A Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) a tavaly szeptemberben elkészített, 2009-re szóló előzetes marketingtervét a pénzügyi világválság miatt októberben szerényebbre hangolta, és elsősorban a belföldi piacra, valamint az ígéretesnek tűnő, szomszédos országokra csoportosított át forrásokat. Áprilisban a válság további hatásainak tükrében újra átnézik, és ha szükséges, aktualizálják a tervet. Idén először küldőpiacokra lebontva is elérhető a marketingterv, az egyes országokra vonatkozó részek letölthetők a marketingszervezet honlapjáról. A stratégiába a szakmai szervezetek, turisztikai vállalkozók, önkormányzatok, regionális idegenforgalmi bizottságok és a fejlesztési tanácsok észrevételeit is beépítette a nemzeti turisztikai marketingszervezet. 2009-ben a stratégiai célok között szerepel külföldön a Balaton újrapozicionálásának folytatása, a vidéki turisztikai kínálat megismertetése és az új menetrend szerinti légi járatok beindításának elősegítése. Belföldön a Balaton vendégforgalmának élénkítése, a balatoni szezonalitás csökkentése és a vidéki turisztikai kínálat megismertetése a cél elsősorban a kulturális turizmus területén, hiszen 2009-ben a marketingkommunikáció központi témája a „Kulturális Turizmus Éve” lesz (erről lásd írásunkat a 23. oldalon). A kiemelt turisztikai termékeket illetően idén sem változnak a hangsúlyok. A külföldi marketingben Budapest és környéke, a Balaton, a hivatásturizmus és az egészségturizmus kiegészül a kulturális turizmussal. A hazai piacon a kulturális turizmuson kívül kiemelt termékek természetes vizeink (Balaton, Fertő tó, Tisza-tó, folyópartok), az egészségturizmus, az eseményturizmus, a Pécs Európa Kulturális Fővárosa 2010-es rendezvénysorozat előkészítése és az üdülésicsekk-elfogadóhelyek népszerűsítése.
Vidéki konferenciahelyszíneket segítenek
Ami a kereskedelmi szálláshelyeken keletkező vendégéjszakákat és bevételeket illeti, idén a 2008-as szint megtartása a cél az MT Zrt. számára. A szervezet ezzel szemben a minőségi fejlesztéseken átment magányszálláshely- szegmensben nagy volumenű növekedést: külföldről 5-7, belföldről 10–12 százalékos emelkedést remél. A jövő év fontos feladatának ígérkezik még az új, nemzetközi színvonalú, vidéki, például Balaton környéki, szegedi és debreceni konferencia-helyszínek piacra segítése. 2009-ben újdonság, hogy a Légi Marketing Alapból nemcsak új járatok nyitására, hanem a meglévők kapacitásainak jobb kihasználására is felhasználhatók lesznek források. Az MT Zrt. külföldre irányuló tevékenységében nagy szerep jut a 2009-ben megrendezésre kerülő japán–magyar, illetve amerikai– magyar évadnak, a német évadnak, a spanyol gazdasági évadnak, valamint a vasfüggöny lebontásának 20. évfordulója alkalmából rendezett eseményeknek.
Új TDM-részleg
2009-ben kevesebb fajta, de egységes arculatú és magasabb példányszámban terjesztett kiadványa lesz a társaságnak. Ezek elektronikus formában is elérhetőek, a Zrt. honlapjairól letölthetők lesznek. Idén megújul a Magyar Turizmus Zrt. filmkészlete is, mivel Magyarország, Balaton és hivatásturizmus témában a tavaly debütált, új arculathoz illeszkedő imázsfilmeket készít az MT Zrt. Honlapjait 2009-ben az új Magyarország turisztikai márka arculati jegyeinek megfelelően frissíti, a magyar nyelvű www.itthon.hu portálon kínált szolgáltatások körét pedig foglalási rendszerrel bővíti. A társaság a források koncentrálása érdekében bővíti a partnereivel közös hirdetések körét. Az idei év egyik fontos feladata belföldön a turisztikai szolgáltatók és a lakosság szemléletének formálása, a vendégszeretet ösztönzése, amelynek eszköze többek között a lakosságot és a turizmusban dolgozókat egyaránt megcélzó új Vendégbarát Magyarország kampány. Róna Iván, az MT Zrt. vezérigazgatója a marketingtervet bemutató decemberi sajtótájékoztatón elmondta, hogy január 1-jétől TDM koordinációs részleg is működik majd a zrt. keretei között azzal a céllal, hogy segítse munkájukban a most születő turisztikai desztinációmenedzsmentszervezeteket, és részt vegyen informatikai rendszerük kiépítésében.
