A kormányváltás után a Magyar Fejlesztési Bank tulajdonába került a Magyar Turizmus Zrt. Mik az új vezetés legfontosabb feladatai?
A Magyar Fejlesztési Bank révén nem a politika települ rá a működésre, hanem éppen a bank a garancia a piaci működésre. Jelenleg folyik a társaság átvilágítása, a feladatok újragondolása, ami nem bűnbakkeresést jelent. Nem személyekben, hanem struktúrákban gondolkodom. Új szemléletet szeretnék meghonosítani, külföldi példák figyelembe vételével. A legfontosabb feladat turisztikai országképünk megreformálása. Az eddigi marketingüzenetek nem voltak megfoghatók. Ezentúl az utazási döntést közvetlenül segítő országképet kell sugároznunk a külföld felé. Ez a „Vizek országa!” jelmondatban foglalható össze. Eddig túl gyorsan követték egymást a különféle tematikus évek. A gyógyvízre és természetes vizeinkre alapozott stratégiát pedig több éven át kell követnünk.
Milyen változások várhatók a társaság működésében?
Az MT Zrt. szorosabbra kívánja fűzni együttműködését a piac szereplőivel, ezzel célunk a vállalkozói szféra munkájának és piacra jutásának hatékonyabb segítése. Értékesítési szemléletet kell bevezetni a munkánkban. Ezért neveztünk ki egy új igazgatót a kongresszusi iroda - bár én inkább MICE-irodának nevezném - élére. Az iroda létszámát bővíteni is szeretném. Fel kell újra pörgetni a konferencia-nagyköveti programot is, melynek büdzséje néhány év alatt 50-ről 5 millióra csökkent. A cél az, hogy komoly nemzetközi nagyrendezvényeket nyerjünk el. A Magyar Szállodaszövetséggel, a MARESZ-szel és a MUISZ-szal közösen elkezdtünk egy munkát: kigyűjtöttük, hogy 2018-ig több mint 300 olyan, 2000 fő feletti nemzetközi orvoskonferencia lesz a világon, amelynek még nincs meg a helyszíne, viszont magyar elnökségi tag is van a szervezőbizottságban. Most felvesszük velük a kapcsolatot, hogy hozzánk hozzák a rendezvényt. A hazai konferenciaszervezőknek is segítünk, nem csak anyagiakkal, hanem akár a pályázatok megírásában is. Hasonló céllal meg akarjuk újítani a sportnagyköveti programot is. Általánosságban a működési költségeket igyekszünk racionalizálni, hogy minél több pénz jusson marketingre. Egyébként pedig minden egyes akciónál meg kell majd nézni, milyen módon térül meg a befektetés.
Milyen témák állnak majd a jövő évi marketing középpontjában?
Már elkezdtük a marketingterv kidolgozását, a nyers változatot szeptember közepétől mutatjuk be a szakmának Ez a terv nem lesz hosszabb 25-30 oldalnál, de ennek alapján határozzuk majd meg a teendőket és ehhez rendelhetjük hozzá a szükséges költségvetést. Hamarosan kinevezésre kerül a társaság új marketing vezérigazgató-helyettese, az új vállalati struktúrában ő kizárólag a szakmai kérdésekkel fog foglalkozni.
Mi lesz a külképviseletekkel?
A külképviseletnek nem az a dolguk, hogy a nagyközönség felé kommunikáljanak, hanem hogy a szakmai kapcsolatokat ápolják, workshopok szervezzenek, és azokon vegyenek részt. A hálózat működését átgondoljuk, de nem csökkentjük, sőt új piacokon még nyithatunk is képviseletet, új formában. A statisztikákban erősödő küldőterületként megjelenő délszláv országokban például nem voltunk jelen, de ezen változtatni kell, ott kell legyünk a kinti vásárokon. Kiemelt fontosságú Magyarország elérhetőségének javítása is, ezért kell mindent megtenni azért, hogy új légi járatok jöjjenek hozzánk. Áprilistól egy brit fapados, a jet2.com indít járatot Ferihegyre Edinburgh-ból. Évi 30.000 vendégéjszakát jelent az országnak ez az egy új járat.
