A tervek szerint a Hajógyári-sziget déli csücskében 32 000 m2-en, a rendelkezésre álló terület tíz százalékán építkezik az Álomsziget Ingatlanfejlesztő Kft. konzorcium, amelyben egyenlő részesedése van a holland Plaza Centersnek, a Danubius Hotels Zrt. tulajdonosa, Bernard Schreier érdekeltségi körébe tartozó Óbuda Holdingnak és az MKB Banknak, további 10 százalékban pedig a kft. ügyvezető igazgatójának, Sammy S. Smuchának. A négyszázmilliárd forintos beruházás során 3500 fős befogadóképességű konferenciaközpontot, operaházat, öszszesen közel 3000 férőhelyet biztosító, hét 3-5-csillagos szállodát és négy apartmanhotelt, amerikai típusú kaszinót, üzleteket, fürdőt, uszodát, egészségcentrumot és sportpályákat építenek. A sziget belsejében jachtkikötőt is kialakítanak, a külső partokon pedig megépül a várva várt nemzetközi hajókikötő, amelytől a turisztikai szakemberek a folyami hajóturizmus fellendülését várják Budapesten. Az építtetők szerint az idegenforgalmi központ potenciális vendégköre az a 400 millió ember, aki 2,5 órás repülőúttal vagy hajón el tudja érni a magyar fővárost, több napra érkezik és sok pénzt hagy itt.
A beruházók a tárgyalások során engedtek elképzeléseikből. Hogy a kormányzati tervek között szereplő 5000 fős kongresszusi központ megépülésével se legyen túlzottan nagy a kapacitás, a Fővárosi Közgyűlés kérésére tízezer helyett végül csak 3500 fős lesz a szigetre tervezett konferenciaközpont befogadóképessége. A fejlesztés ellen tiltakozó zöldeknek és a városvédőknek környezetvédelmi tanulmány készítését, a zöldterületek növelését, a lombkoronaszinten túl nem nyúló építkezést, és a műemlék épületek megőrzését ígérték. „Az egy ütemben, folyamatosan megvalósuló építkezés 2007 elején a 12 régi épület helyrehozatalával és a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével indul” – tudtuk meg Vadas Verától, a Plaza Centers kommunikációs igazgatójától. „Az Álomsziget Kft. saját költségen kiépíti az árvízvédelmi rendszert, áthelyezi a HÉV-megállót, felújítja a közeli buszvégállomást, korszerűsíti a szigetre vezető hidakat, és alagutat létesít a Szentendrei út és a sziget között. Ezután sorra megépülnek a létesítmények, amelyek várhatóan 2012-ben nyitják meg kapuikat” – tette hozzá a turisztikai szakember. A befektetők úgy vélik, az üzemelés hatékonysága és az egységek minél jobb kihasználtsága akkor biztosított, ha az egész komplexum működtetését egy cégre bízzák. A 10-15 éves megtérülési idővel számoló Álomsziget Kft. nem folyamodik pályázati pénzekért, banki hitelekből kívánja finanszírozni a beruházást. Az építkezés 50 ezer embernek, a már megnyitott komplexum pedig ugyanenynyinek ad majd munkát.
Gerendai Károly, a Sziget Szervezőiroda ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, egyelőre úgy tűnik, a fejlesztés nem akadályozza az idén már 14 éves Sziget Fesztivál megrendezését. Az egyik legnépszerűbb európai fesztivál a Hajógyári sziget közel 60 százalékát foglalja el, a befektetők azonban a maradék 40 százalékot vásárolták meg, és azon építkeznek. Gerendai szerint a projekt számos előnynyel jár számukra azzal, hogy elhárul az árvízveszély, és javul a helyszín megközelíthetősége. A beruházók még vízibuszok és vízitaxik működtetését is tervezik. Kapóra jönnének a szervezőiroda számára a szigeten épülő szállodák is, ahol kényelmes közelségben helyezhetnék el a fellépőket. Az ügyvezető hozzáfűzte azt is, hogy még nem tudhatja, a gyakorlatban miként valósulnak meg a befektetők tervei, a tulajdonosok mindenesetre egyelőre együttműködőnek bizonyulnak. A fesztiválért mindenképpen kár lenne, hiszen még ha az Álomszigettel ellentétben szezonális jellegű is, és elsősorban az ifjúsági turizmus résztvevőit mozgatja meg, arányait tekintve óriási az idegenforgalmi jelentősége. A rendezvény gazdaságra gyakorolt, számszerűsíthető, közvetlen előnyeiről, illetve továbbgyűrűző hatásairól a KPMG készít felmérést a Sziget Szervezőiroda megbízásából. A kutatás eredményeit következő számunkban közöljük.
'