Milyennek látja a magyar turizmus kilátásait a brit piacon?
Az Egyesült Királyság az idén regisztrált 25%- os vendégforgalom-bővülésnek köszönhetően immár hazánk második legfontosabb turisztikai küldőpiaca. Jövőre további forgalomnövekedés várható: a British Airways jövő májustól napi négyre növeli járatainak számát, a Wizz Air pedig jövő szeptembertől heti két új járatot indít Birminghamből Budapestre. A Magyar Turizmus Zrt. is ráerősít marketingtevékenységére: jövőre nem csak a brit, hanem az ír piacra is kiterjeszti tevékenységét a londoni irodánk. Amint azt Faragó Péter, az MT Zrt. vezérigazgatója korábban kiemelte, Budapest még soha nem kapott annyi nemzetközi elismerést, mint az elmúlt időszakban. A turizmus elmúlt években tapasztalható erőteljes bővüléséhez szükség volt az állami szerepvállalásra és fejlesztésekre, de a turisztikai szakma összefogására és a szakmában dolgozók kemény munkájára is, valamint a magyar emberek nyitottságára és vendégszeretetére.
Mi a sikerünk titka Nagy-Britanniában?
Budapestet divatos, „trendi” célállomás lett. A kiváló megközelíthetőség, a számos légi járat mellett a forint kedvező árfolyama, az ár-érték arány is hozzájárul hazánk népszerűségének növekedéséhez. Felmérések szerint ráadásul Magyarországot rendezett, tiszta országnak gondolják, és imádják a magyar gasztronómiát. De a buliturizmuson túl az olyan új termékek, mint a MICE és a medical turizmus iránt is van kereslet az Egyesült Királyságban. Klasszikus 2-3 hetes kúrákat, gyógycsomagokat is lehetne kínálni a briteknek, és ebbe a Budapesten kívüli területek is bevonhatók. Ugyanakkor ne csak Londonra és környékére, hanem a vidéki Angliára, sőt Skóciára és Írországra is gondolni kell, mint küldőterületre. Visszatérve a gasztronómiára: jövőre még az eddiginél is hangsúlyosabb lesz a nemzeti turizmusmarketingben, mivel 2016. a gasztronómia és a kulináris turizmus éve lesz Magyarországon a Magyar Turizmus Zrt. koordinálásával.
Újra lesznek kiemelt témák, turisztikai termékek a nemzeti turizmusmarketingben?
Jóváhagyás alatt van a jövő évi marketingtervünk, de amennyiben az igazgatóság és a felügyelőbizottság is elfogadja, a következő négy évre egy-egy kiemelt témát hirdetünk meg. 2016 tehát a gasztronómia éve lesz, terveink szerint négy-öt országos nagyrendezvénnyel – ezek közül az első a nagy sikerű, és immár hagyományosnak nevezhető „Magyar Turizmus Zrt. Torkos Csütörtök”.
Milyen turisztikai termékek jöhetnek szóba a vallási turizmus kapcsán?
Októberben egy sikeres road-show-n vettünk részt az Egyesült Államokban, ahol kiderült, hogy nagy az érdeklődés a zsidó zarándokcsoportok részéről Északkelet- Magyarország, a „csodatévő rabbik” földje iránt. A legnagyobb haszid ortodox közösség vezetőivel folytatott megbeszélés fő témája az észak-magyarországi zarándokutak megszervezése, illetve az ezzel kapcsolatos együttműködés kialakítása volt. A zarándokutakon való részvétel nem csak az ortodox hívő első generációs nemzetség számára érdekes: azok leszármazottai is kíváncsiak elődjeik kultúrájára. És ha már itt tartunk, Izraelben is növelni kell piaci jelenlétünket. 2018-ban több más vallás – katolikus, lutheránus – is fontos évfordulót ünnepel Magyarországon, ezért akár érdemes lehet ezt az évet a vallási és örökségturizmusnak szentelni majd.
Lát-e még fejlődési lehetőséget az amerikai piacon?
Jövő júniustól indul az Air Canada új Torontó- Budapest járata, ezért a kanadai piacra komolyabb erőforrásokat összpontosítunk. Elsősorban a keleti partvidék nagyvárosaira koncentrálunk mind az USA-ban, mind Kanadában. Rendkívül fontos lenne egy New York-Budapest járat indítása is. Az USA jelenleg Magyarország 8. legfontosabb turisztikai küldőpiaca, éves szinten közel 600 ezer vendégéjszakával. 2014-ben több mint 490 ezer turista érkezett Magyarországra az Amerikai Egyesült Államokból.
A jövő évvel kapcsolatban milyen konkrét tervekről lehet tudni?
Egyszerű, áttekinthető és tartható marketingtervet szeretnénk bemutatni hamarosan. A lényeg, hogy minden szakmabeli tudjon számolni vele. Elsőként a Magyar Szállodaszövetség őszi közgyűlésén ismertetjük a szakmai közvéleménnyel a részleteket. A szakmai szervezetekkel való együttműködést egyébként is kiemelt fontosságúnak tartom, ezért is írtunk alá velük közös nyilatkozatot a közelmúltban.
Hogy néhány konkrétumot is mondjak: 2016-ban a borvidékek is középpontba kerülnek, a német piacon imázserősítő kampányba kezdünk, illetve a török piacon is erősíteni fogunk. Egy nemzetközi szakmai konferenciát szervezünk a jövő évi Utazás kiállításra, melynek díszvendége Kína lesz. Reményeink szerint a Kína és a közép-európai regionális együttműködés 16 országából sokan eljönnek majd. A kínai-magyar kétoldalú kapcsolatok erősödésétől a kínai forgalom további lendületes fejlődését várjuk.
Az orosz piacot sem szabad szó nélkül hagyni, fontos, hogy Szentpéterváron és környékén tovább erősítsük marketingtevékenységünket. Ehhez persze nagy szükség lenne egy közvetlen légi járatra, de óriási előnye ennek a térségnek, hogy az ott élők rendszeresen utaznak az Európai Unió területére, sokaknak van már biometrikus schengeni vízumuk, így számukra nem jelent problémát az utazás. Ugyanakkor ott vannak a közelben a balti államok, amelyek szintén potenciális piacot jelentenek a magyar turizmusnak.
Hasonlóképp nagy potenciállal rendelkezik megítélésem szerint a spanyol és a portugál piac, ahol jövőre szintén erősíteni fogjuk piaci jelenlétünket. Stratégia megállapodást kötöttünk a Nemzetstratégiai Kutatóintézettel, ennek értelmében az eddiginél határozottabban szólítjuk meg a Kárpát-medencében és a diaszpórában élő magyarokat is.
Mekkora összegből gazdálkodnak jövőre?
Remélhetőleg az ideihez hasonló keret áll majd rendelkezésünkre. Ezen felül, amint azt dr. Faragó Péter vezérigazgató úr bejelentette, szeptemberben határidőre beadtunk egy európai uniós pályázatot (GINOP) is, ennek sikeres elbírálása esetén három év alatt 8,35 milliárd forintot költhetünk pluszban turisztikai marketingre. Ebből az összegből tudnánk erősíteni jelenlétünket számos piacon és humán erőforrásainkat is bővíteni tudjuk a pluszfeladatok elvégzése érdekében.