Milyen tervei vannak a belföldi turizmussal kapcsolatban?
A kereskedelmi szálláshelyeken elérte az 50%-ot a belföldi vendégéjszakák száma, bár a hazai vendégek költése még elmarad a külföldiekétől. Ennek ellenére az MT Zrt. költségvetésének csupán a negyedét költötte a belföldi marketingre.
Mi újság a turisztikai desztinációmenedzsment területén?
Ösztönöznünk kell az önkormányzatokat, hogy pályázzanak, mivel 2013-ig még 11 milliárd forintos forrás áll rendelkezésre erre a célra. Minél több TDM-szervezet jön létre országszerte, annál erősebb lehet a belföldi turizmus, a pályázati pénzek jelentős részét ugyanis marketingre lehet fordítani.
Hogyan foglalná össze szakmai programját?
Értékesítő voltam 10 évig, az vagyok, és az is leszek – ez a hitvallásom. Eddig egy szállodát kellett eladnom, most egy országot. Azért vagyunk, hogy segítsünk a szolgáltatóknak, hogy minél több vendég jöjjön Magyarországra.
Pályakép
Horváth Gergely a BGF turizmus-vendéglátás szakán szerzett diplomát, majd a Danubius Hotels Group-nál kezdte szakmai pályafutását: a margitszigeti Thermál (ma Danubius Health Spa Resort Margitsziget) és Grand Hotel házak értékesítésében tevékenykedett, később értékesítési igazgató lett. Ezt követően a Danubius-központban tanácsadóként dolgozott, majd a budavári Hilton Budapest értékesítési igazgatója lett, ezalatt elvégezte a Nemzetközi Hilton Akadémiát. Horváth Gergely ebben a munkakörben dolgozott kinevezéséig. A Magyar Turizmus Zrt. élén dr. Róna Ivánt váltotta a fiatal szakember.
Átalakít az MFB
Az MFB közölte, hogy a tulajdonába került társaságok, köztük a Magyar Turizmus Zrt. igazgatóságait megszüntette, annak tagjait visszahívta. Az igazgatóság jogkörét mindenhol egyetlen felelős vezető, a vezérigazgató gyakorolja. A cégek felügyelő bizottságai is megújultak. Minden cég felügyelő bizottsága háromtagú lett.
Új igazgatók és szakemberek a Magyar Turizmus Zrt-nél
A Magyar Turizmus Zrt. részeként működő Magyar Kongresszusi Iroda tevékenységének eddig is kiemelt célja volt az értékesítés ösztönzése, a hivatásturizmusból származó bevételek növelése. Az MT Zrt. új vezetése tovább kívánja erősíteni ezt a tevékenységet, nagyobb hangsúlyt fektetve a Magyar Kongresszusi Iroda szerepére, ezért az iroda élére 2010. augusztus 16-án igazgatót nevezett ki Ferenczy Anikó személyében.
Ferenczy Anikó, a Magyar Kongresszusi Iroda igazgatója, a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolán szerzett közgazdász diplomát idegenforgalmi és szálloda szakon 1998-ban. Szakmai pályafutását a Hilton Budapest szállodában kezdte, ahol három évet töltött értékesítési területen. Később másfél évet dolgozott az Event Incoming incentive irodában projekt menedzserként. Ezután négy és fél év következett a Danubius Hotels Group szállodavállalat központjában, ahol az Értékesítési és Marketing Igazgatóság berkein belül a központi Rendezvény és Cégkapcsolatok Irodát vezette az utolsó két és fél évben. Elsődleges feladata volt a Danubius 56 tagszállodája számára minél több céges megrendelést és konferenciát szerezni. Mostani kinevezéséig a Taverna Hotels & Resort szállodavállalatnál volt értékesítési és marketing igazgató. A Magyar Kongresszusi Iroda igazgatójaként – ahogy eddigi pályafutása során mindig – munkájának középpontjában az üzletszerzés, az értékesítés ösztönzése áll. Angol és német nyelven beszél. Elérhetősége: [email protected].
