Antonio Tajani, az EU közlekedéspolitikai biztosa tegnap (július 30.) mutatta be „Az Európai Unió 10 legfontosabb tanácsa utazóknak” elnevezésű dokumentumot, amelyet brüsszeli újságírók máris „az üdülők tízparancsolata” névre kereszteltek.
A legtöbb javaslat lényege számos korábbi uniós kezdeményezésben is felfedezhető, és mostani csokorba szedésük minden kétséget kizáróan azt igyekszik igazolni, hogy a Bizottság mennyire elkötelezett híve az európai polgárok életének könnyebbé és biztonságosabbá tételének.
Az első számú ajánlás tárgya az Európai Unió egész területén bevezetett 112-es segélyhívó szám, amely vezetékes és mobiltelefonról egyaránt térítésmentesen hívható (EurActiv.com 11/02/09). A legfrissebb felmérések tanúsága szerint viszont sok európai még csak nem is hallott erről az újdonságról.
A Bizottság ezután arra emlékezteti a polgárokat, hogy Európában az ittas vezetés a közúti balesetek leggyakoribb kiváltó oka. Utalást tesznek korábbi ajánlásukra, melynek értelmében egyetlen gépkocsivezető véralkohol-szintjének sem szabadna meghaladnia a 0,5 mg/ml-t, míg az újoncok és profi sofőrök esetében 0,2 mg/ml a határérték. Az EU döntéskezdeményező testülete hangsúlyozza, hogy bizonyos országokban – például Svédországban – a zéró tolerancia elve vonatkozik a gépkocsivezetők alkoholfogyasztására. Szintén felhívják az európai polgárok figyelmét, hogy repülőjegyük megvásárlása előtt bizonyosodjanak meg róla, hogy a választott légitársaság szerepel-e az EU „feketelistáján”.
A Comore-szigetek közelében nemrég történt baleset nyomán – mikor a Yemenia egyik Airbus gépe zuhant le – fény derült rá, hogy a jemeni társaság az európai kontinensen kívül eső köztes állomásokon előszeretettel cserélte gépeit agyonhasznált légi járművekre, hogy a táv hátralevő részét az elnyűtt repülőgépek teljesítsék. Mindezek ellenére a Yemenia nem került fel az EU listájára.
Az utazókat emlékeztetik, hogy a reptereken szigorú biztonsági intézkedéseket vezettek be, ezért tilos 100 milliliternél több folyadékot a fedélzetre vinniük. A várótermekben tornyosuló, főként üdítőket és szeszes italokat tartalmazó „elkobzottflakon-hegyek” arról árulkodnak, hogy az előírást sokan nem ismerik, vagy hajlamosak megfeledkezni róla.
A repülőgéppel utazóknak azt ajánlják, igényeljenek kárpótlást, amennyiben megtagadják tőlük a beszállást vagy törlik járatukat. Útmutatást nyújtanak továbbá ahhoz, miként tegyenek panaszt elégedetlenség esetén. Ha az utast A típusú (H1N1) influenza gyanúja miatt nem engedik felszállni a repülőgépre, az érintett kártérítésre jogosult, állapítja meg a Bizottság, és az eljárás menetével kapcsolatban további felvilágosítással is szolgál.
Az útra kelőknek arról sem lenne szabad megfeledkezniük, hogy a légitársaságoknak honlapjukon is fel kell tüntetniük a repülőjegyek végösszegét (EurActiv.com 15/11/09).
Az elveszett poggyászokat illetően a Bizottság a légi utasok panasztételi jogára hívja fel a figyelmet, valamint arra, hogy a csomagok elkallódása, illetve megsérülése esetén 1 100 euróig terjedő kárpótlás igényelhető a légitársaságtól.
Végezetül óvatosságra intik a fogyasztókat, hiszen egy utazási csomag megvásárlásakor joguk van tudni, miért is adnak ki pénzt, és az elkért összeg tulajdonképpen mit foglal magába. Nem egy kirándulni vágyó járt már ugyanis pórul, mikor kiderült, hogy a kifizetett programcsomag valójában nem létező nyaralást ígér. (euractiv.com)