Igaza lehetett Petra Stolbának, az Österreich Werbung (ÖW), az osztrák turisztikai hivatal vezérigazgatójának, amikor az actb elso napján úgy nyilatkozott: a turizmus a legválságállóbb iparág. Bár sokan épp az euró bedolésétol tartanak, a világgazdaság „W” alakú válságának második mélypontja fele tart, a Bécsben jelenlegi formájában ezúttal utolsó alkalommal megrendezett vásáron sorra köttetnek az üzletek.
A 12 magyar eladó nem panaszkodik. Nyúl Erika, a Muvészetek Palotája ügyfélkapcsolatok igazgatója mondja: számukra hatékony megjelenési forma az actb. A személyes találkozót semmi sem pótolhatja – teszi hozzá. Hétfore várt összes ügyfele megjelent. Hasonlóképpen pozitívan látja az actb forgalmát Hankó Ágnes a Ramada Resort Aquaworld Budapest részérol, aki arról tájékoztatott: csak az elso nap harminc tárgyalása volt. Köztük nem egy a számos európai ország, így hazánk által is áhított közel-keleti térségbol jött ügyféllel. A közel-keletiek érdeklodésérol beszámolnak a Magyar Turizmus Zrt. helyszínen tartózkodó munkatársai is.
Nem csupán a magyarok
nyilatkoztak elégedetten az utolsó actb forgalmáról. Jia Li, az egyik legnagyobb kínai utazási iroda, az állami China International Travel Service Limited termékmenedzsere, aki eloször járt az actb-n, sajnálja, hogy az idei az utolsó ilyen vásár. Mint mondta: itt egy helyre koncentrálva jelentek meg a számukra is egyre vonzóbbá váló közép-európai országok. Petra Stusek Ljubljana turisztikai hivatalának képviseletében elmondta: jelentos érdeklodést tapasztal a szlovén fováros iránt.
A kis Szlovénia csendben igen komoly fogadóországgá válik. Maja Pak, Szlovénia turisztikai hivatalának vezetoje a tavalyi számokat ismertetve elmondta: 2011 felülmúlta a 2008- as rekordévet. Európa legzöldebb országában a GDP 12%-át eloállító turizmus az érkezések 9%-os növekedését könyvelhette el. 3 millió vendég összesen 9 millió vendégéjszakát töltött délnyugati szomszédunknál. A vásáron szintén kiállító Szlovákia turisztikai hivatalának vezérigazgató- helyettese, Frantisek Stano beszámolójából kiderült, 2011 eredményes év volt két nehéz esztendo után. Az euró bevezetését követoen északi szomszédunknál 25%-kal esett vissza az érkezések száma, különösen az euróra még át nem tért szomszédos országokból, így hazánkból. Tavaly azonban már két számjegyu, 11%-os növekedéssel zártak a szlovákok a külföldiek esetében. A vendégéjszakák száma 6%-kal nott. Csehország tavalyi adatairól igen keveset tudtunk meg; a Czech Tourism osztrák piacért felelos munkatársa a pódiumra fellépve megköszönte az osztrákoknak a sok vendégéjt, majd arcán elégedett mosollyal távozott.
Megérkezni és újjászületni
mottóval hívja fel kínálatára a figyelmet Ausztria. Az actb során közölt, 2011. január–novemberi statisztikák szerint 31,8 millió vendég 116,6 millió vendégéjszakát töltött nyugati szomszédunknál. Magyarország Ausztria elso tíz küldopiaca között szerepel. Kilencedik helyen másfél millió vendégéjt háltunk el a vizsgált idoszakban. Ez 7,1%-os növekedés, amellyel a 10-es listán Svájc (12,1%) mögött a másodikak vagyunk. Nekünk pedig Ausztria a második legfontosabb küldopiacunk. Sokat tettek hozzá érkezéseikkel a magyar turizmus 2011-es, 7%-os növekedéséhez.
Búcsú a közép-európai álomtól?
Alig heverték ki a két évvel ezelotti actb közép-európai kiállítói a helyiségben uralkodó zimankót, már el is kell búcsúzniuk a közép-európai térség Bécsben utolsó alkalommal megrendezett, közös fellépésétol. Az 1976-ban atb-ként útjára indított vásár 2013-tól ismét Austrian Travel Business (atb) lesz.
A két évvel ezelotti vásári fagynak sokan tulajdonítottak az akkori közép-európai kiállítók közül szimbolikus jelentoséget, de még az osztrák szakmai orgánum, a Tourismuswirtscahft Austria & International (TAI) is alaposan elverte a port a helyszínt biztosító Austria Center Viennán (ACV) és igazgatóján, Thomas Ruppertin, aki, míg egyesek a futetlen termekben fagyoskodtak, a lap állítása szerint épp a melegebb Dél-Afrika felé tartott. Nos, ekkor derült ki, hogy a vásár csupán kétévente kerül megrendezésre, vagy hogy akár nem is lesz. Lett idén, de megerosítve az októberi hírt Petra Stolba, az Österreich Werbung nemrég újabb öt évre megválasztott vezérigazgatója nagy plénum elott is bejelentette: Köszönjük, mostantól magunk szervezzük a magunk vásárát. Jóllehet tájékoztató jelleggel, már a 2009-es berlini ITB-n tudatták a közép-európaiakkal, hogy változás lesz az actb évenkénti menetrendjében. Öt alkalmat élt meg az eloször 2007-ben megrendezésre kerülo turisztikai seregszemle.
