Adományt követelnek a turistáktól a Bazilikában

Szakmabeli olvasónk felháborodott a Szent István Bazilikában bevezetett adományszerző gyakorlat miatt. Levelét alább olvashatják.

„1977. óta dolgozom az idegenforgalomban, jó néhány egyházi intézményben (templomban, mecsetben, zsinagógában) megfordultam idegenvezetőként itthon és külföldön, de a budapesti Szent István Bazilikában 2012. áprilisától „bevezetett” gyakorlattal sehol sem találkoztam.

Sok egyházi intézményben (pl. a budapesti Mátyás templomban, a Dohány utcai Zsinagógában, és még sorolhatnám) belépőjegyet kell a látogatóknak venni. Erről tájékoztatják az utazási irodákat, idegenvezetőket, az odalátogató vendégeket. Mindenki tisztában van azzal, hogy látogatása során belépőjegyet kell váltania. Ez teljesen rendben van. A belépőjegy árát az irodák előre belekalkulálják a programok árába.

Más helyeken nincs belépőjegy, de elfogadnak adományt, mely önkéntes alapon adható az intézmény javára. Ez is rendben van.

A Szent István Bazilikában kialakult „új rendszer” azonban elfogadhatatlan. A bejáratnál elhelyezett adománygyűjtő doboz mellett áll az intézmény egyik munkatársa, aki „Hello, hello” kiáltásokkal megállítja a betérő vendégeket és követeli az adományt: „200 forint vagy 1 euró” közli hangosan, ellentmondást nem tűrően.

Május 30-án amerikai csoporttal tértem be a Szent István Bazilikába. A munkatárs elállta utunkat és követelte a fejenként 200 Ft-ot. Mivel közöltem, hogy az adomány ADHATÓ, és megkértem, hogy ne zaklassa a vendégeket, követett a templom belsejébe és ott is folytatta a templomba nem illő viselkedést.

Június 6-ai látogatásunk során egy másik munkatárs még ennél is agresszívebben követelte az adományt, majd egy nyugtatömbbel a kezében követte a csoportot, a külföldiek körében megbotránkozást okozva hangoskodott, a látogatók körében azt a benyomást keltve, hogy itt az idegenvezető vagy az utazási iroda elmulasztja a „jogos belépődíj” megfizetését.

Kifelé menet egy másik munkatárs a Szent István Bazilika Gondnoksága nevében a Plébános Úr levelét nyújtotta át, amely a következőket tartalmazza „A Szent István-bazilikában március második felétől kérjük, hogy a templomba látogatók belépéskor jelképes összeggel (200 Ft vagy 1 euró) járuljanak hozzá a templom fenntartási és restaurálási munkáihoz.” Tehát „KÉRJÜK”, nem pedig „követeljük.”

A szakmában dolgozó kollégákkal konzultálva megállapítható, hogy a Szent István Bazilikában alkalmazott gyakorlat negatív hatást fejt ki, nemcsak a főváros, hanem a Magyar Katolikus Egyház kárára, ront Magyarország megítélésén.

A munkatárs által felhozott érv: „Mit számít a külföldieknek 1 euró”, nem elfogadható magyarázat. Ha van belépődíj, azt előre tudja az utazási iroda és az idegenvezető, és betervezi a költségvetésébe. Fejenként 1 eurót egyetlen iroda sem tud előre be nem tervezetten egy városnézés költségvetésébe beépíteni. Saját zsebből sem fizetheti az idegenvezető az „adományt”.

Javaslatom: vagy vezessék be hivatalosan a belépődíjat, és akkor mindenki eldönti, hogy bemegy-e vagy sem (lásd: Mátyás templom), vagy szűnjön meg a megalázó gyakorlat: az adomány követelése Isten Házában, Budapest legnagyobb katolikus intézményében.

Érdemes lenne megszólaltatni a bazilika plébánosát, a szakma kíváncsian várja válaszát.

(Megkeressük, ígérjük – a szerk.)

Üdvözlettel

Németh György

Robinson Travel Utazási Iroda

info@robinson.hu


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.