A Promo Direkt Piackutató az idén már kilencedszer készítette el hagyományos rendezvényes piackutatását. Eszerint a tavalyinál több cég szándékozik különböző kongresszust, konferenciát, szemináriumot, csapatépítő tréninget és egyéb rendezvényt megtartani, s megnőtt az erre egymillió forintnál többet költők aránya is. Mintegy 800 rendezvényfelelős jelezte, hogy szívesen fogadja a rendezvényhelyszínek és a szervező szakcégek ajánlatát, s ehhez engedélyezett e-mail címet is adtak.
A piackutató cég ügyvezetője, dr. Szentirmay László szerint óvatos optimizmusra ad okot az idei felmérés az előző két év rendkívüli visszaesése után. Sokan kétkedve fogadták, amikor 2009 elején 30 százalékos visszesést jósoltak a hasonló reprezentatív felmérésből, ami sajnos be is jött. Tavaly pedig további 20 százalék zuhanást becsültek, és a szakemberek visszajelzése ezt is megerősítette. Az idén viszont bizakodásra ad okot, hogy ha a válság előtti "békeévek" szintjét még nem is sikerül elérni, de szinte minden területen jobb arányok születtek, mint tavaly.
Míg a válság előtti években a megkeresett nagyvállalatok 45 %-a jelezte valamilyen rendezvény megtartását, az elmúlt években ez 31 %-ra csökkent, az idén viszont már két százalékkal nagyobb lett. 2008-ban háromezer cég fele mondta, hogy tart valamilyen rendezvényt, tavaly viszont csak 650, most pedig már 830. Érdekes módon a válság előtt a cégek egyharmada, 1.000 vállalat közölte, hogy szívesen fogad ajánlatot rendezvényhelyszín: hotel, panzió, étterem vagy nagyobb eseményeknél művészeti vagy sportcsarnok, múzeum részéről, illetve teljes körű vagy speciális rendezvényes szakcégtől. Tavaly ez csak 740 volt, az idén pedig közel 800. S az összegek is nagyobbak lehetnek: 2008-ban a nagyvállalatok még több mint a fele jelezte, hogy egymilliónál többet költ rendezvényekre, tavalyra ez 35 %-ra csökkent, az idén viszont 40 %, vagyis 236 cég mondott ilyen összeget.
Bár a mostani válaszok valamivel pozitívabbak lettek, még jóval elmaradnak a 2008-astól és a korábbiaktól. Mindenki abban reménykedik, hogy a német és más nyugati gazdaságok után nagy nehezen végre beindul a hazai is, és ehhez kapcsolódóan a rendezvényes piac is. Persze a különböző cégeknek ez más és más arányokat jelenthet, hiszen aki több lábon állt és több ügyfelet szolgált ki, az némi fogyókúrával, költséghatékonyabb megoldásokkal jobban átvészelte e súlyos időszakot. Viszont akinek csak egy-két nagyobb megrendelője volt, és ezek nagyrészt vagy akár teljesen lemondtak a korábbi rendezvényekről, azok akár csődbe is mehettek. Nem volt véletlen jó pár 4 és 5 csillagos hotel bezárása, a 2-3 csillagosokról panziókról nem is beszélve...
Különösen bíztató az egykor szebb napokat látott tréninges piac újjászületése. Felméréseink szerint a válság előttiről majdnem a felére esett vissza a céges továbbképzések száma, s ez a negatív tendencia most megállt. Még örömtelibb: régebben a cégek egyharmada jelezte, hogy többnapos rendezvényéhez szállásfoglalást igényel, ez 2009-re 26 %-ra, tavaly pedig 24 %-ra esett vissza, az idén viszont már 28 %-ot mértek. Persze a külső helyszínes rendezvények többsége egynapos, de lassan már a szállásadók is elkezdhetnek reménykedni...
A jól előkészített nagyobb rendezvények elengedhetetlen része valamilyen műsor, főleg hagyományos zenei produkciók, humoristák, bűvészek, zsonglőrök. Néhány komolyzenei előadás mellett főleg a táncdalénekeseket hívják: a jól bevált idősebb korosztályt (Korda György, Ernyey Béla stb.), de inkább a TV-ből ismert fiatal megasztáros titánokat, és a jól ismert humoristákhoz hasonlóan mind kelendőbbek a dumaszínházi előadók. Sok cég szereti rendezvényét valamilyen exkluzív helyszínen tartani, például múzueumokban, kastélyokban, de akár valamelyik török gőzfürdőben vagy éppen az álomautó kiállításon, ahol catering szolgáltatók biztosítják az ételt és az italt. Persze ma már nem szendvicseket tálalnak fel, hanem hideg-meleg fingerfoodot, máshol a fúziós vagy molekuláris konyha különlegességeit kínálják...
Az országos felmérésről és a rendezvényes adatbázisról további információ kérhető e-mailben: [email protected].