Fejhallgató történelem

Hogyan lett a két kilogramm súlyú fülesből négy deka súlyú earbud, majd abból harminc dekás füles megint? - ennek járt utána a Kreatív Online.

Az 1800-as évek vége

1800-as évek vége Az első fülre applikálható hallgatók, valamint az elektrofónok és a teatrofónok megjelenése. Az elv egyszerű: a fém(szál) vezeti az elektroakusztikus hangot. Noha az elv ismert volt az 1850-es évektől (Morse), a telefont Meucci 1874-ben találta fel, Bell pedig szabadalmaztatta. 1878-ban feltalálták a szénporos mikrofont. A fülre illeszkedő hallgatóhoz csak azt kellett megoldani, hogy két telefonkagylót egybeillesszenek valamilyen áthidaló kötéssel. Ez is megtörtént, többnyire a nyakon keresztül, mint egy nyakkendő, sőt 1881-ben regisztrálták az első sztereó hangátvitelt is, 1891-ben pedig a francia Ernest Mercadier szabadalmaztatta az első fülbe illeszthető hallgatót, a mostani earbudok elődjét. Az ilyen fülesek gyakorlati használhatóságát a távközlésben, a hadiiparban és természetesen a szórakoztatóiparban kamatoztatták.

Az elektrofónokon keresztül a szép nagy polgári miliőben csoportosan és szivarozva lehetett híreket és zenét, főleg operát hallgatni, miközben mindenki csöndben hümmögött. Mint egy silentdiscós jukebox.

 A rendszeres elektrofón-szolgáltatást 1895-ben vezette be Angliában az Electrophone nevű cég. A teatrofón ugyanezen elv alapján egy dobozból szolgáltatott pénzért szintén operát egy fejhallgatón keresztül. Ez egy, maximum kétfős szórakozás volt.

1910-es évek

Nathaniel Baldwin sok egyéb mellett a konyhájában kikísérletezi az első, modern, a mai elképzelésünk szerinti formájú fejhallgatót, majd, hogy legyen még pénze, gyorsan el is adja az amerikai haditengerészetnek. Ebben sem volt még erősítő, így nagyon gyenge volt a hangja.

1919-ben megjelenik az első sorozatgyártott füles, a Brandes. Lényegében Baldwin fejhallgatójának apróbb továbbfejlesztése.

1937

A német Beyerdynamic nevű cég bevezeti a DT-48-as modellt, a világ első dinamikus elven működő fejhallgatóját, vagyis nem kellett a fejhallgatóba külön erősítőt szerelni. Az elv az, hogy – szemben az elektroakusztikus fülesekkel, ahol kell egy elektromos közeg a hang erősítéséhez – itt egy papír vagy műanyag közeg rezegteti a hangot, és alakítja át azt hullámokká. Olcsóbb, mint az elektroakusztikus megoldás, így alkalmas tömeges gyártásra, noha a DT-48-as, amelyet ma is gyártanak, kezdetben nem volt sikeres.

1958

A gyakorló dzsesszzenész, Michael Koss az EMI kötelékében elkezd stúdiófejhallgatókkal kísérletezni, 1958-ban pedig már saját vállalatával piacra is dobja az első sztereofónokat. A sztereofónok lényege a külvilág zajainak tökéletes kizárása, az SP-3 modell lényegében a mai napig meghatározza a fülesdizájnt. Az SP-3 modell ikonikussá vált, noha kezdetben bikanyak kellett hozzá, mert darabja a két kilogramm súlyt is elérhette.

A Kosshoz fűződik az első márkázott fejhallgató piacra dobása 1966-ban, a Beatlephone.

1979

A Sony Walkmanjével együtt megjelennek az első könnyűszerkezetű mobilfejhallgatók. A Sony MDR-3L2 fejhallgató válik a követendő példává, előállításuk olcsó, súlyuk már dekagramm, hangzásuk viszont messze elmarad a sztereofónoktól. Ezzel párhuzamosan a Koss tönkremegy.

2000-es évek

Az Ipod újra divatba hozza a fülhallgatókat, egyelőre még rossz minőségben. Megjelennek a fülbe tökéletesen illeszkedő fülhallgatók is, amelyek sikeresen zárják ki a kültéri zajokat és jobban is szólnak.

2003-ban a Skullcandy elkezd egyedi tervezésű, dizájnerfüleseket gyártani.

2008-ban A Monster legyártja a Beats by Dr. Dre fejhallgatót, amely óriási lökést ad a celebfüleseknek. Azóta saját márkázott fülhallgatója van Lady Gagának, 50 Centnek és Lebron James kosárlabdázónak is. Megjelennek a tribute-márkák, Miles Davis vagy Bob Marley tiszteletére.

 

Forrás: Kreatív Online


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.