Itthon is óriások csábítanak
Róna Iván hangsúlyozta azt is, hogy a zrt. történetében először készült hároméves stratégia. Az első hároméves terv a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiához igazodik, amely 2013-ig jelöli ki a célokat, az MT Zrt. víziója pedig az, hogy addigra Magyarország az „új Európa” egyik legvonzóbb úti célja lesz, és ennek elérésére élményjelleget, kreativitást és újszerűséget tükröző, új, erős és egységes Magyarország-márka kialakítására törekszik a marketingszervezet. Ehhez már tavaly elkészült az új koncepció, amelynek üzenete, hogy Magyarországon szinte karnyújtásnyira egymástól a legkülönbözőbb „világokba” lehet bekukkantani. A 2008-ban debütáló arculat is ezt igyekszik kifejezni, amely óriási méretűre növelt embereket helyez magyar nevezetességek, kulisszák közé. 2009-től már belföldön is ezzel a dizájnnal, márkajegyekkel, szlogennel (Hungary – A love for life, azaz Magyarország – egy életre szóló szerelem) és logóval népszerűsítik hazánkat.
A 2011-ig meghatározott célok között szerepel a kül- és belföldi vendégek és vendégéjszakák számának szinten tartása 2009-ben, 2010-re és 2011-re pedig az a terv, hogy 3-4 százalékkal nőjön a kül- és belföldi vendégszám, és 1-2 százalékkal a vendégéjszakaszám. A bevételek terén idén szintén stagnálást, az azt követő két évben pedig 3-4 százalékos emelkedést vár az MT Zrt., amely 2009-ben az előző évivel megegyező összegből, 5 milliárd forintból gazdálkodhat.
A kiemelt turisztikai termékek 2011-ig külföldön Budapest és környéke, a Balaton, az egészségturizmus és a hivatásturizmus lesznek, belföldön folytatódnak a tematikus évek, 2009-ben a kulturális turizmus, 2010- ben a fesztiválok kerülnek a marketingtevékenység fókuszába az eseményturizmus, az egészségturizmus és a természetes vizeket hirdető kampányok mellett. A külpiacokra vonatkozó stratégiai célkitűzések között említi a középtávú terv Budapest pozíciójának erősítését Európa városlátogató turizmusában, a Balaton újrapozicionálását az egészségturisztikai és az aktív turisztikai kínálat iránt érdeklődő új szegmensek megnyerésével, hazánk egészségturisztikai szolgáltatásainak, egyedi arculatának kialakítását és ismertebbé tételét és a nemzetközi vonzerejű kulturális és sportrendezvényekhez kapcsolódó vendégforgalom növelését. Belföldön elsősorban az úti célok presztízsének további növelése, az utazások számának és időtartamának, illetve a vidéki szálláshelyek hét közbeni forgalmának bővítése, Budapesten a belföldi vendégforgalom részarányának növelése és az üdülési csekk közvetlen turisztikai célú beváltásának ösztönzése az elsődleges cél. A Balaton újrapozicionálását a belföldi piacon a kulturális, a bor- és a gasztronómiai, az egészségturisztikai és az aktív turisztikai kínálat iránt érdeklődő új szegmensek megnyerésével és a hivatásturizmus szerepének erősítésével képzeli el az MT Zrt.
A Nemzeti Turisztikai Adatbázis (NETA) mellett a társaság megkezdi fogyasztói adatbázisának egységes kiépítését is, lehetővé téve a fogyasztók közvetlen elérését biztosító CRMrendszer (Customer Relationship Management – ügyfélkapcsolati rendszer) működtetését. A nemzeti turisztikai marketingszervezet a következő három évben különösen törekszik forrásai koncentrálására. A mindenkori marketingtervben kiemelt termékek, piacok és régiók, illetve a marketingeszközöket integráló, a partnerekkel együttműködésben megvalósuló kampányok, tevékenységek élveznek elsőbbséget.
A teljes marketingstratégia és marketingterv, valamint a külképviseletek és regionális marketingigazgatóságok marketingtervei letölthetőek a Magyar Turizmus Zrt. www.itthon.hu címen elérhető honlapjának szakmai oldalain belül.