Szintén augusztus 16-án kezdte meg munkáját a Magyar Turizmus Zrt. új gazdasági igazgatója, Nagyné Vass Éva, aki a Társaság gazdasági tevékenységét és üzemeltetési feladatait irányítja. Nagyné Vass Éva, a Magyar Turizmus Zrt. új gazdasági igazgatója, a Közgazdaságtudományi Egyetemen szerzett közgazdász diplomát 1978-ban, majd idegenforgalmi szakközgazdász végzettséget 1984-ben. Több mint tíz-tíz évet töltött el két nagy hazai szállodalánc, a Danubius Hotels Group és az Accor Hotels kötelékében. 2002. és 2007. között a CIB Lízing Zrt.-nél volt projektfinanszírozási üzletágvezető majd 2007. és 2010. között a Vegyépszer Csoportnál projektigazgató. Mostani kinevezéséig egy 6,5 milliárdos fürdőfejlesztés projektigazgatójaként tevékenykedett. Angolul beszél. Elérhetősége: [email protected].
Horváth Gergely vezérigazgató munkáját új szakmai titkár is segíti július 20-tól Illésné Balázs Edina személyében, akinek legfontosabb feladata a szakmai anyagok elkészítésének koordinálása.Illésné Balázs Edina tanulmányait a budapesti Xantus János Idegenforgalmi Szakközépiskolában, majd az egri Eszterházy Károly Főiskolán végezte, ahol művelődésszervező szakon szerzett turizmus szakirányú diplomát 2000-ben. 2002. és 2006. között a turizmus állami irányításában tevékenykedett, majd az Országgyűlés Sport és Turizmus Bizottságának szakértőjeként, valamint a Budai és Barta Tanácsadó Kft. turisztikai tanácsadójaként szerzett szakmai tapasztalatokat. Részt vett többek között a Kulturális turizmus fejlesztési stratégia összeállításában, illetve több TDM szervezet előkészítésében. Német és angol nyelven beszél. Elérhetősége: [email protected].
A Magyar Turizmus Zrt. új vezetése fontos feladatnak tartja azt is, hogy javuljon Magyarország mint turisztikai desztináció megközelíthetősége, elérhetősége, ezért a Zrt. stratégiai kapcsolatainak fejlesztése során a jövőben kiemelt szerepet kap a különböző közlekedési szektorok, különösen a légi közlekedés szereplőivel való szorosabb együttműködés.A Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatójának új, légi közlekedési stratégiai tanácsadója, Palkó Lajos, akinek elsődleges feladata, hogy elősegítse az MT Zrt. és a légi közlekedési szektor szereplői közötti hatékonyabb szakmai együttműködést annak érdekében, hogy minél több légi járat kösse össze hazánkat a fontos turisztikai küldőpiacokkal. További fontos szempont a vidéki desztinációk jobb elérhetőségének biztosítása is, a Fly and Rail és Fly and Bus kapcsolódások javítása. Palkó Lajos 1997-ben végzett a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolán majd az Eötvös Loránd Tudományegyetem Jogi Továbbképzőjében szerzett jogi szakokleveles közgazdász diplomát 2000-ben. Pályafutását a Sas Club Hotel értékesítésén kezdte 1990-ben. 1997. és 2000. között a Magyar Turizmus Zrt. nemzetközi osztályvezető helyettese, majd 2003-ig az MT Zrt. belföldi hálózati igazgatója. 2003-tól a Danubius Hotels Group-nál folytatta pályafutását, először termékfejlesztési igazgatóként, majd PR igazgatóként. 2005-től 2009-ig a FlyBalaton Repülőtér értékesítési és marketing igazgatói pozícióját töltötte be, ahol szintén fontos feladata volt a különböző légitársaságokkal való kapcsolattartás, az új légi járatok indításának ösztönzése érdekében. Angolul és németül beszél. Elérhetősége: [email protected].