet miatt.
Persze a rendőrök sem mindig olyan szőrös szívűek, csak ahol kamera van – teszi hozzá.
Szerinte stílus kérdése, a közeg tisztában van vele, hogy a sofőrnek dolga van, ha nem végzi el, milyen következményei lehetnek rá nézve, ahogy azzal is tisztában van, hogy a büntetés is őt terheli. A rendőrök 70 százaléka elnéző.
Ketyeg az óra a Várban
A Vár és a Citadella is tömegjelenetek tanúja, itt viszonylag méltóbb körülmények vannak, de irgalmatlan parkolási díjak mellett, 1440 forint minden megkezdett óra a Palota vagy a Hunyadi János úton. A parkolást azonban a megrendelők egyre kevésbé hajlandóak kifizetni. Sokáig úgy adtak ellátmányt az idegenvezetőnek, hogy abból állja a busz parkolását is, ez a válságos időkben egyre kevésbé divat, rábízzák a busztársaságra. A sofőrök azonban annál jobb pontokat szereznek a munkaadójuknál, minél takarékosabban oldanak meg egy-egy fuvart; próbálják megtakarítani az ilyen, akár tízezreket is elérő tételeket egy-egy többnapos program alkalmával. Marad tehát az, hogy a busz elmegy, az idegenvezető meg telefonál kellő időben. A közbeeső idő alatt a busz vagy megy egy kört, vagy félreáll félig legálisan valahol, lesve, hogy jön-e rendőr, közterületes, parkolóőr. Utóbbiak azért szintén elnézőek tudnak lenni, és számos helyen beérik azzal, ha a sofőr vesz egy parkolójegyet és a busznál marad. Persze azon helyek száma, ahol a sofőr maradhat, egyre csökken, legalábbis az idegenforgalmilag legfrekventáltabb belvárosban. Igazi buszparkoló van a Lánchídnál és a Szabadság hídon túl, a hajóállomás környékén. És még rövid ideig a Mátyás Pince előtti placcon, amely hamarosan meg is szűnik a Belváros Szíve program, Reprezentatív Hídfőterek kiépítése projekt keretében. Itt, ahogy a BKK fogalmaz: „15 darab buszparkolóhely foglalja a helyet a belváros szívében”. Ugyanakkor a BKK bevallása szerint máshol pótolja a kieső helyeket a „zökkenőmentes működés fenntarthatósága érdekében”. Ennek keretében 8 hely már van a CET területén, illetve a központ tájékoztatása szerint további buszparkolók kialakítását tervezik. Ezek a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás még terveztetés alatt álló elképzelései szerint valósulnának meg a Lánchídtól északra, az alsó rakpart villamos felőli oldalán. A helyek száma meglehetősen korlátozott, miközben buszból változatlanul sok cirkál a városban.
Marad hát a tömb körüli keringés vagy esetleg a méregdrága várbéli parkolás vagy kisebb buszokkal parkolóhely keresgélés valamely mellékutcában.
Pótszer drágán
Egyes esetekben MICE-beutaztatók, áthidalandó a szállodák és bizonyos rendezvényhelyszínek előtti lehetetlen helyzetet, nagyobb költségvetésű csoportjaiknak rendőr segítséget vagy biztonsági szolgálatot bérelnek, amelyet adott szálloda vagy rendezvény- helyszín előtt közterület-foglalással erősítenek meg. Egy lapunknak név nélkül nyilatkozó MICE-beutaztató tájékoztatott: egy rendőr óránkénti költsége 7500 forint egy órára, 3500 a biztonsági cég emberéé.
Ez egy többnapos csoport esetében szintén százezres tétel lehet. A területfoglalás azonban önmagában sosem elég, mert ha nincs a betartatásra a fenti két erő, akkor az autósok magasról tesznek rá. A közterület alkalmankénti lefoglalása pedig további terheket ró a beutaztatóra; ugyanezen iroda munkatársa meséli, az Intercontinental előtt egy alkalommal 500 ezer forintot kértek volna el tőlük egyetlen estére. Nem mentek bele.