Turizmusunk valódi teljesítményét elsősorban nem az államilag kedvezményezett belföldi turizmus, hanem a tényleges piaci viszonyokat tükröző külföldi beutazó forgalom mutatja reálisan. Miközben az elmúlt években, egészen 2008 közepéig szárnyalt a nemzetközi turizmus, addig idehaza 2006-óta drámai piacvesztés illetve stagnálás a jellemző. Tavaly csökkent a külföldi vendégéjszakák száma, mérséklődött a kereskedelmi szálláshelyek bevétele, romlott a forgalmi struktúra, fokozatosan kiszorulunk hagyományos, igényesebb piacainkról.
Térségi vezető pozíciónk a múlté. Több kormányzati nyilatkozat hangsúlyozta már a turizmus támogatásának fontosságát. Ugyanakkor a gyakorlatban a hazai turizmuspolitikát, a hosszú ideig elhanyagolt vendéglátás területén, a szakmai egyeztetés nélkül bevezetett, majd egy hónapon belül megszüntetett napi standolási kötelezettség, a szállodaiparban a fenntartási költségek folyamatos növekedése, többszöri ÁFA emelés, a turisztikai vállalkozások vonatkozásában pedig hátrányos szabályozás fémjelzi. Hasonlóan kedvezőtlen hatást gyakorolnak turizmusunkra a pályázatoknál jelentkező anomáliák vagy a TDM rendszer kiépítését kísérő végeláthatatlan huzavona. Mindezeket csak súlyosbította a keresletcsökkenéssel és a piacok beszűkülésével járó globális gazdasági válság. Álláspontunk szerint a válság hatásainak ellensúlyozására, a kilábalásra markáns kormányzati beavatkozás indokolt.
- Mindenekelőtt sikerpropaganda helyett reális és őszinte helyzetfeltárás szükséges szakmai szervezetek bevonásával, mindazon gyenge pontok elemzésével és kiértékelésével , melyeknél változtatni szükséges.
- Másodszor a gyors válságkezelésre, külföldi mintára kormányzati segélyprogramot kell kidolgozni, amelynek számos, lehetséges eleme operatív-szervezési és nem anyagi kérdés.
- Végül hosszabb távon az EU tagállamok gazdasági gyakorlatának megfelelő patrióta turizmuspolitika kialakítása indokolt.
Ebben az összefüggésben többek között, gondoskodni kell turisztikai erőforrásaink védelméről, hazai vállalkozásaink preferált helyzetének kialakításáról valamint az ország turizmus-stratégiai pozícióinak biztosításáról. Mindezen alapelvek rögzítésére, elengedhetetlenné vált a hosszú ideje halogatott turizmus törvény megalkotása. A globális válság kedvezőtlen hatása mellett egyben esélyt is jelenthet turizmusunk megújítására. Egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan és milyen kondícióval jövünk ki a válságból. A nehéz helyzet kínálta lehetőség kiaknázása elsősorban a hazai turizmuspolitika felelőssége. A MATUR Budapesti Tagozata mint a magyar turizmus iránt elkötelezett szakmai-társadalmi szervezet minden rendelkezésére álló eszközével támogatni kívánja a fenti célok megvalósítását.