Biztatóan alakul a hazai hivatásturizmus

2010 első kilenc hónapjában összesen 235 nemzetközi konferencián több mint 60 ezer fő vett részt Magyarországon.

A Magyar Turizmus Zrt. Magyar Kongresszusi Irodája 2010 harmadik negyedévében is megkereste partnereit a hazánkban zajlott rendezvények számának felmérése céljából, hogy elkészíthesse statisztikai elemzését a hazai hivatásturisztikai piac alakulásáról. A partnerek által rendelkezésre bocsátott információk alapján, 2010 első kilenc hónapjában összesen 235 nemzetközi konferencia megrendezésére került sor Magyarországon, amelyeken több mint 60.000 fő vett részt. Országszerte összesen 1.032 napnyi nemzetközi konferencia zajlott, amelyek résztvevőinek száma átlagosan meghaladta a 257 főt, átlagos időtartamuk 4,4 nap volt. A hazai MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions) iparág az ország turizmusának egyik fontos szegmense. A globális válság hatásai ezen a területen is érzékelhetőek, de az elmúlt hónapok adatai további bizakodásra adnak okot.

Továbbra is hosszabb konferenciák és több konferencia résztvevő, mint a gazdasági válság előtt!

2010 első kilenc hónapjában a Magyar Kongresszusi Iroda partnerei által szolgáltatott információk alapján 235 db, az ICCA nemzetközi szervezet kritériumainak megfelelő konferenciát rendeztek Magyarországon, amely 40%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A konferenciák közül a legtöbb szeptemberben került lebonyolításra, amely az összes rendezvény 19%-át jelenti.

2010. január-szeptemberben összesen 1032 napnyi nemzetközi konferencia zajlott Magyarországon, amelyek átlagosan 4,4 napig tartottak. (A nemzetközi konferenciák átlagos időtartama 2008. I-IX. hó: 3,7 nap; 2009. I-IX. hó: 3,5 nap.) A nemzetközi konferenciáknak több mint 40 %-a 2-3 napos volt, de jelentős százalékkal bír a 4-5 napos (33,6%) rendezvények száma is.

Az év első kilenc hónapjában megrendezett 235 nemzetközi konferencián több mint 60.000 fő vett részt. A 2010 első kilenc hónapjában regisztrált résztvevők száma nemcsak a 2009. I-IX. havi adatokat haladta meg (+58%), hanem 2008 azonos időszakához képest is növekedést mutat (+20%).

Németek, britek és franciák a leggyakoribbak

A konferencián a résztvevők 83,2%-a külföldről, míg 16,8%-uk Magyarországról érkezett. A 2010. januártól-szeptemberig tartó időszakban a konferenciák kétharmadán volt jelen magyar résztvevő. Egy-egy nemzetközi rendezvényen átlagosan 12 ország képviseltette magát. Egyenletes növekedés tapasztalható a nemzetközi konferenciákon részt vevő nemzetek átlagos számában, amely az elmúlt negyedévhez képest is 16%-kal nőtt.

Az év első kilenc hónapjában a magyarokon kívül Németországból (73,6%), Nagy-Britanniából (66,4%) és Franciaországból (57%) érkeztek leggyakrabban hazánkba nemzetközi konferenciákra. A középmezőny nemzetei – olasz, amerikai, lengyel, holland, spanyol, cseh és osztrák – megközelítőleg azonos gyakorisággal képviseltették magukat a nemzetközi konferenciákon. Az előbb említetteken kívül feltétlenül említésre méltó még a Belgiumból, Svájcból, Skandináviából és a környező országokból, mint Szlovákiából, Romániából, valamint Oroszországból érkező résztvevők gyakori jelenléte a nemzetközi konferenciákon.

Egyre szívesebben szerveznek vidékre jelentős, nemzetközi konferenciákat

A korábbi évek tendenciáját követve 2010 első kilenc hónapjában is Budapesten került megrendezésre a legtöbb nemzetközi konferencia (74,5%). A fővárost Sopron (6%) és Pécs (4,3%) követi, de szerveztek nemzetközi rendezvényeket valamennyi ismert „konferencia-településen” is, mint például Debrecenben, Szegeden, Székesfehérváron, a Balaton partján és Veszprémben (a felsorolás nem teljes). Az említett települések mellett minden negyedévben megjelennek új helyszínek is: az utolsó három hónapban Herceghalom, Dobogókő, Piliscsaba, Fehérvárcsurgó és Velence is otthont adott egy-egy nemzetközi konferenciának, erősítve ezzel azt a tendenciát, hogy egyre nagyobb arányban és egyre szívesebben visznek vidékre a szervezők jelentős, nemzetközi konferenciákat.

A szállodák térhódítása megállíthatatlan

Januártól szeptemberig a nemzetközi konferenciák közel 80%-a valamely magyarországi szállodában került megrendezésre. A fennmaradó rendezvények 9,8%-a kongresszusi központban, 6,8%-a pedig egyetemen, míg 3,8% -a egyéb rendezvényhelyszíneken zajlott.

Továbbra is Magyarországról érkezik a legtöbb megrendelés

A Magyarországon zajlott nemzetközi konferenciák megrendelőinek nemzetiségi vizsgálatából kitűnik, hogy továbbra is a magyar megrendelők állnak az élen, arányuk az elmúlt három hónapban további 10%-kal emelkedett. 2010 három negyedévében a megrendelők rangsorát a magyarok után a belga, német, francia, brit és osztrák megrendelések követik.

A nemzetközi konferenciák megrendelőit típus alapján 2009 januárjától vizsgálja a magyar Turizmus Zrt. Magyar Kongresszusi Irodája. Az elmúlt közel két év adatait vizsgálva, megállapítható, hogy a legtöbb megrendelés külföldi vállalatoktól érkezett (2009. I-IX. hó: 16%, 2010. I-IX. hó: 26,8%), ezt követik a külföldi (14,1%) és magyar szervező (13,7%) irodák, akik aránya szinte teljesen megegyezik egymással. Jelentős aránnyal bírnak a magyar vállalatok is a maguk 13,2%-ával. Legritkábbak a világszövetségek (4,4%) által rendelt nemzetközi konferenciák voltak. Igen jelentős százalékot jelentenek az egyéb kategóriába tartozó állami intézmények, minisztériumok, alapítványok és egyesületek, amelyek az összes megrendelő 16,1%-át teszik ki.

Változatos témák

A nemzetközi konferenciák témáját tekintve a legtöbb konferencia továbbra is orvosi (24%) témájú volt, illetve jelentős százalékot képviselnek a gazdasági (18%) és egyéb (17%) tudományos témakörök is. A partnereink által, az egyéb kategóriában megadott válaszok között politika, sport, vallás és kozmetika, vagy éppen gyógyszeripar, bűnügy egyaránt szerepelnek, mint konferencia témák. Ebből is látszik, hogy e téren igen színes és széles a paletta.

Az év első háromnegyedében összesen 52 alkalommal kapcsolódott kiállítás a nemzetközi konferenciákhoz, mely a 235 nemzetközi rendezvény esetében 22%-os arányt jelent.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.