Bécs, actb: egyszer minden jónak vége szakad

Igen elokelo helyen szerepel hazánk Ausztria küldopiacai közt – derült ki egyebek mellett az utolsó actb (Austrian and Central European Travel Business), utolsó napján. És még sok más izgalmas dolog.

Igaza lehetett Petra Stolbának, az Österreich Werbung (ÖW), az osztrák turisztikai hivatal vezérigazgatójának, amikor az actb elso napján úgy nyilatkozott: a turizmus a legválságállóbb iparág. Bár sokan épp az euró bedolésétol tartanak, a világgazdaság „W” alakú válságának második mélypontja fele tart, a Bécsben jelenlegi formájában ezúttal utolsó alkalommal megrendezett vásáron sorra köttetnek az üzletek.

A 12 magyar eladó nem panaszkodik. Nyúl Erika, a Muvészetek Palotája ügyfélkapcsolatok igazgatója mondja: számukra hatékony megjelenési forma az actb. A személyes találkozót semmi sem pótolhatja – teszi hozzá. Hétfore várt összes ügyfele megjelent. Hasonlóképpen pozitívan látja az actb forgalmát Hankó Ágnes a Ramada Resort Aquaworld Budapest részérol, aki arról tájékoztatott: csak az elso nap harminc tárgyalása volt. Köztük nem egy a számos európai ország, így hazánk által is áhított közel-keleti térségbol jött ügyféllel. A közel-keletiek érdeklodésérol beszámolnak a Magyar Turizmus Zrt. helyszínen tartózkodó munkatársai is.

Nem csupán a magyarok

nyilatkoztak elégedetten az utolsó actb forgalmáról. Jia Li, az egyik legnagyobb kínai utazási iroda, az állami China International Travel Service Limited termékmenedzsere, aki eloször járt az actb-n, sajnálja, hogy az idei az utolsó ilyen vásár. Mint mondta: itt egy helyre koncentrálva jelentek meg a számukra is egyre vonzóbbá váló közép-európai országok. Petra Stusek Ljubljana turisztikai hivatalának képviseletében elmondta: jelentos érdeklodést tapasztal a szlovén fováros iránt.

A kis Szlovénia csendben igen komoly fogadóországgá válik. Maja Pak, Szlovénia turisztikai hivatalának vezetoje a tavalyi számokat ismertetve elmondta: 2011 felülmúlta a 2008- as rekordévet. Európa legzöldebb országában a GDP 12%-át eloállító turizmus az érkezések 9%-os növekedését könyvelhette el. 3 millió vendég összesen 9 millió vendégéjszakát töltött délnyugati szomszédunknál. A vásáron szintén kiállító Szlovákia turisztikai hivatalának vezérigazgató- helyettese, Frantisek Stano beszámolójából kiderült, 2011 eredményes év volt két nehéz esztendo után. Az euró bevezetését követoen északi szomszédunknál 25%-kal esett vissza az érkezések száma, különösen az euróra még át nem tért szomszédos országokból, így hazánkból. Tavaly azonban már két számjegyu, 11%-os növekedéssel zártak a szlovákok a külföldiek esetében. A vendégéjszakák száma 6%-kal nott. Csehország tavalyi adatairól igen keveset tudtunk meg; a Czech Tourism osztrák piacért felelos munkatársa a pódiumra fellépve megköszönte az osztrákoknak a sok vendégéjt, majd arcán elégedett mosollyal távozott.

Megérkezni és újjászületni

mottóval hívja fel kínálatára a figyelmet Ausztria. Az actb során közölt, 2011. január–novemberi statisztikák szerint 31,8 millió vendég 116,6 millió vendégéjszakát töltött nyugati szomszédunknál. Magyarország Ausztria elso tíz küldopiaca között szerepel. Kilencedik helyen másfél millió vendégéjt háltunk el a vizsgált idoszakban. Ez 7,1%-os növekedés, amellyel a 10-es listán Svájc (12,1%) mögött a másodikak vagyunk. Nekünk pedig Ausztria a második legfontosabb küldopiacunk. Sokat tettek hozzá érkezéseikkel a magyar turizmus 2011-es, 7%-os növekedéséhez.

Búcsú a közép-európai álomtól?

Alig heverték ki a két évvel ezelotti actb közép-európai kiállítói a helyiségben uralkodó zimankót, már el is kell búcsúzniuk a közép-európai térség Bécsben utolsó alkalommal megrendezett, közös fellépésétol. Az 1976-ban atb-ként útjára indított vásár 2013-tól ismét Austrian Travel Business (atb) lesz.

A két évvel ezelotti vásári fagynak sokan tulajdonítottak az akkori közép-európai kiállítók közül szimbolikus jelentoséget, de még az osztrák szakmai orgánum, a Tourismuswirtscahft Austria & International (TAI) is alaposan elverte a port a helyszínt biztosító Austria Center Viennán (ACV) és igazgatóján, Thomas Ruppertin, aki, míg egyesek a futetlen termekben fagyoskodtak, a lap állítása szerint épp a melegebb Dél-Afrika felé tartott. Nos, ekkor derült ki, hogy a vásár csupán kétévente kerül megrendezésre, vagy hogy akár nem is lesz. Lett idén, de megerosítve az októberi hírt Petra Stolba, az Österreich Werbung nemrég újabb öt évre megválasztott vezérigazgatója nagy plénum elott is bejelentette: Köszönjük, mostantól magunk szervezzük a magunk vásárát. Jóllehet tájékoztató jelleggel, már a 2009-es berlini ITB-n tudatták a közép-európaiakkal, hogy változás lesz az actb évenkénti menetrendjében. Öt alkalmat élt meg az eloször 2007-ben megrendezésre kerülo turisztikai seregszemle.