V4-es összefogás lesz helyette?
Hogy ez nagy veszteség-e hazánknak, arról Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a Turizmus Online-nak elmondta: egy ilyen döntésnek nem lehet örülni, de tanulni lehet belole, illetve keresni a megjelenés lehetoségeit más fórumokon. Ha az actb-n nem, akkor majd a V4 országok együttmuködésének keretében hazánk vizsgálja az együttes fellépés útjait. Horváth Gergely ebben nagy lehetoségeket lát, kétéves ETC (európai turisztikai bizottság) igazgatósági megbízatásának egyik kiemelt feladata, hogy koordinálja a visegrádiak közös turisztikai megjelenését. A négyes fogathoz csatlakozna még Szlovénia és a hamarosan szintén EU-taggá váló Horvátország is. A fenti országok – különösen a V4-ek – közös vásárszervezése a felvetések szintjén már létezik – árulta el Horváth. Kiemelte a saját szempontunkból lényeges Utazás kiállítást, ahol az idén Bécsben értékesíteni kívánó 12 szolgáltatóval szemben bo 200 magyar eladó jelenik meg. Hasonlóan fogalmazott a vezérigazgató az oszi Business Travel Show-val kapcsolatban. Egyértelmu sikerként jelölte meg Horváth Gergely, hogy az utolsó actb alkalmával csak Magyarország szervezett post-túrát, amelyen tekintélyes létszámú – 72 fos – nemzetközi csapat vesz részt keddtol péntekig.
Konspirációs elméletek
Hogy miért is szakított Ausztria régiós társaival, arról számos teória létezik. Petra Stolba ezúttal is, akárcsak két éve, hivatkozott az ÖW megbízásából a Szt. Galleni Egyetem által írt tanulmányra. A tanulmány egyebek mellett az actb ilyen formában történo lebonyolításának értelmét hivatott vizsgálni. A részletesen ezúttal sem feltárt tanulmányban a szerzok arra jutottak, hogy nem érdemes folytatni. Két éve Stolba a 2012-ig fennmaradt idot gondolkodási idoként jelölte meg. Akkori nyilatkozatok szerint még inkább hajlottak a kétévenkénti megrendezésre, hivatkozva a résztvevok által kitöltött kérdoívekre is, amelyekbol ugyanaz körvonalazódott. Szintén 2010-ben merült fel az a gondolat is, hogy egyik évben az alpesi országok kínálatát bemutató the Alps, míg másik évben az actb kerül megrendezésre az osztrák vendégéjszakák majd harmadát elvivo Tirol nyomására. A the Alps maradt, az actb megy. A két év annyiban állja meg a helyét, hogy atb Bécsben minden második évben lesz, míg közte a tartományok valamelyike ad otthont nemzetközi vásárnak. Több helyszíni forrásunk azonban úgy véli, hogy az ÖW finanszírozásában jelentos részt vállaló Osztrák Gazdasági Kamara (Wirtschaftskammer Österreich) tagjai nem örültek a közép-európai konkurenseknek. Az Ausztriában kötelezo kamarai tagság révén a piac itteni szereploi tekintélyes összeggel járulnak hozzá a marketingmunkához is. Gondolták: jobb védeni amúgy is eros piacukat. Valóban ebben a Petra Stolba által „hibrid vásárként” említett eseményben a házigazda osztrákok szerepeltek legnagyobb súllyal. Az egymillió vendégággyal rendelkezo „sógorokkal” az actb-n szereplo összes közép-európai résztvevo együtt sem kelhetne birokra. Ugyanakkor az actb véget értének egyik sajnálatos vetülete, hogy hatékony fellépési lehetoséget jelentett a hon áhított, a világturizmus megmentoiként kezelt BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India, Kína), illetve a hasonló szerepnek örvendo közel-keleti olajállamok elott.
A fagy ára
A 2010-es didergésért Közép-Európa visszavág. Az összeesküvés-elméletek hívei bizonyára továbbra is szkeptikusak maradnak azt illetoen, hogy két éve egyszeru technikai malor miatt deresedett a bajuszuk a közép-európai kiállítótérben. Szerencsétlen volt akkor a helyválasztás; míg Ausztria áttekinthetoen egy csarnokban várta ügyfeleit, addig a többi ország egy félreesobb teremben igyekezett üzleteket kötni. Az ACV 2010-ben eloször adott helyt az eseménynek. Hogy utoljára-e, arról nem szól a fáma, mindenesetre a malor sokba kerül az ACV-nek. Mint megtudtuk, az ÖW továbbra is kártérítési perben áll az ACV-vel; a részvételi díjak 25%-át fizették eddig vissza a kiállítóknak. Az utolsó közös fellépés helyszínén cikkünk írásakor kituno ido van. A tágas, átlátható csarnokban együtt van jelen minden ország minden kiállítója. Ha menni kell, hát búcsúzzunk szépen.