A felmérés során összehasonlítottak 10, 2009-ben az uniós utasforgalom 80%-át bonyolító, repülőtér, a belvárosi üzletek és az online értékesítők árai. A vizsgálat nem vámmentes – unión kívüli út során vásárolható – termékekre, hanem az unión belüli tax free, azaz az áfát nem tartalmazó vásárlásokra terjedt ki.
A tesztvásárlók 22 termék árát vizsgálták 5 kategóriában: kozmetikai és szépségápolási szerek; luxus, divat- és elektronikai cikkek; borok és égetett szeszek; dohányáruk; delikáteszek és édességek.
Az inkognitóban eljáró tesztvásárlók arra jutottak, hogy a portékájukat a helyi áfával nem terhelő repülőtéri kalmárok nem is olyan olcsók, mint az unió átlagos – 17,4%-os – áfája alapján elvárnánk. A megvizsgált repülőtereken átlagosan 6,2%-kal kértek kevesebbet az árukért a belvárosi üzletekhez képest. Az ellentmondást a repülőtéri kereskedők a magasabb bérleti díjakkal és fizetésekkel igyekeztek magyarázni.
Széles skálán mozognak a vizsgált repülőterek a kedvezmény mértékét illetően: míg a Heathrow csupán 3,1%-ot tud lefaragni áfa-mentes áraiból, addig a francia Lyon esetében ez 11,9%. A brit repülőtereken legdrágábbak a luxus-, divat- illetve elektronikai cikkek. Spanyolországban a kozmetikai és szépségápolási szerek, míg a franciáknál a borok és az égetetett szeszek állnak az első helyen.
Online vásárolva azonban a repülőtéri árakhoz képest átlagosan további 6,1%-os kedvezményt kaphat a vevő. Sőt, egyes termékek esetében, mint pipere holmik, divatcikkek és technikai holmik, a kedvezmény akár 6-13% is lehet.
A Kelkoo így az online vásárlást javasolja a három alternatíva közül. Persze kedvezmények ide vagy oda, a repülőterek eszményi terepként szolgálnak a vásárláshoz: az embereknek itt van agyonütni való idejük, megmaradt pénzük. És nem mellesleg az ember már csak olyan hogy szereti az érzékszerveivel megtapasztalni, amit megvásárol.
Tavaly az unió repülőterein 2,8 milliárd euróért vásároltak az emberek áfa-mentes repülőtéri üzletekben, mely által összesen 185 millió eurót spóroltak meg maguknak.