V4-es összefogás lesz helyette?

Hogy ez nagy veszteség-e hazánknak, arról Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a Turizmus Online-nak elmondta: egy ilyen döntésnek nem lehet örülni, de tanulni lehet belole, illetve keresni a megjelenés lehetoségeit más fórumokon. Ha az actb-n nem, akkor majd a V4 országok együttmuködésének keretében hazánk vizsgálja az együttes fellépés útjait. Horváth Gergely ebben nagy lehetoségeket lát, kétéves ETC (európai turisztikai bizottság) igazgatósági megbízatásának egyik kiemelt feladata, hogy koordinálja a visegrádiak közös turisztikai megjelenését. A négyes fogathoz csatlakozna még Szlovénia és a hamarosan szintén EU-taggá váló Horvátország is. A fenti országok – különösen a V4-ek – közös vásárszervezése a felvetések szintjén már létezik – árulta el Horváth. Kiemelte a saját szempontunkból lényeges Utazás kiállítást, ahol az idén Bécsben értékesíteni kívánó 12 szolgáltatóval szemben bo 200 magyar eladó jelenik meg. Hasonlóan fogalmazott a vezérigazgató az oszi Business Travel Show-val kapcsolatban. Egyértelmu sikerként jelölte meg Horváth Gergely, hogy az utolsó actb alkalmával csak Magyarország szervezett post-túrát, amelyen tekintélyes létszámú – 72 fos – nemzetközi csapat vesz részt keddtol péntekig.

Konspirációs elméletek

Hogy miért is szakított Ausztria régiós társaival, arról számos teória létezik. Petra Stolba ezúttal is, akárcsak két éve, hivatkozott az ÖW megbízásából a Szt. Galleni Egyetem által írt tanulmányra. A tanulmány egyebek mellett az actb ilyen formában történo lebonyolításának értelmét hivatott vizsgálni. A részletesen ezúttal sem feltárt tanulmányban a szerzok arra jutottak, hogy nem érdemes folytatni. Két éve Stolba a 2012-ig fennmaradt idot gondolkodási idoként jelölte meg. Akkori nyilatkozatok szerint még inkább hajlottak a kétévenkénti megrendezésre, hivatkozva a résztvevok által kitöltött kérdoívekre is, amelyekbol ugyanaz körvonalazódott. Szintén 2010-ben merült fel az a gondolat is, hogy egyik évben az alpesi országok kínálatát bemutató the Alps, míg másik évben az actb kerül megrendezésre az osztrák vendégéjszakák majd harmadát elvivo Tirol nyomására. A the Alps maradt, az actb megy. A két év annyiban állja meg a helyét, hogy atb Bécsben minden második évben lesz, míg közte a tartományok valamelyike ad otthont nemzetközi vásárnak. Több helyszíni forrásunk azonban úgy véli, hogy az ÖW finanszírozásában jelentos részt vállaló Osztrák Gazdasági Kamara (Wirtschaftskammer Österreich) tagjai nem örültek a közép-európai konkurenseknek. Az Ausztriában kötelezo kamarai tagság révén a piac itteni szereploi tekintélyes összeggel járulnak hozzá a marketingmunkához is. Gondolták: jobb védeni amúgy is eros piacukat. Valóban ebben a Petra Stolba által „hibrid vásárként” említett eseményben a házigazda osztrákok szerepeltek legnagyobb súllyal. Az egymillió vendégággyal rendelkezo „sógorokkal” az actb-n szereplo összes közép-európai résztvevo együtt sem kelhetne birokra. Ugyanakkor az actb véget értének egyik sajnálatos vetülete, hogy hatékony fellépési lehetoséget jelentett a hon áhított, a világturizmus megmentoiként kezelt BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India, Kína), illetve a hasonló szerepnek örvendo közel-keleti olajállamok elott.

A fagy ára

A 2010-es didergésért Közép-Európa visszavág. Az összeesküvés-elméletek hívei bizonyára továbbra is szkeptikusak maradnak azt illetoen, hogy két éve egyszeru technikai malor miatt deresedett a bajuszuk a közép-európai kiállítótérben. Szerencsétlen volt akkor a helyválasztás; míg Ausztria áttekinthetoen egy csarnokban várta ügyfeleit, addig a többi ország egy félreesobb teremben igyekezett üzleteket kötni. Az ACV 2010-ben eloször adott helyt az eseménynek. Hogy utoljára-e, arról nem szól a fáma, mindenesetre a malor sokba kerül az ACV-nek. Mint megtudtuk, az ÖW továbbra is kártérítési perben áll az ACV-vel; a részvételi díjak 25%-át fizették eddig vissza a kiállítóknak. Az utolsó közös fellépés helyszínén cikkünk írásakor kituno ido van. A tágas, átlátható csarnokban együtt van jelen minden ország minden kiállítója. Ha menni kell, hát búcsúzzunk szépen.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.